• Anonym (TS)

Familjerätten i Malmö.

Någon som har erfarenhet av hur famr. i Malmö resonerar kring vv av en 7månaders? När anser dem tidigast att vv kan påbörjas? Jag får ej tag på dem, därav frågan här inne.

• Svar på tråden Familjerätten i Malmö.
  • Anonym (samma)

Hej TS, har du fått ngt svar på in fråga? Jag undrar samma sak...

• Anonym

Vad anser ni själva om VV boende för så litet barn?Ni har ansvar och vårdnad och er uppgift er att se till era barn är trygga.
    Hur ska ni göra med amning?
    Har ni bra relation me ex?
    Har barnet bra anknytning till pappan?

• Anonym (samma)

Jag anser inte vv boende vara lämpligt för ett så litet barn, utan tror och tycker att de behöver ett hemma-boende att knyta an till. Tyvärr anser inte pappan samma sak, utan kräver 50/50 vv boende med en gång.
    Barnet har bra anknytning till pappan, han fick ta hand om barnen själv några veckor när den minsta precis blivit 4 månader, eftersom jag hamnade på sjukhus med en allvarlig sjukdom som även gjorde att jag var tvungen att sluta amma. Jag vill ha tätt och frekvent umgänge för att bibehålla den goda kontakten, men anser inte vv vara bra. Tyvärr bestämmer jag ju inte ensam, dock...

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 04:36:03 följande:
    Jag anser inte vv boende vara lämpligt för ett så litet barn, utan tror och tycker att de behöver ett hemma-boende att knyta an till. Tyvärr anser inte pappan samma sak, utan kräver 50/50 vv boende med en gång. Barnet har bra anknytning till pappan, han fick ta hand om barnen själv några veckor när den minsta precis blivit 4 månader, eftersom jag hamnade på sjukhus med en allvarlig sjukdom som även gjorde att jag var tvungen att sluta amma. Jag vill ha tätt och frekvent umgänge för att bibehålla den goda kontakten, men anser inte vv vara bra. Tyvärr bestämmer jag ju inte ensam, dock...
    Varför vill han inte att du ska få ha tätt och frekvent umgänge?
    För jag antar att det är pappan som ska ha boendet då när han har den bästa anknytningen?
  • Anonym (samma)
    Anonym skrev 2010-05-05 05:56:48 följande:
    Nej, han har inte den bästa anknytningen! Han har bra anknytning, bättre än ha skulle haft om jag varit hemma hela tiden och ammat fortfarande. Därmed inte sagt att han har den bästa anknytningen. Det gällde tre veckor, mellan fyra och fem månaders ålder. De fyra första månaderna och efter min sjukhusvistelse är jag med honom mer än pappan eftersom jag nu är mammaledig igen.

Han vill ha växelvis boende för att han inte tror på rönen om att det inte är bra för små barn. Han vill inte bli "akterseglad" vad gäller sina barn - vilket inte heller är min avsikt, jag tycker att det är jättebra att de har god kontakt, och vill att det ska fortsätta så. Dock känns det för mig helt otänkbart att inte vara boendeförälder till båda barnen (vi har en fyraåring också, som dessutom är extremt mammig). Dessutom kan jag inte se hur det skulle gå till, eftersom jag dels ska vara mammaledig ett bra tag till, och hans jobb innebär en hel del resor, då han alltså inte kunnat ha barnen hos sig ändå.
  • Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 08:13:46 följande:
    Nej, han har inte den bästa anknytningen! Han har bra anknytning, bättre än ha skulle haft om jag varit hemma hela tiden och ammat fortfarande. Därmed inte sagt att han har den bästa anknytningen. Det gällde tre veckor, mellan fyra och fem månaders ålder. De fyra första månaderna och efter min sjukhusvistelse är jag med honom mer än pappan eftersom jag nu är mammaledig igen. Han vill ha växelvis boende för att han inte tror på rönen om att det inte är bra för små barn. Han vill inte bli "akterseglad" vad gäller sina barn - vilket inte heller är min avsikt, jag tycker att det är jättebra att de har god kontakt, och vill att det ska fortsätta så. Dock känns det för mig helt otänkbart att inte vara boendeförälder till båda barnen (vi har en fyraåring också, som dessutom är extremt mammig). Dessutom kan jag inte se hur det skulle gå till, eftersom jag dels ska vara mammaledig ett bra tag till, och hans jobb innebär en hel del resor, då han alltså inte kunnat ha barnen hos sig ändå.
    Ja, det var ett förutsägbart svar.
    Det känns förmodligen på samma sätt för honom. Otänkbart att inte vara boendeförälder eller åtminstone ha barnen på halvtid. Gills inte det då? Trots att du uppger dig önska att de ska ha "god kontakt" (vad betyder det förresten? Lika bra kontakt som du själv har? Eller något annat?)
  • Anonym (samma)
    Anonym skrev 2010-05-05 08:27:44 följande:
    klart att det gills. men innebär det att jag ska ge upp min egen önskan att vara boendeförälder bara för att han också vill vara med barnen - fast bara halva tiden eftersom det inte går mer pga hans jobb? jag vill ju dessutom gärna att han ska vara med barnen halva tiden i den mån det går, förutom just att iaf den lilla inte ska ha växelvis boende 50/50 när h*n är så liten. (det skiljs ju mellan boende och umgänge, just av den anledningen). Alla rön och rekommendationer jag hittar säger att det inte är lämpligt förrän kring 3-årsåldern.
    det är ju egentligen en separat fråga dessutom, vem av oss som skulle vara boendeförälder. den första frågan är vilken typ av boende som är lämpligt. och min fråga i TS var hur familjerätten i Malmö ställer sig till detta.
  • Anonym (samma)

... och god kontakt betyder så god som det bara är möjligt, helst lika bra som jag. vv 50/50 bör vara målet att jobba mot för båda barnen, bara inte ända från början när den minsta är så liten.

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 08:41:06 följande:
    Jag vet inte hur de ställer sig. De måste väl svara i telefonen om du ringer dem?
    Men ja, jag skulle säga att det innebär att du får ge upp din önskan om att vara boendeförälder och i stället dela barnen med deras far. Nu är det ju inte jag som dömer i frågor som den här så utfallet behöver förstås inte med nödvändighet överensstämma med min åsikt. 
    Dög han att vara heltidsförälder under tre veckor när er yngsta var mindre än hon är nu så går det säkert utmärkt för honom att vara åtminstone halvtidsförälder nu. 
    Du får invänta andra svar som ekar din egen åsikt. Det brukar vimla av dem här.
  • Anonym (samma)
    Anonym skrev 2010-05-05 08:46:41 följande:
    ja, tack för din, den var ju tydlig iaf. 
    det handlar inte om huruvida han duger eller inte, för det gör han. det handlar om huruvida det är bra för små barn eller inte. punkt.
Svar på tråden Familjerätten i Malmö.