Inlägg från: Mimmi P |Visa alla inlägg
  • Mimmi P

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Eva Marianne, jag tror inte att vi heller behöver ta ut det de första månaderna utan vi hade nog också ett år eller nåt sånt på oss, jag tänkte ta det direkt mest för att inte glömma.

Ett annat tips är att logga in på din sida på försäkringskassan forsakringskassan.se/inloggning/privatpersoner/index.php där kan du göra beräkningar utifrån din och din mans inkomster och laborera med dagar fram och tillbaka, den säger ifrån om du försöker göra nåt som inte är ok. Det blir ännu smidigare sen när ditt ärende är igång så din sgi redan är förifylld.

AMS, jag funderade precis på hur det gick för dig, förstår att du vill att bebisen ska vänta några dagar, hoppas att du slipper bli sjuk och att Axel piggnar till snabbt!

• Mimmi P

Vi får också bara spara 5 dagar, men i år blir det ju inte så många så jag har bara 5 dagar jag måste ta ut.

Som jag fattat det hela är de första 120 dagarna man är hemma semestergrundade vilket ger typ 8 dagar eller nåt sånt.
    Jag mailade personalavdelningen på jobbet och berättade när jag skulle vara hemma och frågade hur mycket semester jag får i år och även nästa år när jag kommer tillbaka.

Eva Marianne, ja den beräkningen är lite mer avancerad.

Majsanna, kul att mannen tog upp pillerfrågan själv, det kan ju aldrig skada, men jag tror att tanken på att det skulle vara nåt fel på simmarna är rätt känslig för de flesta män.

• Mimmi P

Virra, vad spännande!! Då kommer det inte dröja länge innan bebisen är här!!

• Mimmi P

Gustafssons, det lät läskigt! Är det nån fara för dig och bebisen?

• Mimmi P

Virra, stort grattis!!

Rauur, nej vad tråkigt, men din sambo har nog rätt, det låter som att det är mycket jobb för att få ordning på det.

v 37 idag, nu är lillkillen mer än välkommen! Kan slå vad om att jag får gå med dessa sd/förvärkar till v 42 och jag är verkligen jättetrött på det nu! Jag vill gå ut och gå långa barnvagnspromenader och orka gå uppför en trappa utan att vara tvungen att stanna och hämta andan och kunna ta på mig skorna utan att allt i magen pressas upp i halsen, osv. Blä! Varför kan han inte komma nu när han är välkommen?

• Mimmi P

Tråkigt att det är så många i tråden som är sjukskrivna!

Lightfish, jag förstår precis hur du tänker men är inte systemet helt sjukt att man måste vara typ frisk för att orka med alla vändor till rätt instanser och sen bara kunna hålla tummarna för att man får sina pengar och att man därför avstår från pengar man faktiskt har rätt till och istället knaprar på fp:n "i onödan".

Henlin, vad skönt att hon slipper skenan!

• Mimmi P

AMS, håller tmmarna för att det är din tur nu!

Kanelbulle, ja, om inte annat så finns ju en risk att du får problem pga stress, hade inte jag varit så stressad på mitt jobb hade jag nog kunnat fortsätta jobba ett bra tag till.

Majsanna, tjusigt!

Själv hade jag ett gäng täta förvärkar igår, inte jättejobbiga men jag fick andas igenom dem, men de släppte tillslut och jag somnade och nu är det lugnt igen. Blä om man ska ha det så här en månad till!

• Mimmi P

AMS, stort grattis!! Hoppas allt har gått bra och att ni hittade barnvakt.

Jag tar mig friheten att justera lite i listan men vet inte om det blev igår eller idag så AMS (eller nån annan) får gärna fixa till datumet.

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08 (BF enl. RUL 4/12), Ängelholm
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08 (hade BF 17/11), Höganäs
    Catt: Tuva född 10/12 -08 (BF enl. RUL 11/12), Örebro
    FlakeZ: Eleonora född 28/12 (BF 26/12), Stockholm
    Virra: Pojke född 28/1 (BF 5/2), Umeå
    AMS: Olivia född 29/1 el 30/1?? (BF 28/1), 1 son född augusti 06, Umeå

GRAVIDA
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL), Tore, Wilmer eller ?
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund (väntar en till tjej!)
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: 27/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)William
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke) William
    Kanske en dag: BF 14 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland (kön, kommer ej kolla) Namn: Indra / Troy
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:
    Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 30/1, BIM 13/2 försök 4 efter mf, försök 8 totalt
    majsanna: ÄL ca 3/2 BIM ca 17/2 inga barn sedan tidigare. Försök 11. Norrköping

• Mimmi P

Lilljag, tack.. har precis vaknat från en tupplur, är lite lullig fortfarande.. jag tror jag skyller på det.

Konstigt med kön, jag var också helt säker på att det var en pojke och det är det ju (tja enl 2 ul iallafall). Jag har ingen aning om varför jag kände det så starkt men jag blev inte ett dugg förvånad när hon sa att det var en pojke på första ul:et.
    Självklart har könet ingen betydelse men för mig har det varit lättare att redan nu, när han fortfarande är i magen, knyta an när jag har kunnat se en pojke framför mig och inte bara en diffus könslös varelse. Men det är ju så olika det där hur man känner.

• Mimmi P

Annika77, du är nästa på listan, har du några känningar?

• Mimmi P

Annika77, ja, det förstår jag, hoppas verkligen du slipper gå så långt över tiden den här gången!

• Mimmi P

AMS, vad fin hon är och storebror ser nöjd ut också :). Jag läste på din blogg, det låter verkligen som att du haft en bra förlossning. Hoppas man själv får nåt liknande när det väl är dags.

Mars2007, det låter skönt, hoppas hon fortsatte sova.

Nån som har nån aning om nån annan anledning till huvudvärk på slutet än havandeskapsförgiftning? Jag har haft ont i huvudet i snart en vecka men sist jag var hos BM (i tisdags) såg både blodtryck och urinprov bra ut.
    Det är säkert spänningshuvudvärk, som vanligt, men jobbigt är det.

• Mimmi P

LF, inte kul att höra att vi är fler. Jag var visserligen uppe på 130/70 i bt vilket jag tyckte lät högt eftersom jag legat på 110/65 typ tidigare men enl BM så var det bra.
    Jag undviker helst huvudvärkstabletter överhuvudtaget eftersom jag har en tendens att ha mycket spänningshuvudvärk och jag är rädd för att bli beroende. Men nu sen jag blev sjukskriven har jag sluppit huvudvärken men det kanske är för att förlossningen och tiden efter faktiskt kommer närmare och närmnare som jag har börjat spänna mig igen.

• Mimmi P

Virra, han är verkligen liten och jättefin!
    Jobbigt med hjärtfelet även om det låter som att det inte är nåt att oroa sig för så förstår jag att det kändes jobbigt att få veta. Men det är väl en del av den nya rollen som mamma, att oroa sig.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!