Anonym (dålig vän) skrev 2008-11-02 10:02:03 följande:
Tack för jättegoda råd!Det stämmer att jag har dåligt självförtroende och jag har nog byggt upp någon slags barriär runt mig själv för att "skydda mig". Tyvärr betyder det också att jag "skyddar mig" mot nära vänskap.Jag går just nu igenom en jobbig period i livet. Småbarnsår med två små barn som bråkar och en man som gormar och skriker på dem. Själv blir jag apatisk och handlingsförlamad när det blåser stormar som mest här hemma. Jag har också ett heltidsjobb som jag eg. är överkvalificerad för men det är mitt första fasta jobb så jag är tacksam ändå.Min pappa har alltid varit en sådan som har klampat på och klivit över andra människor. Plump och översittare. Honom har jag nu brutit med och gråter floder över detta. Han gör mig så illa när vi pratar, men ändå vill jag ha en pappa. Under mitt liv har jag flyttat runt som en liten loppa. Några år på den här platsen i Sverige. Några år där. Aldrig har jag rotat mig så mycket att jag känner att jag kan odla livslång vänskap. Jag har ändå tänkt att jag flyttar ju snart ändå igen..Ska dock försöka gräva där jag står och försöka hitta vilka jag vill bygga vidare vänskapen med där jag står idag. Även om det är svårt. För jag gillar inte att prata i telefon. Internet är ett tryggt medium så jag skriver gärna såna här trådar, men det är svårt att vädra riktiga problem med vänner. Tycker jag.
Jag har liknande problem med min pappa jag blev fysiskt och psykist misshandlad av honom när jag va yngre och det blev rättegång och soc inblandades en väldigt jobbig situation jag var då bara 16 år gammal och den enda av alla mina syskon som vågade säga ifrån.
Och efter det va jag inte hans dotter mina syskon tog avstånd från mig för min pappa har pengar och det ger ju "status" och de slickar gärna min pappas röv.
Men nu så har en av mina äldre bröder också tagit avstånd från pappa och han har väl insett hur våran pappa igentligen betedde siginte bara mot mig utan mot honom också.
Jag har haft svårt och jobbigt jag älskar ju min pappa jag vill kunna ringa och säga kan vi komma över på en fika vill du träffa ditt barnbarn som han aldrig har sett.
Min pappa har inte ringt mig på över 10 år inte ens när jag fyllt år eller nu när jag och min man fick barn och det är jobbigt men för några år sedan så accepterade jag att det var såhär och det finns inget jag kan ändra och min pappa kommer aldrig att ändra sig heller han ser mig som ett enda stort misstag sen jag föddes dels så föddes jag som en flicka och många problem ligger däri men som sagt jag har accepterat att min pappa är en snevriden person med många psykiska problem och är det någon som ska ändra på sig så är det han inte jag.
Men det jag försöker få fram är inget är ditt fel och försök se det ljust man mår mycket bättre det är svårt men det går.
Försök att öppna dig för någon kompis och berätta att ni har det jobbigt hemma men samtidigt gå försiktigt fram till den vän du bestämmer dig för att satsa på.