• sanna88a

ratten skakar efter däckbyte

bytte till vinterdäck igår,
    ratten skakar när jag kör..
    måste vara så att däcken måste balanseras va?
    vad kostar det på ett ungefär?

• Svar på tråden ratten skakar efter däckbyte
  • sanna88a
    Emerun skrev 2008-10-30 14:00:45 följande:
    Tror snarare att du måste göra en framvagnsinställning(bak oxå om din bil är fyrhjulsdriven) för att balansera om framvagnen för vinterdäcken, man bör göra det varje däckbyte.
  • sanna88a
    Emerun skrev 2008-10-30 14:00:45 följande:
    Tror snarare att du måste göra en framvagnsinställning(bak oxå om din bil är fyrhjulsdriven) för att balansera om framvagnen för vinterdäcken, man bör göra det varje däckbyte.
    okej, vad kan det kosta då?
  • sanna88a

okej men om det bara kostar några hundralappar är de ingen fara, trodde på flera tusen jag

• sanna88a

alltså ni menar max 200 kr per däck?

• sanna88a
    Lotusblomma skrev 2008-10-30 14:04:52 följande:
    Inte gör man framvagnsinst efter varje däckbyte men man ska ALLTID balansera om de innan de åker på inför varje säsong. Jobbat på verkstad o har aldrig hört att någon gjort framvagnsinst vid däckbyte INNAN man gjort en balansering först och kollat däcktrycket.Har man nya fälgar kan det också vara fel fälg till fel bil, inte allt för ovanligt. Fel inspressning i fälgen ger också rejäla skakningar men då oftast redan i lägre hastigheter. Obalans ger ofta skakningar i lite högre hastigheter, från 70 och uppåt.Och betalar ni så mkt som 200 st är det svindyrt men det skiljer sig nog rejält beroende på var man bor.Här får man en balansering på billigaste stället för 50 st om hjulen är lösa från bilen, annars 75 st men mest normalt här är 100 st.
    taaaaack för svaret.
    det är inte fälgarna för det är samma som satt på förra året.
    vet du vad en framvagnsinställning plus balansering kan kosta?
    och går det fort eller måste man lämna in bilen nån dag?
  • sanna88a
    Lotusblomma skrev 2008-10-30 14:12:36 följande:
    En hjulinställning/framvagnsinställning (samma sak) brukar iaf ligga runt 500:-Balansering skiljer sig nog. Ring runt olika däckfirmor o kolla av tider o priser. Du får kanske räkna på 30-40 min för att få både och gjort.
    okej tack :)
    är det "farligt" att åka med bilen såhär?
    vad kan hända?
  • sanna88a

okej tack för alla svar,.

bilen drar till höger men det har den gjort i några månader :O för att en fjäder har gått av. npn fjäder som sitter där om man tar bort däcket. en bit av fjädern är kvar. det ska dock lagas nästa vecka.

• sanna88a
    Deliverance skrev 2008-10-30 14:54:39 följande:
    Okej.En sak kan vara värt att tänka på, och det är att däck som börjat slita snett inte slutar slita snett bara för att du gör en hjulinställning. Utan då får man köpa nya däck + göra hjulinställning.Dock så är det isåfall dina sommardäck som tagit stryk, eftersom du nyligen satt på vinterdäcken väl?
    såhär var det, för några månader sen började bilen dra åt höger
    i samma veva skulle spindelleden eller avd det heter på höger sida bytas
    när hjulet togs av o man kollade närmare såg man att en bit av fjädern var av.
    sen nu bytte vi till vinterdäck och ratten började hacka.
    bilen har alltså dragit åt höger innan vi bytte däck,och det på grund av fjädern som är av.
  • sanna88a
    f1carbon skrev 2008-10-30 15:08:20 följande:
    Kan vara så att fälgarna är fulla med skit.Det kan ge kraftiga skakningar.Om ni har icke orginal alufälgar till sommardäcken kan det vara en centrumring som gör att fälgen inte sitter rätt på navet.Prova att balansera hjulen,brukar lösa problemet.
    vinterdäcken har andra fälgar än somamrdäckebn.och vinterdäcken har varit inne i källaren tror inte de är skit på dem.
  • sanna88a
    Deliverance skrev 2008-10-30 15:12:12 följande:
    Okej.Men det är alltså fjädern som har gott av, och inte spindelleden som är paj? Eller är det båda?Hursomhelst så hade jag om jag var du gjort en framvagnsinställning efter att bilen lagats. Har du en fyrhjulsdriven bil så måste du göra fyrhjulsinställning.När du menar att ratten hackar, menar du då att den vibrerar?Vibrerar resten av bilen också, och låter det i bilen av vibrationerna?Hursomhelst så bör du balansera om däcken.Alltså;Efter att bilen lagats så gör en framvagnsinställning och balansera om däcken.Till sommaren nästa år så kan det vara värt att du kollar så att dina sommardäck inte är snedslitna eftersom du kört med dom under tiden som bilen dragit snett.
    spindelleden är utbytt och icke paj.
    fjädern är paj.
    ratten vibrerar inet, utan den skakar, så att jag måste hålla hårdare för att få bättre grepp.
  • sanna88a
    Lotusblomma skrev 2008-10-30 15:47:28 följande:
    Saken är ju den TS, om inte ratten skaka INNAN du bytte till vintersulor så beror det nog på obalans. Är inte det minsta ovanligt att det blir så när de legat en hel säsong. Gör billigaste först, balansera. Återstår felet så gör en inställning av framvagnen EFTER att fjädern är bytt.
    okej tack så ska jag göra.
Svar på tråden ratten skakar efter däckbyte