• Anonym (mögelhund)

Mögel...säga ngt eller ej?

Har en kompis, vi är inte jättenära, ses rätt sällan. Varje gång jag kommer hem till henne möts jag av en...tja...inte doft...utan STANK av mögel. Dvs det luktar mögel som bara den. Jag har världens luktsinne

Till saken: ska jag säga detta eller inte?? Lite känsligt då hon är världens mest lättkränkta person! Hon har typ inga vänner för hon är så lättkränkt att hon blir ovän med alla. Min o hennes barn leker rätt bra ihop, därför ses vi ibland.

På ett sätt behöver jag ju inte bry mig, men å andra sidan är det ju trist om hennes barn ska utveckla någon form av allergi.

Att säga något är i princip lika med att hon blir jättesur/arg och aldrig mer vill träffas....

• Svar på tråden Mögel...säga ngt eller ej?
  • Anonym (mögelhund)

Jag tror inte heller att hon känner stanken. Skulle faktiskt gissa på 80-talet vad gäller byggår. Är dålig på sånt....

Det går inte under några omständigheter att ta fel på lukten!!!!!!!!!!!!!

Alltså det är svårt att lägga fram det (formulera det) på ett snyggt sätt tycker jag. Några förslag, någon?

• Höströd

Håller verkligen med om att du måste berätta, ditt barn kan också utveckla allergi.

Det är också så att hon känner nog inte lukten själv då lukten sitter i allt hemma hos dem, kläder, möbler och annat.

Om du berättar kommer hon då säga upp vänskapen för att du meddelar henne om en "farlig" lukt i hennes hem som kan skada både henne och hennes barn??

• Linda1976

Ja, som sagt. Poängtera att du tar upp det för att du BRYR dig, att det är skadligt att bo i fukt/mögelhus. Printa ut lite faktablad från nätet tex. Säg att du gör det för att du är orolig för hennes hälsa, inte för att klanka ner eller vara elak.

Rak och tydlig, utan att vara anklagande!!

• Anonym (lika)

Visst är det jobbigt när man känner sånt där och folket som bor där inte verkar ha en aning om det.

Svärisarna köpte hus för ett tag sedan och där luktar det också surt och mögel. Anticimex har kollat och det ska inte finnas några fel. Det har luktat likadant i många år, tydligen. Svärmor har luktsinne som en mögelhund så hon hade inte missat det. Så hon vet det och ändå köpte de huset. Det skulle jag aldrig ha gjort kan jag säga.

Det som bekymrar mig är att när vi har varit där i ett par timmar känner jag lukten/stanken av det där huset på dottern och av mig själv. Fyyy!! Jag tänker att något som luktar så illa kan aldrig vara hälsosamt. Inte ens kortare stunder.

• Anonym (lika)

Joo TS, jag tycker du ska berätta. Om inte annat än för att du är rädd om deras hälsa!

Hoppas att det inte blir som du befarar.

Lycka till!

• Anonym (svärfar)

Min svärfars hus har en unken lukt + röklukt, han vet om det och jag tror de måste byta ut hela taket, alltså inner och yttertak för att få bort deras lukt. När vi kommer in i bilen så känner jag det direkt i håret och i kläderna och sätter man sig i soffan när man kommer hem så luktar det där med sen, jag sätter mig inte i soffan, men sambon gör det, han är inte så känslig, oavsett hur mycket klockan är så ska jag ha duschat och tvättat håret innan jag lägger mig i sängen, samma med sonen han ska också få bort lukten innan han lägger sig..
    Jag är verkligen äcklad av det, doftkänslig som jag är. Jag tänker på barnen hur de luktar i skolan, hur deras kompisar tänker, för en gång när vi satt i kyrkan på minnesstund kom de lite sent och de satte sig bredvid mig, vilken stank, synd om dem..

• Höströd

Har du berättat något ännu?

• Anonym (c)

Tycker du bara försiktigt skall säga till henne att du har typ världens luktsinne och att lukten du känner i huset påminnet om mögel. Men att det inte behöver vara det, men att bara kika upp det för hennes och barnens hälsa :) sluta och börja alltid med något positiv om henne eller hennes familj. Lärde mig det på en kommunikationskurs :)
    Typ du vet hur mycket jag bryr mig om er och jag vill ert bästa.. och bla bla ...

Lycka till.. tänk på också om dit barn leker hemma hos dom, han kan ju bli påverkad

• HelenaMaria

Prata med henne! Mögel är inte bra för hälsan och det är ju inte hon som luktar, utan huset. Säg till nu så kanske de kan åtgärda problemet innan det är för sent!

• Anonym (Moster)

Tja, hemma hos min moster med familj luktar det mögel och har gjort i över 20 år. Hon har tre barn som vuxit upp med det här. Min mamma som är som du TS, jättekänslig för mögeldoft. Känns tydligen oxå i svalget? Nåväl, hon tog upp det med moster, alltså sin egen syster som hon stått nära i hela livet, och hon blev helt enkelt urförbannad och förnekade att det skulle vara något mögel i huset.

Detta har blivit ett tabubelagt samtalsämne som inte går att ta upp. Och mögel stinker det... Vi drar oss för att åka dit.

• kajsa27

det är ju inte som att säga att någon har dammigt hemma. mögel har man väl inte själv orsakat? go for it, jag skulle helt klart sagt nåt.

• Anonym

TS, bor din kompis i hyreslägenhet eller bostadsrätt? Du kan ju ringa värden och berätta att du känt att det luktar mögel i hennes lägenhet. De borde ju vara intresserade av att veta det. Fuktskador och mögel är inte att leka med. En seriös hyresvärd tar nog tag i det då.

• Anonym (mögelhund)

Nej har inte träffat dem än....drar mig såååå för att åka dit....
    Anonym Moster....ungefär så är det. Jag tror att hon skulle bli hyggligt förbannad.....

• Höströd

Strunta i om hon blir förbannad säg bara att du vill väl med det och om hon väljer bort dig sen så vet du hur du gör, väljer bort henne som alla andra och då får hon nog ågren som tusan och kanske börjar tänka efter..

Jag tycker du ska säga det snarast för din egen skull för då har du iallafall försökt tala om att det kan vara ett problem för barnen.

Svar på tråden Mögel...säga ngt eller ej?