• mkp

Böld?

Det finns något som heter bartholinit som det kan vara. Där brukar det inte hjälpa med att medicinera eller bara sticka hål, för då kommer den oftast tillbaka. Den kan ibland gå upp och ner i storlek, men om den blir ordentligt infekterad är det läkare som gäller. Vet inte om de kan vara så små som finnar, men de kan lätt bli som ett äpple i storlek om man har otur, gör fasligt ont.

En oerfaren läkare kanske bara väljer att sticka hål, men då kommer den oftast tillbaka. De två mest framgångsrika metoderna brukar vara att skära bort den helt eller att skära som ett kryss och sy ihop den med flikarna utåt så att den tvingas läka inifrån, om du förstår. Denna åkomma är inte jättevanlig, så alla läkare har inte koll på bästa behandling... Ställ krav att läkaren läser på om h*n föreslår att bara sticka hål!

• mkp

Om det inte verkligen är SMÅ bölder som liknar finnar så tror jag ärligt att du bara kommer att få återfall på återfall och sticka hål på dem gång på gång - precis som de som skriver ovan. Sök läkare istället och få hjälp på riktigt, för har du bartholinit så är det väl bättre att se till att bli av med det en gång för alla?

• mkp

Plus att om ett hål i en böld är för litet så ökar det risken för att det läker ihop utifrån istället för inifrån = ny böld snart igen på samma plats...

• mkp

Anonym (08) skrev 2008-10-29 14:36:31 följande:

Jag har aldrig fått återkommande bölder på samma ställen för att jag tagit hål på dom.
    Nej, men det beror på vilken typ av böld man har. En bartholinit t ex återkommer på samma ställe, och kräver därför behandling. Finnar, inflammerade hårsäckar och liknande småböljer är inte riktigt i samma liga... Men det är svårt att avgöra vad ts har.
  • mkp

Anonym (08) skrev 2008-10-29 14:39:17 följande:

Ja, det kan jag också köpa, därför tycker jag också att hon bör gå till en läkare som jag skrev först, kanske till och med i första hand till en hudläkare (remiss till sånt skaffas på vårdcentralen TS).
    Jag skulle nog rekommendera kvinnokliniken om det inte är en väldigt ytlig böld. I alla fall i Uppsala är det de som har hand om liknande problem i underlivet.
Svar på tråden Böld?