Inlägg från: Mimmi P |Visa alla inlägg
  • Mimmi P

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Rauur, nej vad tråkigt med jobbet! Fattar inte att företag fortfarande sparkar folk pga graviditet. Önskar att fler var som min chef som blev jätteglad när jag sa att jag skulle ha barn.

Jag är lite osäker, men jag började med andra jeans rätt tidigt, jag använder väääldigt tajta jeans med hög midja i vanliga fall och det blev obekvämt rätt tidigt trots att jag aldrig var svullen i början och magen egentligen inte började synas förrän v 20 typ, men det var efter v 12 iallafall. v 15-16 kanske.

• Mimmi P

Rauur, jag håller med Virra, det låter dessutom som de skött det riktigt illa ju!

Virra, ja varför gå in och jobba om du kan sköta det hemifrån? Jag jobbar fortfarande lite timmar då och då hemifrån för att avsluta allt snyggt plus att det känns bra att kunna avlasta mina kollegor lite, det är ju inte så att jag inte orkar jobba, bara att jag inte klarar av att ta mig till jobbet och runt på jobbet.

Men visst vill man avsluta snyggt, för en gång skull känns det riktigt bra att jag är en sån som stressar upp mig över saker i förid och därmed påbörjat alla överlämningar i god tid så trots att jag försvann redan första veckan i december istället för halvvägs in i februari som planen var så har det mesta gått väldigt smidigt.

Jag har dock insett de senaste dagarna att jag tycker det känns väldigt jobbigt att inse att de klarar sig alldeles utmärkt utan mig på jobbet. Jag visste ju att de skulle göra det men jag trodde att jag bara skulle tycka det var skönt att gå hem men jag känner mig så överflödig. Antar att den känslan försvinner när lillen är här och jag har nåt att sysselsätta mig med igen, nu har jag lite för mycket tid över att tänka.

• Mimmi P

Gustafssons, gör det lätt för dig om du är trött. Köp tårta och vad man nu kan behöva till kalaset.

Lillajag, jag tycker det låter som att ni fick en bra deal :).

Kallo, vad jobbigt, men skönt att de håller koll på dig. Hoppas att det inte är alltför allvarligt.

Eva Marianne, jag säger som Yoysen, sök ändå och se vad de säger. Kan ingen av er (eller båda) gå ner lite i tid sen så ni kan få ner dagistiden. Man har ju rätt (i lagen väl, det är väl inte fackligt?) att gå ner i tid fram till att barnet/barnen är typ 7 år eller nåt sånt. Det skulle kanske inte göra dig till en bättre kandidat kanske men det kan ju vara värt ett försök.

• Mimmi P

Gustafssons, ja, tänk på dig och bebisen bara, man får be om hjälp.

Henlin, det lät kul.
    Jag gav mig på en shoppingtur idag, maken skulle göra ett jobb i Nacka Forum (galleria i södra Stockholm för er som inte bor i huvudstaden), så jag följde med och fick shoppingpengar :), men herregud vad svårt det är att gå numera. Satt mest och fikade, men det var ju inte helt fel det heller... (fast pengarna tog slut ändå).

Lillajag, nej vad tråkigt!

Virra, ja det låter onekligen som att vi har vissa likheter :). Ja, det är både bra och jobbigt att det går så bra för de andra, men smart att lämna lite avtryck och spelregler. Man vill ju inte bli bortglömd!

AMS och Virra, håller tummarna för att ni slipper vänta så länge till!

• Mimmi P

Gustafssons och Kallo, hoppas att ni får snabba svar och kan få hjälp också.

Jag fick också lite konstiga bilder när jag läste om urinsamlandet, känns som en udda aktivitet..

Virra, hoppas att det funkade!

• Mimmi P

Grattis Lillajag! (ryggvärken är nog åldersrelaterat ;) )

Henlin, vad skönt, hoppas ni slipper sätta dit den igen.

Majsanna, klart att det finns hopp!! Hoppas även att du slipper febern snart.

Virra, ja kondisen är ju inte direkt vad den var innan graviteten, ska bli intressant att se hur lång tid det tar att "återställa" den, har tänkt springa midnattsloppet i augusti, får se om det är helt orimligt. Konstigt att flåset blir så dåligt av att ligga i soffan och äta choklad hela dagarna...

Kallo, hehe, en 10-liters hink med kiss alltså, lite udda packning..

• Mimmi P

LF, vad skönt att du fått en så bra BM och skönt att allt ser bra ut. När blir det tillväxt-ul?

• Mimmi P

Lightfish, skönt att det är rätt snart ändå så ni slipper vänta så länge på besked, han mår säkert kalas! Fick ni nån viktuppskattning på 3d-ulet?

• Mimmi P

Kanelbulle, jag tror inte att det är skadligt för fostret, jag har själv varit på konsert under graviditeten och vet flera som har varit det. Frågan är nog snarast om du kommer orka, men det lär väl vara lätt att bli av med biljetterna om det känns som att det inte skulle funka.

Kallo, skönt att du blev av med hinken, jobbigt att göra om insamlandet.

Mars2007, välkommen tillbaka! Kul att det går så fort framåt för er med huset och att det går så bra med syskonen.

Usch, idag känner jag av ischiasnerven, det är verkligen inte kul :(.

• Mimmi P

Rauur, hur är det med er?

Eva Marianne, ja det där med fp är ju en djungel, jag tror vi har börjat få grepp om det och vet hur vi ska lägga upp det. Jag kan rekommendera försäkringskassans infoträffar. Visst, allt finns på hemsidan men jag tyckte det var smidigt att få det sammanfattat av nån som kunde det plus att man kunde ställa frågor.
    Vi får också 10% av företaget under 4 månader (mellan 1-4 månader beroende på hur länge man varit anställd). Som jag har fattat det så tar jag ut min fp och sen finns det nån blankett från jobbet som man ska skicka in tillsammans med ett intyg från fk att man faktiskt tagit ut föräldrapenning. Kruxet är att för att få hela de 10% så måste man ta ut full fp under de fyra månaderna, alltså 7 dagar i veckan. Annars får man procentuellt i förhållande till hur mycket fp man tagit ut.

Jag tänker göra som så att jag tar ut 7 dagar/vecka under de fyra första månaderna hemma så jag får full ersättning från jobbet, sen de kommande fyra månaderna så tar jag typ 2 dagar i veckan så det i snitt blir 4 eller 5 dagar (kommer inte ihåg vilket det är jag räknat med) räknat på totalt 8 månader. Så får jag helt enkelt spara pengar från de första fyra månaderna till de kommande fyra. Ok, lite rörig beskrivning, hoppas du hängde med!

Jag var hos BM idag, äntligen är mitt hb uppe på normala värden, hade 122 idag! Skönt nu när förlossningen närmar sig. Alla andra värden såg bra ut och bebisen ligger fastkilad nere i bäckenet.
    Jag bad henne klämma och känna lite etxra eftersom jag stressat upp mig över möjligheten att få en 5 kgs bebisen iom att min man var jättetsor men hon trodde det skulle bli en genomsnittlig 3,5 kg bebis, känns bra. Mitt sf-mått ligger precis över medelkurvan så det verkar väl logiskt.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!