ratten skakar efter däckbyte
obalans, räkna runt 50 (billigt) upp mot 100 st...
obalans, räkna runt 50 (billigt) upp mot 100 st...
kolla däcktryck också!
Inte gör man framvagnsinst efter varje däckbyte men man ska ALLTID balansera om de innan de åker på inför varje säsong. Jobbat på verkstad o har aldrig hört att någon gjort framvagnsinst vid däckbyte INNAN man gjort en balansering först och kollat däcktrycket.
Har man nya fälgar kan det också vara fel fälg till fel bil, inte allt för ovanligt. Fel inspressning i fälgen ger också rejäla skakningar men då oftast redan i lägre hastigheter. Obalans ger ofta skakningar i lite högre hastigheter, från 70 och uppåt.
Och betalar ni så mkt som 200 st är det svindyrt men det skiljer sig nog rejält beroende på var man bor.
Här får man en balansering på billigaste stället för 50 st om hjulen är lösa från bilen, annars 75 st men mest normalt här är 100 st.
Saken är ju den TS, om inte ratten skaka INNAN du bytte till vintersulor så beror det nog på obalans. Är inte det minsta ovanligt att det blir så när de legat en hel säsong. Gör billigaste först, balansera. Återstår felet så gör en inställning av framvagnen EFTER att fjädern är bytt.