• depeche

Kan jag kräva att bli sövd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-01 18:49
    Glömde att skriva något innan jag publicerade, haha!

Jo, det är såhär att jag har SJUK rädsla för allt som har med tandläkare att göra. Det spelar ingen roll om de så bara ska titta på tänderna, jag mår dåligt i flera veckor och får vara hemma från jobb & skola innan det är dags för själva besöket. I somras var jag på "tandläkarakuten" då jag hade stora problem med en visdomstand som visar sig växa HELT fel och det finns bara ett alternativ och det är att dra ut tanden. Problemet är att jag kan ju inte ens bli pillad på mina tänder utan att må dåligt innan och efter, jag vill alltså vara sövd under ingreppet.. Då får de göra precis vad dem vill.. Jag har ett stort hål i en tand, inte som jag lider av men tanden kommer med all säkerhet ruttna, allt detta för att jag inte vågar gå till tandläkaren då jag bara har dåliga erfarenheter.. Tilläggas kan att jag är enormt rädd för sprutor, får hjärtklappning bara jag hör/säger ordet.. Har gått i särskild "terapi" för detta, går också till psykolog regelbundet. Men nu till frågan; Kan jag kräva att bli sövd när de tar mina visdomständer samt lagar ett gigantiskt hål? Jag kommer aldrig gå till tandläkaren om de nekar mig detta.. det finns liksom inte på kartan.. höra ljudet, känna obehaget när de drar ut mina tänder.. nääääe ;(

• Svar på tråden Kan jag kräva att bli sövd?
  • Anonym (saknar dig)

ja men varför ska du bli det?

• JA77

Ja, man får en lättare narkos om så önskas. Hör med din tandläkare. Om han inte tillämpar det, be då om tips på andra ställen.

• mamma till pyret

Gud vad bra att man kan be om det, jag har exakt samma problem som dig Ts!! Vågar absolut INTE gå till tandläkaren!
    Men om man blir sövd måste man nog betala en hel del extra kan jag tänka mig!

• depeche

mamma till pyret skrev 2008-11-01 18:54:34 följande:

Gud vad bra att man kan be om det, jag har exakt samma problem som dig Ts!! Vågar absolut INTE gå till tandläkaren!Men om man blir sövd måste man nog betala en hel del extra kan jag tänka mig!
    Det får vara värt varenda öre för jag har såååå mycket problem med mina tänder, men det är klart för att jag inte vågar gå till tandläkaren :S Det har blivit en ond cirkel liksom.. Jag har tappat räkningen för hur många hål jag haft och jag slarvar inte med tandborstning och liknande, har bara väldigt känsliga tänder.. tyvärr! Skönt att man kan be om narkos, ska höra med min tandläkare men som jag känner nu (har hintat henne lite om det innan) så går det inte för sig, eller som han på "tandläkarakuten" sa; det är bara för specialfall :S JAG ÄR ETT SÅDANT! tänkte jag..
  • mamma till pyret

Jaa, man tycker ju att de som har FOBI för det borde få kräva att få bli sövda! Mitt grundar sig nog i när jag ramlade på inlines, och fick jätte många beövningssprutor i både ansiktet och på massor ställen i munnen!
    Efter det vågar jag inte ta fler sprutor i munnen, har till och med lagat 2 STORA hål utan bedövning, och det gör jag heller inte om!

• depeche

mamma till pyret skrev 2008-11-01 19:11:52 följande:

Jaa, man tycker ju att de som har FOBI för det borde få kräva att få bli sövda! Mitt grundar sig nog i när jag ramlade på inlines, och fick jätte många beövningssprutor i både ansiktet och på massor ställen i munnen!Efter det vågar jag inte ta fler sprutor i munnen, har till och med lagat 2 STORA hål utan bedövning, och det gör jag heller inte om!
    Mitt grundar sig på att jag har haft över 100 hål och lagat dem utan bedövning varje gång, stora som små tills förra året då de övertalade mig att prova bedövningen. Visst sprutan kändes inte ett dugg men det var likförbannat lika obehagligt att få tänderna lagade även med bedövning :( Mådde fruktansvärt dåligt under lagningsproceduren, kallsvettades och hade hjärtklappning.. Jag får ren panik där i stolen och hur bra kan det vara när de ska dra ut visdomständer med långa rötter liksom.. Jag har haft ont i magen allt som oftast sedan i somras då tandläkaren sa till mig att tanden kommer vara ett återkommande problem tills vi drar ut den och med tanke på hur fruktansvärt jävla ont (ursäkta ordvalet) jag hade då så skulle de inte ens få peta på kinden utan att söva mig, än mindre dra ut skräpet.. håller med dig, vi måste få bli sövda - litegrann ialf, helst mycket :)
  • mamma till pyret

Hahahaha...jaa, helst helt och hållet!! =)

• Luddvar

Ja, men visst borde du ha rätt att få bli sövd om du är så rädd. Stå på dig. Lycka till.

• depeche
    Luddvar skrev 2008-11-01 19:28:37 följande:
    Ja, men visst borde du ha rätt att få bli sövd om du är så rädd. Stå på dig. Lycka till.
    hehe ja man tycker ju det ;) men det är som sagt bara "specialfall", jag får väl se till att bli ett sådant då. tack för lyckoönskningarna och här dras inte ut några visdomständer förrens jag sagt godnatt :)
Svar på tråden Kan jag kräva att bli sövd?