• Rauur

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

MimmiP: Skickar en jättestor kram och hoppas att allting ordnar sig snart och att eran svacka snart är över!

• Rauur

Hualigen vilken kväll.
    Måste bara få "prata av mig lite".

Sambon har ju vart riktigt slö och utmattad i flera månader nu.
    Han har haft konstant ont i magen, orkar knappt vara vaken en hel dag även fast han knappt kan somna på nätterna och ingen sexlust.
    Det hela började med hjärtklappningar..

Hur som haver.
    Han var på VC och tog ett blodprov, blodet var såklart kolsvart och hans järnvärde var skyhögt. Minns inte riktigt nu va det låg på då detta var i september nångång.
    Förra veckan var han dit igen och värdet låg på 165.

Och häromdagen fick han veta att det finns en blodsjukdom i släkten som heter Hemokromatos.
    Han har alla symptomen vad gällande den där sjukdomen så nu står han på kö till medicinska på sjukhuset :(

Har suttit och lusläst om sjukdomen och herregud, min karl :(
    Om nu det är de han har så kommer han tappas på skit mycket blod.
    Ca 500ml i veckan i början.. sen kommer han få äta medicin eftersom att massa ämnen försvinner då blodet tappas som kroppen måste ha.
    Och vad jag förstod det så kommer han få äta den medicinen resten av livet =/

Allt bara snurrar just nu.
    Jag vill bara att dom ska skynda på det här så man får veta om det är det han har!
    Tänk om han börjar må så pass dåligt snart att han blir sängliggandes?
    Och så såklart - kommer vi kunna få barn?! Läste nånstans om impotens och grejer. (om det nu har med det att göra)

Usch.. känner mig så kluven.
    Vill ju att han ska må bra :(

Ursäkta om inlägget vart skit långt och heelt OT men var bara tvungen att ventilera mig.
    Det känns bara som "Detta händer inte oss"

• Rauur

Tack för alla svaren och kramar.

Yoysen: Ah vi tittade också på house och vi hajade till när dom nämnde hemokromatos!

Men nu var det ju inte det barnen hade, det var väl nå hormoner i nån salva som farsan använde om jag minns rätt? :)

Lighfish: Ah det handlar ju om bl.a lever och hjärta också.. riktigt jobbigt.

Han har redan dragit ner på c-vitaminen och han har slutat dricka. (vilket han har vart väldigt flitigt med i sina år..mkt festande och tagit nån öl på kvällarna)

Jo jag har läst länken redan, men tack ändå :)

Disa D: Näe alltså, får man sin behandling så klarar man ju sig.

Men det läskigaste är ju det är med allt köande i vården, han har ju gått i flera månader och mått dåligt och han blir bara sämre och sämre.

Som tur är har han ju ringt och skyndat på dom. Men få se hur många veckor det tar..

Flakez: Ja gud ja, huvudsaken är ju att han mår bättre!

Jo jag ska fråga honom om han kan ta med det när han ska dit.

Nu har mensen slutat också, får se om karln orkar denna månad.
    Annars får vi lägga det lite på is tills han mår bättre.
    Vi får ta och diskutera lite om det.

• Rauur
    Axels mamma Sanna skrev 2008-11-05 13:01:38 följande:
    Raur: Håller tummarna att det går fort att få en tid på medicin och kan få någon diagnos och behandling. Förstår att det känns obehagligt.

Ah det känns riktigt obehagligt=/

Vi får hålla tummarna på att det går snabbt. Det är så hemskt att se han så "knäckt"

Hela morgonen har han vart helt överkörd. Han har legat på soffan helt död typ.
    Vart ute en sväng med vovven bara..

Även fast det kanske inte är en sån här "hemsk" sjukdom som typ cancer osv så känns det så jäkla obehagligt=/

• Rauur
    Lillajag1979 skrev 2008-11-05 13:41:01 följande:
    Rauur: Usch va tråkigt! Hoppas att han får komma till sjukhus snart... Och få snabb behandling och att han blir bättre snart. Hoppas att impotensen INTE gäller honom! Kram på dig..

Ja det får vi verkligen hoppas :O

Menmen! Vi får se den dagen han får åka in.

• Rauur

Eva Marianne: Hemskt det där med din karl. Men skönt att det kan vara ofarligt iallafall!

Hittade lite mera information via wikipedia och hemokromatos kan man tydligen få levercancer av också :(

"Hemokromatos, även kallat bronsdiabetes eller jämtlandssjuka, är en genetisk blodsjukdom som innebär att järn felaktigt inlagras i alla vävnader och organ i kroppen. Vid hemokromatos slutar inte tunntarmen att ta upp järn, och överskottet lagras in i kroppens alla organ. Resultatet av de onormalt stora järnmängderna som inlagras är en förhöjd oxidativ stress, vilket innebär förhöjd risk att utveckla cancer i alla kroppens organ, men särskilt levercancer. Behandling mot tillståndet går ut på att tappa individen på blod upprepade gånger under långa perioder för att minska järninnehållet i kroppen (åderlåtning)."

Nej, tror jag ska sluta tänka på det där en stund.
    Annars kommer jag nog gräva ner mig :O

Nej, ska ta och samtala lite mer karln om hur vi ska göra med bebisverkstaden.
    Om han orkar eller om han känner att han måste ta en break.
    Detta svider :(

• Rauur

Yoysen: Nejdå! Ingen fara!

Alltså, jag vet inte riktigt hur man mår psykiskt av det hela.
    Han är jämt så inne med sina känslor. Han har betett sig helt vanligt ..som om det vore innan han började må dåligt.
    Det enda som är skillnad på honom är att han är trött och grinig.

Ja, vi fick ju som andra prioriteringar.
    Men som sagt, han kanske känner att det inte är något hinder!

• Rauur
    Mimmi P skrev 2008-11-05 18:55:06 följande:
    Rauur, jag tänkte skriva att han är ju man så det kanske inte är så konstigt men det var väl lite väl sterotypt. Men många har väldigt svårt för att prata om sina känslor, just därför kan det vara så bra att få hjälp av nån utomstående. Att öppna sig för dig kanske är svårt, han kanske inte vill tynga dig med hur han känner eller så är han rädd för att du ska se honom som "svag" och att det ska påverka dina känslor för honom. Alldeles säkert är det ju så att han själv är förvirrad och då är det ju jättesvårt att sätta ord på känslorna. Att börja med att öppna sig för en helt främmande människa är jättekonstigt först (och något de flesta är väldigt rädda för) men är en otrolig hjälp om man bara trivs med personen.
    Tack för dina kloka ord!
  • Rauur

Majsanna:Va trist att mensen kom!!:(

FlakeZ: Jag skulle bli stortokig om mina uppgifter hamnade hos någon annan :O Men som sagt, den personen lär nog inte veta om det. Men tur för dig att få 1000:- !

En fårskinnsfäll är ju aldrig fel ^^,

Henlin: Jobbigt att bebisen inte vill komma ut, men någongång SKA den ju ut :)

Eller ja, den måste ju :P

Vet precis hur du känner och det är helt normalt, jag tycker inte det känns dumt att du "klagar" över att den inte tittar ut även om vissa av oss inte ens har fått våran skrutt i magen ännu.

Håller tummarna för att den snart vill ut!

Kanelbulle: Hualigen för illamående! Min fd mentor på skolan sa till mig att jag skulle ha skorpor vid sängen och äta innan jag klev upp :)

Fast, det funkar nog lika bra med kex:P

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!