MamiAmanda skrev 2008-11-01 20:28:43 följande:
Hej!Jag förstår dig, stackare! Är själv rädd men det har blivit bättre tack vare en oerhört pedagogisk, försiktig och förstående tandläkare. Jag VÄGRADE innan, och bokade tid för att laga hål, men gick alltid därifrån gråtandes utan att ha klarat av det. Avskyr sprutor, pillande i munnen, och borren vågade jag inte ens tänka på. Gick "tandläkarterapi" som enligt mig bara var BULL. Kom till en punkt då jag MÅSTE laga ett par hål, och övervägde att bli nedsövd (det bestämmer man själv, och säger en tandläkare nej, gå till en annan, det FINNS att få!!) men som ngn tidigare skrivit, det är jättedyrt, flera tusen kostar det! Det jag fick information om, var att eftersom man är nedsövd, så kan man ju inte "gnugga tänderna mot varann" eller vad det nu e man gör efter att ha lagat ett hål, och då kan lagningen bli för hög. Då MÅSTE man slipa på den igen, annars kan hela lagningen trilla av. Och man kanske inte kan sövas Igen och igen och igen, om man nu inte pallar med att slipa i vaket tillstånd..Hur som helst, så hoppas jag att du som jag kommer över det.. de kunde ta SJU (!!!) bedövningssprutor på mig, och bedövningen TOG INTE för att jag var så rädd. Men hon (den braiga tandläkaren) fick mig att andas, slappna av, blunda för sprutan osv... och nu kan jag laga hål. Med massor av bedövning och ett stort obehag, men jag klarar av det och jag är stolt över mig själv efter. Stor kram till dig och lycka till!!
Åh vad bra att det har blivit bättre för din del & att du nu hanterar det annorlunda. Själv har jag inte fått det stödet/hjälpen hos någon annan tandläkare, när jag först berättade om min rädsla var hennes svar direkt "Nej men vi får kanske skicka en remiss till psyket" :S Jaha, men kan hon inte komma med fler alternativ, hon är trots allt tandläkare och jag är nog inte den enda med rädsla för dessa personer i vita rockar tycker man.. Jag drar mig självklart för att gå till tandläkaren, skickar dem brev hem "tappar jag bort det", ringer dem så "har jag slut på batteri" dock fick de mig till att bedöva ett par gånger när jag skulle laga tre ganska stora hål varav en "nådde" pulpan (?) och med tanke på att jag är spruträdd med att bedövningen inte kändes ett dugg så blev jag lite bättre där, men när det gäller att DRA UT stora tänder med långa rötter, dvs mina visdomständer som inte ens har tittat upp utan bara ligger och trycker fel under tandköttet och på de andra tänderna så är jag inte redo för att bli bedövad ännu.. om någonsin! usch jag känner mig som ett omöjligt fall här haha.. det där med att det inte blir jämt då man inte biter ihop tänderna har jag full förståelse för, slipa kan dem få gör när jag är vaken, det är OK så länge de inte borrar och drar ut ngt så :)
tack för kramen och lyckoönskningarna, det är guld värt! kram