• MaryD

Galen i grytor!

Jag älskar grytor av olika slag.

Vill gärna ha tips! Kött/kyckling/fisk spelar ingen roll. Svensk eller icke svensk spelar heller ingen roll.

Någon som har recept på god gryta?

• Svar på tråden Galen i grytor!
  • Majsan70

Godaste grytan tycker jag man får när man slänger ner lite av varje. Jag har aldrig gjort nån gryta efter recept så där kan jag inte dela med mig. Men lite rödvin i är toppengott.

• MissLillan

jag gillar också grytor!

• BrödernaBus

Jag brukar ta kött av något slag (grytbitar/fläskfilé eller liknande)
    Bryn och krydda med tex allroundkrydda, lägg över i en gryta
    Häll på grädde och tacosås av valfri styrka och låt koka upp.

Hacka under tiden paprika, lök/purjolök och ev vitlök. Blanda i alla grönsaker + 1 liten burk majs och låt bli varmt. Smaka av med mer kryddor om det behövs.

(Ibland har jag även i syltlök.)

Serveras med ris/pasta/potatis

• Fru KM

Här kommer 2 recept på goda grytor.
    Boeuf bourguignon
    4 port
    600 g benfritt nötkött, högrev eller bog
    smör-&rapsolja
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 1/2 msk vetemjöl
    1 msk tomatpuré
    3 lagerblad
    1 tsk timjan
    2 dl rödvin
    2 1/2 dl köttbuljong
    100 g rökt sidfläsk
    8 steklökar
    2 vitlöksklyftor
    200 g färska champinjoner
    Gör så här
    Skär köttet i bitar. Bryn köttet runt om i smör-&rapsolja i en stekpanna. Lägg över det i en gryta. Krydda med salt och peppar. Rör i mjöl, tomatpuré, lagerblad och timjan. Häll på vin och buljong. Låt grytan koka under lock ca 1 1/2 tim. Strimla fläsket. Skala och dela ev lökarna. Skala och hacka vitlöken. Dela ev svampen. Stek fläsk, lök, vitlök och svamp i smör-&rapsolja i stekpannan. Lägg ner det i grytan och låt allt koka ytterligare ca 10 min. Strö gärna över hackad persilja och servera med kokt potatis.

God gryta Med kyckling.

Middagsgryta
    4 st kycklingklubbor delade i 2 delar.
    3 st morötter skurna i tunna skivor.
    3 st gul lök skuren i tärningar.
    1 st röd paprika skuren i tärningar.
    4 st potatisar skurna i 2*2cm.
    3 msk tomatpuré.
    2 msk pulverpaprika.
    10 st pepparkorn(svart).
    3 dl vitt vin.
    3 dl -4 dl vatten.

Tvätta och dela kycklingen. Salta och peppra. Stek i en stekpanna så att de får färg (ej genomstekta) Ta en kastrull och stek löken mjuk. Tillsätt övriga ingridienser samt de stekta kycklingdelarna. Salta och peppra efter eget smak och tycke. Låt koka i ca 60-70 minuter.

• Fru KM

Här kommer en till
    Fransk Köttgryta

4 personer

500 g grytbitar, nöt
    1/2 pkt bacon
    2 msk Touch of Taste Oxfond med Rödvin
    1 1/2 dl vatten
    1 röd paprika
    8 schalottenlökar
    10 champinjoner
    2 dl grädde
    timjan, salt och peppar

Skär lök, bacon och paprika i bitar och fräs tillsammans med champinjonerna i en gryta. Lägg upp på fat och bryn köttet i samma gryta. Häll på vatten och fond, låt koka under lock. Mot slutet av kokningen tillsätt baconfräset, grädde och timjan. Smaksätt med salt, peppar och eventuellt mer fond. Servera med ris och grönsallad.

• pajas01

brukar göra en curry gryta som e gansak smal..

grytbitar av fläsk. 600gram
    5 morötter
    1 purjo
    1 stor gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1-2 msk rödvinsvinäger
    en slatt soya
    paprika krydda
    en buljongtärning
    vatten efter hur mycke "sås" man vill ha
    massa curry

bryn kötet med curry lägg åt sidan gör samma sak med grönsaker blanda sen allt ha i vitlöken låg fräsa lite till sen ner med paprika krydda tar lite grann. lite svart peppar (absolut inget salt). sen vatten en buljong tärning låt puttra några min sedan i med soya tills de blir mörkt sen vinäger ta liite i taget för att inte få för mycket av vinäger samken. sen så brukar jag ha i mer curry för jag älskar curry och gärna lite starkt..

låt puttra medans riset blir kalrt.. GOTT

• minismurfen

tärna kycklingfileer & stek,salt,peppra, häll sen ner en burk creme fraiche mexican-chili...klart
    servera m. fullkorns ris

Svar på tråden Galen i grytor!