prolaktin-tråden
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
Hej! Hoppas vi blir flera i tråden!
Vilken ingångsdos på Pravidel fick du börja med? Tre tabletter på en gång tyckte jag själv var helt galet, biverkningarna är ju inte att leka med!
Jag började med 1 tablett. Efter cirka en månad gick jag upp till 2, men fick enorm huvudvärk och lades in på sjukhuset 2 dagar för observation. Sedan tillbaka till 1 tablett, sedan har vi höjt med en halv tablett i taget ca en gång per månad.
Nu har jag faktiskt på eget bevåg höjt från 3 till 4 efter att mensen försvann.
Jag har läst på fler ställen att en höjning med 1/2 tablett per månad är normalt. Höjer man fortare än så verkar man kunna få hemska biverkningar!
Vad hemskt att behöva ligga inne på sjukhus pågrund av tabletterna!?
Så du har inte pratat med din läkare om att höja utan tog beslutet själv? Jag hoppas mensen kommer tillbaka!
Hurra! Fick äl idag, 13 dagar för sent. Kändes som äl i magen och kollade med en sticka. Bingo. Haft lite verkstad med gubben på eftermiddagen.
Min läkare håller just nu på o funderar över om jag ska byta medicinering, eftersom jag mår dåligt av Pravidel och eftersom värdena inte går ner så snabbt som han önskar. Jag vill nog dock ha kvar Pravidel, med tanke på länken du visade mig plus att jag är rädd att värdena går åt fel håll och mensen försvinner igen om jag byter till något annat. Jag lever hellre med biverkningarna än blir av med äl o mens.
Japp, bestämde mig själv för att höja från 3 till 4 tillfälligt för att få tillbaka mensen. Det var ca 1,5 vecka sedan.
Vilka biverkningar ger de andra tabletterna?
Hur högt ligger ditt prolaktin nu? Hittade en formel för att räkna om värdena mellan de 2 olika skalorna så att vi kan förstå varandras värden: mU/Lx1/42=ug/L. Om jag förstår det hela rätt så mäts mina värden i ug/L och dina i mU/L.
GRATTIS! Det är ju en superbra början!! Jag håller alla tummar och tår!
Talade du om för din läkare att du hade höjd dosen, vad sa han då?
Jag har aldrig fått några biverkningar av Dostinex, inte en endaste vad jag vet av. Men jämför man förpackningarna för Pravidel och Dostinex så verkar dom ha samma biverkningar. Så det beror nog lite på hur tur man har hur man reagerar på dom?
Jag är ursel på att räkna ut saker, men mitt värde ligger på 750 nu räkna gärna ut det på ditt sätt!
Jag får det till 17,8, vilket inte är så högt. Frågan är om detta är rätt skala, antagligen inte. Det är nog något tredje sättatt uttrrycka det. Ska läsa vidare lite.
I min skala ska man ligga under 20, helst under 5. Jag har varit på ca 200 som högst, senast någonstans strax över 50.
Ska spana vidare.
Nej, jag har inte pratat med min läkare om det. Han är inte så lätt att nå. Jag ska nog gå tillbaka till 3 tabletter igen, tror jag. Jag ville bara snabbt "jobba igen" det jag tappat under 10 dagar utan medicin.
Äter du mat utan gluten och laktos nu?
Var ligger gränsvärdena på "din skala"?
Jag har oxå letat efter information hur man räknar ut skalan. Det sättet som din läkare räknar på är ju det nya sättet. Säg till om du hittar något!
I min skala ska man ligga på under 370 nånting och jag ligger på 750. Som mest har jag legat på över 1000.
Nu kommer jag inte ihåg, varför var du utan medicinen i 10 dagar?
Ja, jag äter laktos- och glutenfritt nu sedan 4-5 månader tillbaka, har ingen aning om det kommer göra nån skillnad!!
Verkar jobbigt att äta utan laktos och gluten, särskilt när man inte vet om det gör någon skillnad. Hur ofta kollar du dina värden? Jag kollar cirka en gång i månaden.
Jag gjorde uppehåll med 10 dagar för att läkaren ville kolla hur jag mådde då, om allt jag kände var biverkningar från Pravidel. Efter de 10 dagarna skrev jag ett brev om hur jag mådde (=mycket piggare, ingen huvudvärk eller illamående) och nu väntar jag på att han ska höra av sig med ett beslut angående min fortsatta medicinering. Antingen blir det byte av medicin (pga biverkningarna plus att Pravidelen sänker värdena så långsamt för mig) eller en höjning till 4 Pravidel (vilket jag ju redan gjort på eget bevåg).
Ja det är jobbigt att vara utan laktos och gluten!! Men vad gör man inte för att bli frisk!
Vilken tur du har som får kolla värdet så ofta?? Enligt min läkare ska jag hålla på med den här kosten och äta samma styrka av Dostinex i sex månader innan jag får ta nått mer blodprov! Det tycker jag verkar lite väl länge!! Jag ska kräva att få ta blodprov efter jul. Jag har ju oxå bett om att få byta till Pravidel men läkaren hör ju aldrig av sig. Jobbigt att vänta! Får jag börja med Pravidel så lär ju jag oxå få ta blodprov varje månad för att se hur jag reagerar på medicinen.
Hoppas din läkare hör av sig snart så du vet om du ska byta medicin eller inte! Undrar om du får prova Norprolac eller Dostinex? Norprolac var som en sömntablett. Jag tog den på kvällen och en stund efteråt så blev jag som en zombie, kunde knappt öppna munnen och få fram ett ord. Lite läskigt. Var som om hjärnan gick in i koma!
Vilka konstiga mediciner det här verkar vara egentligen, starka saker.
Usch, ja. Min ena läkare sa att det var samma mediciner som man ger till bland annat Parkinson-sjuka för att få dem att skaka midre...