• salamanca

Navelsträngen runt halsen

Nej, barnet är säkert i magen.
    Min kan ha navelsträngen runt halsen & det finns ingen risk innan själva förlossningen.
    Navelsträngen sträcks aldrig ut på det sättet i magen & blodflödet gör att den aldrig blir slapp på ett sådant sätt att den kan på något sätt strypa blodflödet på barnet.

• salamanca

100% säker på mitt svar!

• salamanca

Enligt min läkare finns inte risken där.
    En knut på strängen är ju dock annorlunda. Då styps ju syre flödet från moderkaka till barn.
    Om moderkakans blodflöde till barnet fungerar är strängen sträckt. Den åldras ju mot slutet så kanske den kan bli slappare för vissa då?

• salamanca

Därför att jag litar på min läkare som är fd ansvarig på en av Europas bästa förlossnings vårdar.
    Jag har dock gjort ultraljud var 4.e v där jag mätt blodflödet i min babys hjärna, navelsträng & hjärta genom hela min graviditet & var 3.e v så här i slutet.
    Eftersom navelsträngen kanske är runt mitt barns hals så tror jag knappast att han skulle ta risken. Jag är övertygad om att jag isåfall skulle få ett kejsar snitt omedelbart! SÄRSKILLT som min försäkring ger alla mycket mer pengar i fickan om det skulle hända. Kan ju vara så att eftersom man inte har samma typ av kontroller i Sverige att man inte kan förutse att navelsträngen kan bli slapp.

• salamanca

Däremot kan det bli värsta arsenalen då jag skall föda då de inte ser hur navelsträngen ligger samt att han fortfarande inte fixerat sig & de vill hålla koll på att inte navelsträngen kan åka ut först.
    Står & gör dagliga övningar för att min kille skall fixera sig så att jag kan eliminera den risken.

• salamanca

Ja, jag litar på att det mäts upp ett normalt syre tillflöde i navelsträng, hjärna & hjärta att detta INTE är ett tecken på syrebrist.
    Jag är ledsen för allt hemskt som hänt alla. Jag försöker bara säga att med rätt övervakning kan man ju ha en kontroll.
    Enligt min läkare så är det en fungerande sträng med rätt blodflöde så håller den sig för sträckt.
    Det är just därför han gör dessa mätningar.

Svar på tråden Navelsträngen runt halsen