• Anonym (förbannad)

Min syster blev skit sur för att vi inte ska köpa julklappar till hennes barn!

Jag och min sambo har precis köpt hus och vi måste byta golv, tapetsera och måla tak i ALLA rum. Sedan så måste vi byta panna och acktankar. Och sånt är inte billigt. Sedan så har vi en son tillsammans och han är det viktigaste. Jag har bara a-kassa och vi känner att vi inte har råd att gå och köpa en massa julklappar till alla barn.
    Vi och min bror (som är arbetslös oxå, ensamstående och har hus) kom överrens att vi INTE skulle köpa nå julklappar till varandras barn utan att vi träffas på julafton och har det trevligt och mysigt i stället.
    Men då till min syster, hon blev skit sur.
    Jag skrev till henne: Du behöver inte köpa nå julklapp till X eftersom vi inte kommer att köpa till dina barn, kram!

Hon; Va fan då för...

Jag: Därför att vi har precis köpt hus. Och sedan måste vi stå och betala dubbla hyror. m.m.

Hon; Jaha och dålig ursäkt. Jag tänker inte berätta för dom, det för du göra.

sedan har jag inte svarat på det, för jag tycker det är så fjantigt att bli sur över!
    MEN hade detta vart hon... då hade man banne sig fått funnit sig i det.
    Men nu vet jag att julklappar verkar betyda mer för henne än en trevlig dag med sin familj.

En fråga.... Varför måste man gå och köpa julklappar till varndras barn för?

Hur har ni det i er familj?

vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 09:01
    vill bara lägga till... det hade inte spelat nån roll om jag ringt, hon hade blitt lika sur för de.... därför jag inte gjorde det. hon är sån, det är det som är så jäkla tråkigt. Negativt till ALLT. Hon ska ha rätt jämt.

ett exempel på hur hon kan vara:
    Jag var där för några veckor sedan och då frågade jag henne om jag fick låna hennes dator, då kom hon in i vardagsrummet och sa: Har inte du en egen jävla dator...

Jag; jo det har jag

Hon; men använd den då

Hon menade allvar oxå.

säger man verkligen så till sin egen syster?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 10:16
    Jag har kollat mobilen hur jag hade skrivit smset, det var lite annurlunda än hur jag har skrivit här.

Så här skrev jag:
    Jag: Hej! jobbar du? Du behöver inte köpa nå julklapp till X, för vi kommer att sluta köpa till barna. Vi har sagt samma till brorsan, kram!

Så såg det ut när jag skickade det, resten som hon och jag skrev sedan stämmer.

• Svar på tråden Min syster blev skit sur för att vi inte ska köpa julklappar till hennes barn!
  • sassy74

Vi köper inte julklappar till varandras barn utan vi lägger de pengarna på våre egna...

• Anonym (<3)

"Frågan är väl då varför man ska behöva planera hela året för att kunna köpa julklappar till andras barn, om man nu inte vill det."

Andras barn? Herregud det är hennes syskonbarn. Hon är moster till de barnen. Det är inte bara "Andra barn". Man känner väl kärlek till dessa barn och vill glädja dem på denna speciella dag? Vill man inte GE till sina syskonbarn? Vart har känslan tagit vägen? Det är barn vi pratar om!

Och nej, det handlar fortfarande inte om julklappen i sig utan vuxnas tråkiga inställning. "Barn ska lära sig att julklappar inte är hela julen, det viktiga är att vi är där" så att de har mer pengar att lägga på sig själva. Det är just DET som sticker i mina ögon. Inte själva PRYLEN, utan attityden att andra kan vara utan så att man själv kan gotta sig i sånt som gör en lycklig.

Vad hände med viljan att ge? Speciellt till sin familj och släkt. Blir så ledsen av sånt här.

• Ablan
    Svar på #283
    Anonym (<3) skrev 2008-11-04 22:11:57 följande:
    "Frågan är väl då varför man ska behöva planera hela året för att kunna köpa julklappar till andras barn, om man nu inte vill det."Andras barn? Herregud det är hennes syskonbarn. Hon är moster till de barnen. Det är inte bara "Andra barn". Man känner väl kärlek till dessa barn och vill glädja dem på denna speciella dag? Vill man inte GE till sina syskonbarn? Vart har känslan tagit vägen? Det är barn vi pratar om!Och nej, det handlar fortfarande inte om julklappen i sig utan vuxnas tråkiga inställning. "Barn ska lära sig att julklappar inte är hela julen, det viktiga är att vi är där" så att de har mer pengar att lägga på sig själva. Det är just DET som sticker i mina ögon. Inte själva PRYLEN, utan attityden att andra kan vara utan så att man själv kan gotta sig i sånt som gör en lycklig.Vad hände med viljan att ge? Speciellt till sin familj och släkt. Blir så ledsen av sånt här.
    ska inte julen vara en trevlig och mysig högtid för alla?
    inte bara för barn och de med mycket pengar?
    Inte så roligt för de som har det dåligt ekonomiskt ställt att gå och ha ångest och leva skit snål i kanske 2 månader bara för att man har en massa syskon barn och diverse andra släktingar som man MÅSTE ge julklappar till.
    Julen blir knappast särskillt mysig eller trevlig för de människorna som har det så.
    Feta människor lever inte på bara grönsaker
  • Anonym (ej rik)

Jag känner sånt tvång att köpa julklappar till alla andras barn. Vi har själv 2 st o inte jättegott om pengar. Helst hade jag bara köpt till våra egna o inte till alla andra. Det blir alltid så mkt pengar. Dessutom är det bestämt en viss summa man ska köpa för (jag har inte varit med o bestämt detta) och det skickas ut önskelistor som ska följas. Annars blir de massa problem med byten osv.
    Jag tycker det känns jobbigt o tråkigt att det ska vara såna krav. Varit roligare om man själv fick bestämma vad man ska köpa (kan man ju oxå, men ni fattar!)

Jag vill alltså egentligen inte köpa till mina syskons barn, men de har redan frågat vad mina önskar sig så det tas lixom för givet. Så jag kommer säkert göra det i år igen.. =/

• Ablan
    Svar på #285
    Anonym (ej rik) skrev 2008-11-04 23:16:15 följande:
    Jag känner sånt tvång att köpa julklappar till alla andras barn. Vi har själv 2 st o inte jättegott om pengar. Helst hade jag bara köpt till våra egna o inte till alla andra. Det blir alltid så mkt pengar. Dessutom är det bestämt en viss summa man ska köpa för (jag har inte varit med o bestämt detta) och det skickas ut önskelistor som ska följas. Annars blir de massa problem med byten osv.Jag tycker det känns jobbigt o tråkigt att det ska vara såna krav. Varit roligare om man själv fick bestämma vad man ska köpa (kan man ju oxå, men ni fattar!)Jag vill alltså egentligen inte köpa till mina syskons barn, men de har redan frågat vad mina önskar sig så det tas lixom för givet. Så jag kommer säkert göra det i år igen.. =/

Det är det jag menar med mitt inlägg ovan, det är ju skit tråkigt att man ska känna sig tvingad och kanske gå och ha ångest när julen inte handlar om det.

Feta människor lever inte på bara grönsaker
  • Csve

tycker du formulerade dig korkat i ditt sms.

men å andra sidan, att "kräva" att andra köper julklappar åt barnen e ju löjligt!

julklapp är en gåva-något man ger av kärlek o frivilligt.

?♥ För evigt ♥?
  • Anonym (ej rik)
    Ablan skrev 2008-11-04 23:19:32 följande:
    Svar på #285

Det är det jag menar med mitt inlägg ovan, det är ju skit tråkigt att man ska känna sig tvingad och kanske gå och ha ångest när julen inte handlar om det.
    Ja precis. Jag känner smått panik redan nu. Inget skoj. Och det är de vuxnas fel. För en del vuxna är det jätteviktigt VAD man ger till deras barn o vad det kostade.

TS.. jag tyckte inte sms:et var korkat formulerat. Varför tycker du det MillaN o NillaN?
  • Csve
    Anonym (ej rik) skrev 2008-11-04 23:38:37 följande:
    Ja precis. Jag känner smått panik redan nu. Inget skoj. Och det är de vuxnas fel. För en del vuxna är det jätteviktigt VAD man ger till deras barn o vad det kostade. TS.. jag tyckte inte sms:et var korkat formulerat. Varför tycker du det MillaN o NillaN?
    "Du behöver inte köpa nå julklapp till X, för vi kommer att sluta köpa till barna."
    lät hårt och som om det var av en annan anledning.
    kunde ju framgå direkt att det var för att dom inte hade pengar, ist för att systern var tvungen att börja undra.
    ?♥ För evigt ♥?
  • Heahog

Nä, att kräva har man inte rätt till, det håller jag med om.

Jag har iaf beslutat för några år sen, att de barn vi inte firar jul alls med, inte får nån julklapp av oss & mina barn inte får av dom.

Det är en helt annan sak, än när när man firar jul ihop & mitt/mina barn plötsligt blir utan av vissa närvarande & de får se på när de andra barnen överröses med klappar av alla.

Jag har alltid försökt ge nånting, till slut hade jag inte råd att köpa saker folk önskade sig, då fick dottern göra julklapparna själv & ge bort. Fortfarande var det dock jag som betalade materialet, tex att hon målade fotoramar & så fick de dagis/skolkortet i julklapp eller geleljus i vackra glas, men det uppskattades inte, så vi slutade med det oxå.

Nu köper jag inte till andra vuxna, om vi inte bestämt att vi ska köpa nåt litet till varandra.

bisektris skrev 2008-11-04 12:40:37 följande:
    Svar på #197Frågan är varför någon annan ska bestämma hur jag ska göra. Du är i din fulla rätt att köpa vad du vill till dina barn, men jag anser inte att man har rätt att kräva julklappar ifrån andra till sina barn. Rättvia är dock viktigt. Man utesluter inte ett eller ett par barn.
Svar på tråden Min syster blev skit sur för att vi inte ska köpa julklappar till hennes barn!