• Von Ellsen

"hudfärgade" plåster...

Hej

Satt nyss och tittade på REA på barnkanalen,(tidsfördriv=)) ni vet, det där programmet där de testar saker och söker förklaringar på olika sammhällsfrågor(för barn)

En liten mörk kille skulle ta reda på varför det bara finns hudf´ärgade plåster för vita (eller beiga som han sa, sötnöt!) Han frågade på apoteket och de envisades om att dessa plåster vissa passade honom också.

Sedan gick han till en av de stora plåsterföretagen och frågade varför de inte gjorde plåster som passade mörkhyade människor. Han sa då att det var en gammal tradition sedan 40-talet.
    Pojken frågade vilken plåster han skulle använda om han inte ville att det skulle synas, varpå plåstermannen tog fram ett svart plåster med blommor på...

-men, jag är ju inte svart i hyn, jag är ju brun...

-nä, men jag trodde den här kunde vara lite rolig för dig.

Haha, knde han inte få ett genomskinligt plåster istället för ett svart? det skulle ju smälta in så att det inte syndes, och vd jag såg så var inte pojken kolsvart med vita blommor...

Har aldrig tänkt på detta faktiskt, men tyckte det var lite lustigt egentligen. När man på apoteket ber om hudfär´gade plåster går man automatiskt ljusa plåster.

• Svar på tråden "hudfärgade" plåster...
  • Lilja84

Ja det har slagit mig många gånger , gäller även täckstift mot finnar tex , smink i helhet är det svårt att hitta mörka underlagskrämer mm (det finns ju men inte i det vanliga soritmentet)
    Är visserligen "hudfärgad" själv men jag har liksom också undrat om det där .

• Von Ellsen

Ja, precis. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det närmare, men det är ju lite skumt.=)

• Ilonasmamma

tänkte på det när en av tjejerna jag känner behövde ha skoskavsplåster på studenten...hon är mörk, så det ser ju lite skumt ut.

om en annan köper bra plåster för att slippa blåsor i fina med obekväma skor så syns det ju knappt.

jag är "rosa beige" färg, så tänk om jag skulle ha mörkbruna plåster på hälarna nästa gång jag har på mig nya fina skor?

neee det finns ju en marknad för det i sverige o övriga europa nu...man kan ju inte gå på tradition när det gäller färgerna som man gjorde de senaste 50 åren då det är mkt folk med mörkade hud i sverige nu.

• Von Ellsen

ja, till alla! men det roliga var juatt han fick ett svart plåster med vita blommor el krumelurer...

Som om de skulle passa hans hy=)

• LaFontaine

Von Ellsen skrev 2008-10-31 22:38:07 följande:

ja, till alla! men det roliga var juatt han fick ett svart plåster med vita blommor el krumelurer...Som om de skulle passa hans hy=)
    Vadå, har inte alla mörkhyade blommig hud

Nej, kommentaren var så pinsam att hälften vore nog!
Svar på tråden "hudfärgade" plåster...