Dålig kompis
Jag känner igen en del av det du skriver.
När jag hade många problem med ett gammalt ex som misshandlade mig så blev det att jag utnyttjade mina kompisar till att prata om mina problem och kanske chansen till att komma ifån honom.
Vissa av mina kompisar sa till mig att jag var en dålig kompis som bara pratade om mig själv och om mina problem pch det sårade mig något oerhört jag ville ju få modet styrkan till att gå vidare i mitt liv utan den mannen jag levde ihop med.
Men så fanns där också några få vänner som förstod mig och stod ut med mig och det är jag evigt tacksam över.
De vänner som sa att jag bara brydde mig om mig själv lämnade jag även kvar där jag lämnade min kille jag levde ihop med och sen dess har jag inte pratat med dom.
Jag har alltid varit den som brytt mig mer om andra än mig själv och dessa kompisar som nu tyckte så illa om mig inte förstod bättre att det var ett rop på hjälp.
Idag så har jag de vänner som stod ut och lyssnade på mig och vi kommer aldrig att svika varandra.
Men jag tror att du kanske får välja ut en eller 2 vänner och verkligen anförtro dig till dom så dom kan förstå hur du mår.
Och sen så får du nog jobba lite på att ge dom personerna lite mer av dig själv och visa att du bryr dig om dom men då gäller det att du ska kunna lära dig att nå ut till dom genom att prata och berätta och när du berättat klart så kan den personen berätta va den har jobbigt med.
Allt handlar om att du ska kunna lyssna på andra som oxå har det jobbigt eller vill berätta något roligt som hänt dom.
Ge och ta....
Fundera igenom vilka vänner som du känner dig mest trygg med och så börjar du där med hur du har tänkt ut att prata om detta.
Man kan säga att ja jag vet att jag inte varait så lätt att prata med men jag känner mig så nere och jag är ledsen att det bara är jag som pratar om mina problem.
Visa att du förstår att de kanske känner sig undanstötta men glöm absolut inte att dom har oxå rätt att berätta när dom har problem och visa att du lyssnar så ska du se att det blir en vändning.
Hoppas att du fått lite hjälp på vägen och lycka till för det är nu du skapar dina riktiga vänner för livet.