Inlägg från: stenfalk |Visa alla inlägg
  • stenfalk

Sticka?

Ytterligare en stickfantast ansluter sig. jag har stickat till och från sen jag var sju år, och de senaste åren ganska mycket. Visar uppvad jag gör i min blogg yllet.blogspot.com Finns en del i mitt galleri också.

Spinner även en del och tycker att det mest tillfredställande som finns är att sticka i egenspunnet garn. Använder så gott som enbart naturmaterial och har lite svårt för syntet. Stickar och spinenr så mycket jag hinner mellan skola och träningar och annat som stjäl min tid. Dock inte alls så mycket som jag skulle vilja. Alltid en stickning med på föreläsningarna dock

• stenfalk

Guru vet jag inte :-P Jag gillar att sticka och gör det mycket, och ganska duktig är jag väl. Men som guru ska man väl kunna allt... Men fråga ni om ni har några frågor så svarar jag så gott jag kan.

Om att göra ärmarna före framstycket så tycker inte jag att det spelar någon större roll. Vill du sticka båda ärmarna på en gång så är det ju dock bra om du har två nystan, så satsa på det du. Enda som kan vara är om du skulle ha ett garn som är flerfärgat eller så och vill att färgerna ska stämma överens på fram/bakstycke och ärmar. Då får man tänka lite mer i vilken ordning man gör saker. Men annars är det bara att köra på som du vill.

• stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-18 18:49:54 följande:
    Garnet är ganska enfärgat så det spelar inte så stor roll, men jag förstår inte alls mönster beskrivningen för ärmarna... låter som ren arabiska för mig.. och jag är väldigt svensk..
    Vad står det då? Jag kanske kan översätta arabiskan
  • stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-18 19:02:25 följande:
    Lägg med stickor nr 3,1/2  33 m och sticka resår 1am, 1 rm i 5 cm, öka 1 m i var sida på sista varvet. Byt till stickor nr 4 och slätstickning otom på de 2 yttersta m i var sida som stickas i rätstickning hela vägen upp. Så långt är jag med.. nu kommer arabiskan: Öka 1 m i var sida innanför de 5 yttersta m med 2,1/2 cms mellanrum 5 gånger. När ärmen mäter 21 cm maska av 2 m i var sida. Minska därefter för raglan som på bakstycket, först vart 4e varv 3 gånger, därefter vartannat varv tills 13 m återstår. Maska av i 3 omgånger från framkanten och minska för raglan 1 gång i bakkanten.
    Ok. min tolkning av arabiskan. Du ska göra fem ökningsvarv efter mudden, med ungefär 2,5cm mellanrum på höjden. Alltså. Du stickar fem maskor, ökar en, stickar tills du har fem maskor kvar, ökar en. Sen stickar du slätstickning rakt upp i 2,5 cm, innan du gör ett likadant ökningsvarv. Så upprepar du så tills du har ökat fem gånger, då du fortsätter att sticka rakt upp tills ärmen mäter 21 cm. då du maskar av en maska i varje sida.
    Sen är det raglan, och eftersom du redan gjort bakstycket så antar jag att du är med på den biten?
  • stenfalk

Du ska inte maska av för raglan bra en gång. Du ska göra precis som du gjorde på bakstycket. Det du ska göra här, maska av en i varje sida när stycket är 21 cm ska du göra innan du börjar göra som du gjorde på bakstycket.

• stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-18 19:39:22 följande:
    ahh då är  jag med.. när det är 21 cm långt ska jag göra precis som på bakstycket?
    Ja. Först ska du maska av en maska i varje sida, och sen ska du göra precis som på bakstycket.
  • stenfalk
    grabbarna skrev 2008-11-18 19:40:43 följande:
    är det svårt sticka tumvantar? stickar på en halsduk som jag tänkte ge bort och kom på att det vore lite kul med matchande vantar kan då tillägga att halsdukar är det enda jag stickat och att jag bara hållit på ngr veckor så jag är verkligen en nybörjare..mitt stora problem är att jag tycker det är så svårt att läsa mönstren jag fattar oftast ingenting
    Nej, det är inte svårt att sticka tumvantar. Riktigt lika mycket "rakt fram" som halsdukar är det ju inte, men det är inte särskilt svårt i alla fall. och får du problem med beskrivningen så är det bar att fråga så förklarar jag så gott jag kan.
    Stickning blir sällan svårt. Tar man det baren maska i taget så är det inte så konstigt
  • stenfalk
    Trogga skrev 2008-11-18 21:53:23 följande:
    Har som jag brukar 4 stickningar på G och en hög med tyg som ska bli gardiner
    Och jag skulle vara glad om jag fick ner min hög till 4 jag. Inventerade min projekthög för ett tag sen och hittade inte mindre än 15 pågående projekt. Har minskat den högen lite sen dess, men över tio är de ju fortfarande. Visst är det trevligt med flera projekt pågång samtidigt. Men det kan ju gå lite till överdrift också
  • stenfalk
    Sagofe skrev 2008-11-19 00:55:29 följande:
    Vad kul med lite nytt folk i tråden Här har jag virkat en nalle de senaste dagarna. Min brorson ska få den i julklapp och nu håller jag på med en nalle till min dotter. Det känns lite småjobbigt att min son säger att det är en katt bara Sen ska jag nog ta tag i att sticka något igen. Det jobbiga är att jag vill ge bort grejerna nu på en gång. Det är ju över en månad kvar till jul, det känns som en evighet! Det där med många projekt lär nog aldrig hända här. Jag är en sån där som MÅSTE göra klart saker innan jag börjar på något nytt, även om jag tycker att det är tråkigt. Jag är likadan med böcker, kan aldrig läsa flera böcker samtidigt som en del gör
    haha. Evigheter till jul. Kan du dela med dig lite av den känslan tack :-P Jag tycker att det är jul alldeles för snart med massor av tentor och allt vad det innebär. Stickade julklappar lär det inte bli några alls iår. När ska jag hitta tiden till sådant.

Du får för den delen gärna dela med dig av din göra-klart-ådra. Jag är alldeles för dålig på sådant och har hur många projekt på gång som helst. Och för den delen flera böcker också.
  • stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-19 21:30:17 följande:
    Stenfalk: Tack för hjälpen, blev jätte bra med ärmen.. Om jag har förstått det rätt så ska den andra ärmen avmaskas från det aviga varvet så att dom inte blir likadana, eller har jag fel?
    Det var så lite så. Jag skulle avmaska från samma sida på andra ärmen också, för att få ökningarna på samma ställe. inte för att det egentligen spelar någon roll. Det enda du måste göra olika på andra ärmen är det sista. nu orkar jag inte bläddra bak och se vad det stod, men när du har ett visst antal maskor kvar skulle du ju avmaska olika i början och slutet på varvet Där måste du göra tvärtom mot andra ärmen så att det blir en höger och en vänster.

Sagofe: Söt nalle :)
    Jag kunde ta en liten portion av in ordningsamhet, så får du lite av min startitis. Så får vi bra blandning båda två :)
    Jag pluggar civilingenjör. och du?
  • stenfalk

Sagofe: Gymnaiseilärarflorist. Det låter ju bra :) Vilka ämnen är det du vill undervisa i? Engelska antar jag?
    Ja, vad en civilingenjör gör är väl inte så lätt att veta kanske. Det är inte solklart för mig heller om jag ska vara ärlig
    Men att bli civilingenjör är inte som att bli tex. lärare. Som lärare så undervisar man ju rimligtvis. och ofta i skolan. Lätt att förstå. Det finns ingen lika lätt motsvarighet för en ingenjör. Men tänk dig att det finns ingenjörer bakom varje teknisk pryl du hittar i samhället, från din mobiltelefon och dator, dina köksprylar, till att elnätet fungerar, att vi har vägar att åka på osv. Som civilingenjör utbildas man till att bli problemlösare. man får en någorlunda bred grund i matte och fysik, och sen inom ett valt område, att ha som verktyg för sitt problemlösande. men framförallt så är det den analytiska förmågan man utvecklar och har nytta av i arbetslivet. Finns liksom inget bra svar på exakt vad en ingenjör arbetar med eftersom det är så otroligt olika. Men man kan tex. jobba med produktutveckling, drift och underhåll på tex ett körkraftverk, utveckla förbränningen i en motor så att den blir effektivare, forska fram framtidens elbilar osv. Finns hur många alternativ som helst.
    Var det ett svar, eller blev det bara förvirrat?

Jag måste få gnälla lite också. Tillbringade en heldag på akuten igår och sitter nu här med en konstaterade spricka i armbågen. Tack och lov var den ju inte av i alla fall. Men det gör ont! Hoppas det går sticka lite i alla fall.

• stenfalk
    Trogga skrev 2008-11-20 11:31:29 följande:
    stenfalk ta det lugnt. Jag har fått order om att ta det lugnt nu pga inflamerade handleder
    Ja, inflammerade handleder ska du nog ta det lugnt med.
    Men jag fick instruktionen på akuten att jag skulle pressa min armbåge där det göt ont för att ha en chans att få tillbaka rörligheten i den. Så det ska nog inte vara någon fara att sticka. Bara jag orkar med att det gör ont.
  • stenfalk
    qti88 skrev 2008-11-20 18:05:38 följande:
    Oj, nu blidde det komplicerat.. Mammsen sa att det bara var o avmaska på aviga varvet ist så skulle det bli kanoners...
    Det ger ungefär samma resultat. Ökningarna på ärmen kommer lite olika, fast det spelar ingen större roll. Och höger och vänster sköter sig automatiskt om du gör det från avigsidan istället. Så gör du så.
Svar på tråden Sticka?