• Josefin L

prolaktin-tråden

Hej! Hoppas vi blir flera i tråden!

Vilken ingångsdos på Pravidel fick du börja med? Tre tabletter på en gång tyckte jag själv var helt galet, biverkningarna är ju inte att leka med!

• Josefin L

Jag har läst på fler ställen att en höjning med 1/2 tablett per månad är normalt. Höjer man fortare än så verkar man kunna få hemska biverkningar!
    Vad hemskt att behöva ligga inne på sjukhus pågrund av tabletterna!?

Så du har inte pratat med din läkare om att höja utan tog beslutet själv? Jag hoppas mensen kommer tillbaka!

• Josefin L

GRATTIS! Det är ju en superbra början!! Jag håller alla tummar och tår!
    Talade du om för din läkare att du hade höjd dosen, vad sa han då?

Jag har aldrig fått några biverkningar av Dostinex, inte en endaste vad jag vet av. Men jämför man förpackningarna för Pravidel och Dostinex så verkar dom ha samma biverkningar. Så det beror nog lite på hur tur man har hur man reagerar på dom?

Jag är ursel på att räkna ut saker, men mitt värde ligger på 750 nu räkna gärna ut det på ditt sätt!

• Josefin L

Jag har oxå letat efter information hur man räknar ut skalan. Det sättet som din läkare räknar på är ju det nya sättet. Säg till om du hittar något!

I min skala ska man ligga på under 370 nånting och jag ligger på 750. Som mest har jag legat på över 1000.

Nu kommer jag inte ihåg, varför var du utan medicinen i 10 dagar?

Ja, jag äter laktos- och glutenfritt nu sedan 4-5 månader tillbaka, har ingen aning om det kommer göra nån skillnad!!

• Josefin L

Ja det är jobbigt att vara utan laktos och gluten!! Men vad gör man inte för att bli frisk!
    Vilken tur du har som får kolla värdet så ofta?? Enligt min läkare ska jag hålla på med den här kosten och äta samma styrka av Dostinex i sex månader innan jag får ta nått mer blodprov! Det tycker jag verkar lite väl länge!! Jag ska kräva att få ta blodprov efter jul. Jag har ju oxå bett om att få byta till Pravidel men läkaren hör ju aldrig av sig. Jobbigt att vänta! Får jag börja med Pravidel så lär ju jag oxå få ta blodprov varje månad för att se hur jag reagerar på medicinen.

Hoppas din läkare hör av sig snart så du vet om du ska byta medicin eller inte! Undrar om du får prova Norprolac eller Dostinex? Norprolac var som en sömntablett. Jag tog den på kvällen och en stund efteråt så blev jag som en zombie, kunde knappt öppna munnen och få fram ett ord. Lite läskigt. Var som om hjärnan gick in i koma!

Vilka konstiga mediciner det här verkar vara egentligen, starka saker.

• Josefin L

Det var en intressant sjukdomshistoria du berättade Xanni, det är alltid spännande att höra om andra!

Jag har varit på flera undersökningar om man tycker ju att läkarna/gyn borde upptäcka PCO om man har det?

Vad är det i kosten som gör att det påverkar PCO? Äter du någon speciell kost?

• Josefin L

Vill bli mamma 2009: Hur hög dos ska du äta av Norprolac? Jag håller tummarna för att du slipper biverkningar! Jag åt en tablett Norprolac om dagen men fick ändå rejäla känningar.

Xanni: Vilken tur att din läkare ändå hittade "felet" bakom ditt höga prolaktinvärde, det går framåt i forskningen om kvinnosjukdomar och det är bra. Men ändå så känns det som om läkarna i dag inte vet så där jättemycket om högt prolaktin?

Pezz: Hör högt prolaktinvärde har du och har du haft det länge?

• Josefin L

Mitt höga prolaktin (runt 1000) upptäcktes oxå i samband med utredning. Jag har ätit medicin i två år men värdet är fortfarande inte normalt. Jag har aldrig blivit gravid.

Jag har inte läst så mycket om missfall och prolaktin tyvärr, men kanske kan det ha samband?

Jag håller med, det är svårt det här!

• Josefin L

Majka79, så prolaktin har oxå med MF att göra? Ja tänk vad detta dumma hormon kan ställa till det!
    Jag har testat alla tre mediciner som används och ingen har hjälpt tyvärr. Och ingen verkar veta vad det beror på. Känns väldigt hopplöst!

• Josefin L

Problemet med högt prolaktinvärde är just att det skapar barnlöshet eftersom det för vissa är jättesvårt att få ner värdet till normal nivå och på så sätt få igång kroppen. Har själv haft ett för högt värde i flera år utan att kunna få ner det med medicin.

• Josefin L

liten men naggande: Tack för tipset om artikeln! Det låter ju som goda nyheter!!
    Bara man får bukt på det här prolaktinvärdet nån gång...suck.
    Hur lång tid tog det för dig från att du fick reda på att du hade högt prolaktin tills dess att det låg normalt? Jag tycker att det verkar vara en djungel!! Det har gått två år för mig och det har bara sjunkit från 1000 nånting till 750. Så det går SEGT!

• Josefin L

Liten men naggande: Oj, det låter som om du har fått gräsliga biverkningar! Jag har provat Norproloac (hjälpte inte), 4 tabletter Dostinex per vecka (sänkte från 1000-725) och nu har jag precis bytt till Pravidel. Jag känner bara av lite nästäppa och huvudvärk, men jag tar oxå bara 1 tablett Pravidel om dagen. Efter en månad med Pravidel ligger mitt värde fortfarande på 725 så jag hoppas att jag får höja dosen.

• Josefin L

Det finns ju två olika skalor att mäta prolaktinnivåer i. Min läkare mäter i den gamla skalan och då ska ett normalt värde ligga runt 350 nånting, jag har legat över 1000 och ligger nu efter två år på 725.

Det här med att saker går i slowmotion känner jag igen. De senaste två åren tycker jag att jag har svårt att hänga med och jag kan inte tänka klart! Man känner sig nästan lite koko! Plus att jag har svårt att koncentrera mig. Är det nått ni andra känner igen?

Jag kollar mitt värde med några månaders mellanrum.

• Josefin L

På mig hittade dom inte heller någon tumör på MR. Men jag vet att man kan ha en microtumör som är så liten att den inte syns på MR. Vad det annars kan bero på har jag aldrig fått något klarhet i tyvärr! Har googlat en massa och det verkar inte finnas några raka svar på det heller.

Trots att jag har haft skyhöga värden så har jag alltid haft ganska regelbunden mens (22-30 dagar) men nästan aldrig någon ÄL.

• Josefin L

Vad konstigt att det skiljer på Dostinex och den billigare varianten? Det ska ju egentligen vara exakt samma innehåll, bara olika tillverkare. Men om ni verkligen känner av andra biverkningar så tala om det och kräv att få Dostinex istället!

Ni får själva välja om ni vill ha oringalet eller ej, men väljer ni orignalet som är dyrare så får ni själva betala mellanskillnaden. Det fick i alla fall jag göra! Och det blev ju några hundralappar extra varja gång! Och för mig som åt 4 Dostinex per vecka blev det GANSKA dyrt för...

Hoppas ni får ordning på allt!

• Josefin L

Man slutar äta medicinen NÄR man har blivit gravid, inte innan. Medicinen behövs ju för att man ska kunna bli gravid. Men planerar man att bli gravid ska man hellre äta Pravidel än Dostinex enligt min läkare, någon som har hört detsamma?

• Josefin L

Hur länge man får äta medicin beror på vilken diagnos man har fått och hur kroppen reagerar på medicinen. Vissa får äta medicin resten av livet för att kunna hålla prolaktinet på en normal nivå och vissa får ner prolaktinet på en normal nivå och kan sedan sluta då prolaktinet fortsätter ligga normalt. Så det är väldigt olika!

Men tussiluskan, jag kan trösta dig med att biverkningarna försvinner mer och mer ju längre tiden går!
    Hur länge har du ätit Pravidel?

Svar på tråden prolaktin-tråden