• Anonym (TS)

Familjerätten i Malmö.

Någon som har erfarenhet av hur famr. i Malmö resonerar kring vv av en 7månaders? När anser dem tidigast att vv kan påbörjas? Jag får ej tag på dem, därav frågan här inne.

• Svar på tråden Familjerätten i Malmö.
  • Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 08:51:40 följande:
    Pappor är lika bra som mammor tror sig vara. För både små och stora barn. Eller var han inte det när han hade hand om henne när du var sjuk, menar du? Fick hon några men?
  • Anonym (samma)
    Anonym skrev 2010-05-05 08:56:19 följande:
    men lägg av nu. fattar du inte att jag säger inte att han inte är en lika bra förälder. det jag säger är att många rön pekar på att det inte är lämpligt för små barn utvecklingsmässigt och mognadsmässigt att inte ha en trygg anknytningspunkt utan att skickas fram och tillbaka mellan olika bostäder 50/50 av tiden. De kommer dit mognadsmässigt, och då är vv en självklarhet.
    OCH det var ju inte så att jag checkade in på ett spa för skojs skull. jag blev akut och allvarligt sjuk, och det fanns liksom inget val annat än för pappan att ta hand om barnen. vilket gick utmärkt, och det har jag inga andra åsikter om än att det är jättebra.
  • Anonym (samma)

... undrar om du dömt mig och mina tankar lika hårt om jag var pappan och ville som jag vill nu. eller om du möjligen gör det här till en pappa-fråga..?

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 09:25:35 följande:
    ... undrar om du dömt mig och mina tankar lika hårt om jag var pappan och ville som jag vill nu. eller om du möjligen gör det här till en pappa-fråga..?
    Det hade jag. Jag är helt emot att människor oavsett om de är mammor eller pappor lägger beslag på barnet under det att de flaggar för att det inte är bra för dem att ha lika stor tillgång till båda föräldrarna (och jag förutsätter här att vi talar om normalfungerande och ansvarstagande människor utan problem som gör dem tillfälligt eller permanent inkapabla att erbjuda barnet en bra uppväxt). 
    Det är bra för barn att vara med sina föräldrar. Pappor är lika viktiga som mammor, och både pojkar och flickor skulle växa upp till bättre individer om det inte satt en massa proppar i pipelinen som obstruerar och inte sällan helt omöjliggör detta. Dessa proppar är oftast mammor. 
    Personligen tycker jag att du låter som de brukar göra. 
    Det är som om det finns en högljudd massa av kvinnor som tar sig rätten att fördela umgänge ungefär som om det är en ynnest för dem att dela ut. 
    Nåväl, jag beklagar dina barn. 
  • Anonym (samma)

vad är det du beklagar dem? att de har en förälder som vill göra det bästa för barnen eller att de har en annan som väljer att splittra familjen så att frågan uppkommer överhuvudtadet?

• Anonym (...)
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 09:22:40 följande:
    Givtevis har man all rätt att separera om man inte trivs i relationen. Men med en strävan mot delat ansvar och delat boende är det du beskriver faktiskt konsekvensen av separationen "barnen skickas hit och dit". Det är vad som händer när man separerar och ska dela.
    Man kan också se det som att barn lätt vänjer sig vid nya rutiner och att två trygga punkter hos två trygga anknytningspersoner inte behöver vara skadliga för barnet.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-05-05 09:55:17 följande:
    Exakt min poäng. Bra skrivet.
  • Anonym (samma)

så ser jag det mer än gärna. för liiiite större barn. och vill också uppnå det. men till skillnad från dig så tycker jag att det inte är helt poänglöst att ta del av det som både barnpsykologer, de flesta familjerätter och div. utredningar på regeringsnivå rekommenderar. det måste ju finnas någon anledning att man rekommenderar en lagändring eftersom den för närvarande inte tar hänsyn till behoven hos de minsta barnen?

hade det varit så att vi båda ville vara boendeförälder och alla instanser fortsatt hävdar att detta är det bästa och min man vägrar ge med sig, då får jag väl vika mig på den punkten då, om jag verkligen tror att det är det bästa för barnet. med stor sorg, och stor ansträngning för att finnas där så stor del som möjligt av barnets vakna tid. men nu är det ju inte ens så, då pappan "bara" vill ha 50/50.
  • Anonym
    Anonym (samma) skrev 2010-05-05 10:17:13 följande:
    så ser jag det mer än gärna. för liiiite större barn. och vill också uppnå det. men till skillnad från dig så tycker jag att det inte är helt poänglöst att ta del av det som både barnpsykologer, de flesta familjerätter och div. utredningar på regeringsnivå rekommenderar. det måste ju finnas någon anledning att man rekommenderar en lagändring eftersom den för närvarande inte tar hänsyn till behoven hos de minsta barnen? hade det varit så att vi båda ville vara boendeförälder och alla instanser fortsatt hävdar att detta är det bästa och min man vägrar ge med sig, då får jag väl vika mig på den punkten då, om jag verkligen tror att det är det bästa för barnet. med stor sorg, och stor ansträngning för att finnas där så stor del som möjligt av barnets vakna tid. men nu är det ju inte ens så, då pappan "bara" vill ha 50/50.
    Fint och vuxet av honom att inte yrka på mer än så. Det betyder ju att han verkar förstå att du är lika viktig för era barn som han själv är. 
  • Anonym (samma)

nåväl vi har uppenbarligen helt olika åsikter, och du svarar bara på det du själv vill.

men det verkar som att du anser att expertis inom området har fel, och du har rätt, helt enkelt. fint.
  • Anonym (insatt)

Varken familjerätten i Malmö eller ngn annanstans får bestämma om när hälftenbonde kan inledas för ett barn!

• Anonym (samma)

nej, självklart får de inte det. men de lär väl ha några rekommendationer som de kommer med när man är där, annars kan man ju undra vad man ska dit för?

• Anonym (insatt)

Dt finns inga givna rekommendationeer eftersom alla barn, föräldrar, situationer är olika ... och måste bedömas därefter! Dessutom är samtal i familjerätten till för att hjälpa Föräldrar att komma överens inte för att ta ställning och uttrycka egna åsikter från familjerättens sida ....

• Anonym

då det blev en anonym till jag har mina inlägg med ljuset.

Det jag kan säga att ni ska lita på era magkänslor och följa barsn utveckling .Ett barn behöver trygghet och det är alltid mamma eftersom barnet har legat i mammas mage.Det är traumatiskt för små barn att skiljas från den trygga punkten .
    Att den andre förälder tänker på sig själv inte på barnet då ska man stå på sig och skydda barnet....Hittat ett bra text hoppas det hjälper er.

www.familjemedling.se/docs/vadforaldrarkangora.pdf

• Anonym (hjälp)

Hej!

Jag är intresserad av dokumentet som du har skrivit om här ovan men får inte fram det. Har du det eller vet du om jag kan få fram det någon annanstans?

HJÄLP!!

Svar på tråden Familjerätten i Malmö.