• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • Sagofe

Hej!
    Kan knappt sticka alls, bara vanliga maskor och jag har inte gjort det på flera år, men jag är sugen på att lära mig nu. Skulle vara kul att kunna göra saker till barnen

Har hitta dessa: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=33&lang=se och det verkar ju vara en enkel sak att börja med. Tänkte sy dit pärlor i en rad längst ut på kanten och ge dem till min mamma i julklapp om de blir bra. Ska ge mig ut imorgon och köpa det som behövs, tänkte jag.

Den sidan har förresten massor med gratis mönster, både stickat och virkat.

• qti88

Hej!

Vad kul med en till nybörjare!

Jag har precis börjat med en tröja till sonen. Första gången någonsin jag stickar med resår och massa aviga, sneräta och helräta maskor och så. Men jag har lyckats avluta bakstycket nu, ska ge mig in på framstycket. Sen har jag armarna och resåren till halsen kvar.. Det  ser faktiskt ut att bli ganska fint.

Dom ser lite petigare ut att sticka än en tröja? Men det kanske blir lätt?

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Sagofe

Haha, inte en aning. En tröja känns jätteambitiöst för mig. Tyckte att de där såg enkla ut.

Har du kunnat sticka länge?

• qti88

Alltså vanlig rätstickning typ halsdukar har jag gjort sen jag var 14, men är helt ny på aviga maskor, resårer och så.

Så nu när bakstycket är klart funkar det inte alls att få till resåren på framsidan, hah. Tur att jag ska hem till morsan som är någolunda expert på söndag, hon får styra upp det där..

Hur länge har du stickat?

• Sagofe

Rätstickning är det "vanliga" va? Det har jag kunnat sen jag var 4-5 men jag har inte stickat något alls sedan vi fick sticka vantar i 8:an. Det är 10 år sedan nu

Typiskt att det körde till sig, men skönt när man kan få hjälp. Jag har min farmor som bor i närheten så jag har tänkt springa över till henne om jag får problem.

Jag, min klant, glömde att köpa både garn och stickor när jag var på stan idag. Köpte bebiskläder istället. Jag får ta tag i det imorgon eller på söndag istället. Vill ju komma igång redan nu.

Har du någon bild på tröjan (så långt som du kommit med den)?

• qti88

A det är det vanliga..

Åkte till min mormor idag och kom faktiskt igång en del med resåren, men sket sig så fort jag kom hem och skulle sticka själv..

Ska ge morgondagen en chans, funkar det inte får jag göra det med morsan på söndag..

Jag tror faktiskt det har blivit nåt fel på amaskningen på bakstycket, men när morsan har fixat det på söndag kan jag slänga in en bild..

Bebiskläder är aldrig fel :) hur gammal är din/dina?

Jag fick en hel drös med sjukt snygga mönster från typ 60-90 talet av mormor idag.. Plus en massa gammalt garn, så nu blir det att komma igång ordentligt så fort den här tröjan är klar..

Även mohair mönster fick jag :D (favvogarnet)

Det är kul när man har kommit igång, men så jävla jävligt när man fastnar som jag har gjort nu

• Sagofe

Jag tycker att det är strong att börja med en tröja när du är ny på så mycket. Lyckas jag med lite smågrejer så ska jag nog ta mig an tröjor längre fram också. Virka kan jag något så när så jag har tänkt testa att virka kläder också.

Jag har en son som blev 2 år i september och en dotter på 3 månader. Rätt lagom storlek när jag ska börja med kläder sen med andra ord, att göra exempelvis en tröja i vuxenstorlek känns lite overkill när man inte gjort det förr

• qti88

A det förstår jag.. Men mönstret jag går efter är till en 2åring, skulle kunna skriva ner det här om du vill prova?

• Sagofe

Gärna! Vad är det för garn du använder till den?

Svar på tråden Sticka?