• Snisen

Fruktansvärd kramp i vaden!

Ända sedan jag blev gravid, i somras, så har jag vaknat, ibland flera gånger/ vecka, på nätterna av att jag har fått kramp i vaden. Det är en djävulsk smärta som gör att jag skriker rätt ut. Det känns som om man blir skjuten i benet! Fruktansvärt. Dessutom kan jag inte stödja på benet dagen efter utan går och haltar.
    Har hört att man kan drabbas av det när man är gravid. Nån som har likadant eller vet var jag kan läsa mer om det?

• Svar på tråden Fruktansvärd kramp i vaden!
  • Viewsonic

Sendrag förmodligen.

dator heter det. datOR...
  • Stina den fina

Får tyvärr oxå kramp på nätterna, har pratat med MVC om det och de har inga tips vad man kan göra åt det, bara genomlida tyvärr... Skitjobbigt!
    Har man en säng-gavel längst ner på sängen har jag hört att man kan trycka foten mot den så att det kan gå över....
    Jag har ingen, men brukar iaf pressa foten på det viset mot kroppen, brukar bli bättre för mig iaf.
    Lycka till!

• Himalya

när jag fick såna kramper förra grav var det bara att hoppa upp ur sängen och ställa sig upp. Då gick det över ganska snabbt. Sen bara lägga sig ner och sova igen. Tycker att det blev bättre dom dagar jag varit ute och gått en del. Läst nånstans också att man ska gå på tå i 10 min innan man går och lägger sig. Gjorde det några gånger förra grav kommer inte ihåg om det hjälpte. Men värt att prova kanske för att kunna få sova.

• Snisen

Tack för alla tips! Tyvärr har vi en säng untan gavel vid fötterna. Man jag antar att man får stå ut helt enkelt, men smärtan är helt sjuk
    Stackars min sambo som får vakna till skrik om nätterna 

• Gwenjen

Jag har haft jättemkt problem med kramper i vaderna på natten. Två tips: Om du inte får panik för att det gör så himla ont så försök komma ihåg att vicka foten från sida till sida ist för upp och ner, det släpper direkt på mig!! Ibland glömmer jag bara det för man är ju helt yrvaken och har sjukt ont! Det andra tipset är att din partner masserar dina underben i ca en halvtimme. Mina kramper släppte i ca tre veckor när de kom tillbaks tog vi en ny massage och hitills funkar det kanon har inte haft kramp på en vecka!!
    Lycka till!

• Linda8027

Jag hade oxå sådär, Jag slutade varje kväll med att äta 5-10st djungelvrål då slutade krampen i vaderna på natten

• louiseL82

jag har hört att mans ka äta banan innan man går o lägger sig eller ta salt på tungan innan läggdags..

vet inte om dessa funkar.. men bananen kan ju va värt att testa iaf

• Acnaib

Hej, här är en till som lider av fruktansvärda kramper i vaden. Men! Jag vet hur jag ska hantera det, och det kanske även hjälper för dig.
    När du känner att krampen är på gång (eller redan finns där) så spänn benet så att tårna pekar mot ditt huvud. Svårt att förklara riktigt hur jag menar. Men hälen ska peka ner och tårna upp. Då spänns vaden, men på ett annat sätt och krampen släpper. Hur skänt som helst!

• Linda8027
    louiseL82 skrev 2008-10-30 13:57:14 följande:
    jag har hört att mans ka äta banan innan man går o lägger sig eller ta salt på tungan innan läggdags.. vet inte om dessa funkar.. men bananen kan ju va värt att testa iaf
    Salt och djungelvrål är ju iaf samma princip!
  • louiseL82
    Linda8027 skrev 2008-10-30 14:08:32 följande:
    Salt och djungelvrål är ju iaf samma princip!
    ja d e d säkert.. men eftersom att vi förmodligen har skrivit våra inlägg ungefär samtidigt så har jag missat ditt inlägg innan..
  • Snisen

gud vilka bra tips. gäller bara att man tar sig samman på natten när det händer och provar något av dem.
    Djungelvrål lät bra

• Linda8027
    louiseL82 skrev 2008-10-30 14:22:42 följande:
    ja d e d säkert.. men eftersom att vi förmodligen har skrivit våra inlägg ungefär samtidigt så har jag missat ditt inlägg innan..
    Hihihi
  • Linda8027
    Snisen skrev 2008-10-30 15:09:00 följande:
    gud vilka bra tips. gäller bara att man tar sig samman på natten när det händer och provar något av dem.Djungelvrål lät bra
    Jätte gott!!!!
  • Snart vår tur

Det låter som magnesiumbrist, testa det!

Svar på tråden Fruktansvärd kramp i vaden!