• sanna88a

ratten skakar efter däckbyte

bytte till vinterdäck igår,
    ratten skakar när jag kör..
    måste vara så att däcken måste balanseras va?
    vad kostar det på ett ungefär?

• Svar på tråden ratten skakar efter däckbyte
  • Twiist3d

Du måste balansera däcken skulle jag tro. Det går väl på 1000-1500 kronor tror jag? Kanske t.o.m 2000:- men det beror ju på var du gör det någonstans!

• Emerun

Tror snarare att du måste göra en framvagnsinställning(bak oxå om din bil är fyrhjulsdriven) för att balansera om framvagnen för vinterdäcken, man bör göra det varje däckbyte.

• sanna88a
    Emerun skrev 2008-10-30 14:00:45 följande:
    Tror snarare att du måste göra en framvagnsinställning(bak oxå om din bil är fyrhjulsdriven) för att balansera om framvagnen för vinterdäcken, man bör göra det varje däckbyte.
  • sanna88a
    Emerun skrev 2008-10-30 14:00:45 följande:
    okej, vad kan det kosta då?
  • sanna88a

okej men om det bara kostar några hundralappar är de ingen fara, trodde på flera tusen jag

• sanna88a

alltså ni menar max 200 kr per däck?

• Lotusblomma

Inte gör man framvagnsinst efter varje däckbyte men man ska ALLTID balansera om de innan de åker på inför varje säsong. Jobbat på verkstad o har aldrig hört att någon gjort framvagnsinst vid däckbyte INNAN man gjort en balansering först och kollat däcktrycket.

Har man nya fälgar kan det också vara fel fälg till fel bil, inte allt för ovanligt. Fel inspressning i fälgen ger också rejäla skakningar men då oftast redan i lägre hastigheter. Obalans ger ofta skakningar i lite högre hastigheter, från 70 och uppåt.

Och betalar ni så mkt som 200 st är det svindyrt men det skiljer sig nog rejält beroende på var man bor.

Här får man en balansering på billigaste stället för 50 st om hjulen är lösa från bilen, annars 75 st men mest normalt här är 100 st.

Svar på tråden ratten skakar efter däckbyte