• Kallo

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Tack Eva Marianne: Skall ju tillbaka på måndag och då tänkte jag fråga om varför de säger olika ord. Barnmorskan sa äggvita och läkaren protein. Det var läkaren jag träffade idag.

Gustafssons: Vad skönt att det inte blivit sämre, men synd att det inte blivit bättre. Men det är väl så att vi får dras med detta tills bebbarna kommer ut.

• Kallo

Virra: Hur länge tänkte du jobba? Jag trodde du hade "gått hem" på mammaledighet redan eftersom det inte är många veckor kvar för dig.

Rauur: Jasså, var skall ni nu flytta?? Är det dit jag tror??! :-P

• Kallo

Rauur: Skrattar gott när jag läste ditt meddelande. Men ni har inte bestämt er fullt ut ännu om flytten?

• Kallo

Läkaren ringde nyss och mitt kreatinin har också stigit! Med andra ord är min njurfunktion påverkad av graviditeten. Än så länge inte allvarligt som hon sa. Så from lördagnatt 00.00 till söndag kväll när jag går och lägger mig skall jag samla all urin i ett kärl som sen skall skickas in på analys. Efter vad de provsvaren säger så skall det diskuteras med Njurmedicin på Sahlgrenska...

Får iallafall vara glad att de har koll på mig nu, även om det känns tungt för tillfället.

Känns också konstigt att jag har haft en sån himla bra graviditet hittills, inga krämpor alls och så kommer såna här konstiga saker istället. Blä!

• Kallo

Gustafssons: GBS, hur kollar det de på dig? Gör det sånt med rutin? Kanske är det jag oxå har?

Själv sitter jag hemma och samlar mitt urin under 24 timmar, skall till BM och lämna in detta kl. 10.00 i morgon.

Rauur: Japp, jag har koll på vilket hus det är. Min kusin ägde huset som ligger bredvid ert.

• Kallo

Ha ha, ja min formulering var inte den bästa. Men jag har suttit här hemma nästan hela dagen, vågar ju inte gå ut om jag skulle bli minsta kissnödig. Men nu är det bara 5 timmar kvar och jag lägger mig nog vid 22-tiden så "slipper jag de sista två timmarna".
    På tisdag borde jag få svar på provet hoppas jag. Blodprovet som togs i torsdags kom redan på fredagen - snabbt och bra tycker jag.

Ni kan ju tänka på mig i morgon när jag går ut från huset och ställer min 10-liters hink med lock i bagaget på bilen.

• Kallo

Grattis till de 30-åren Lillajag1979! I september är det min tur att bli hela 30 år.... =)

Lightfish: Underbart med en bra barnmorska som man känner tilltro för!!

Ego: För mig började dagen inte alls som tänkt i morse. Skulle vara hos BM kl. 10.00 men strax innan jag skulle åka till jobbet fick jag ett samtal från en BM på ett närliggande MVC som talade om att min BM var sjuk o att tiden var tvungen att avbokas. Min tanke var: "Jaha, allt mitt jobb med att fylla den där jävla hinken gick åt skogen. Vad gör jag nu?".

Vill inte dra hela historien här, ni kommer somna isåfall. Men jag fick inlämnat min hink på vårdcentralen - där skrattade de åt mig och hinkens storlek.....
    + 2kg i vikt sedan i torsdags, lite lite ökat blodtryck och en ny läkartid på torsdag.

• Kallo

Vi har också föräldralön genom kollektivavtalet. Där finns inga regler om hur många FP dagar man måste ta ut. När jag pratade med vår personalavdelning innan jul, så sa dem att halva ersättningen betalas ut till mig i mars månad och resten av halvan när jag är tillbaka i arbetet o har jobbat i 3 månader.

Men sen har vi ett annat krux, jag får bara spara 5 dagars semester. Vilket betyder att jag måste ringa in någon gång i år och begära 20 dagars semester. Visst, det är bra att kunna spara på FP dagarna, men det är ändå gott att ha lite semester intjänad.

• Kallo

Mimmi P: Hur räknas ert semesterår? Från januari till januari eller? För jag har nämligen 25 st, från sista mars 2008 och 1 april 2009.

• Kallo

EvaMarianne: Ja, visst är det skumt, men så är det tydligen även på mitt gamla jobb. Har två vänner som fortfarande jobbar kvar och de får hälften när de börjar föräldraledigheten och resterande när du är tillbaka. Vilket kollektivavtal tillhör du?

När jag och maken var på FK´s infoträff, pratade de en del om semestrar och hur man kunde dela så båda "tjänade" på att vara hemma. Tydligen finns det någon jämnställdhetsbonus. De visade även en del exempel som var nyttiga. Nu kommer vi inte dela på föräldraledigheten så, utan jag kommer ta det mesta och sen kommer maken vara hemma hösten 2010. Beroende på om vi får dagisplats eller ej. Kanske fel av oss att tänka så men maken har bla. tjänstebil och skall han vara föräldraledig en längre tid (mer än 4 månader) måste han lämna in tjänstebilen. Vi bor på landet och är behov av två bilar. Det är mycket att tänka på och hålla koll.

• Kallo

OK, då är jag med.

Mimmi P skrev 2009-01-27 20:08:40 följande:

Kallo, ja, januari till januari.
  • Kallo

Åhhhhh!!! Lycka till!

v i r r a skrev 2009-01-27 23:28:17 följande:
    Tjingeling! Nu ni har vattnet gått. Jag har inga värkar eller sammandragningar som jag känner men vi ska precis in på förlossningen för att kolla att allt är ok, bara för att. Vi kommer med all säkerhet åka hem igen och försöka sova. Jag är nervös som aldrig förr! Jösses. Ska JAG fixa detta? Overkligt.
  • Kallo

Grattis grattis Virra!!!

Om 40 min skall jag till läkaren igen, är lite smått nervös.... Huuuu!

• Kallo

Mitt läkarbesök oxå avklarat. Har stigande blodtryck, fick tid för tillväxtul nästa vecka och blev sjukskriven 50% fram till förlossning.

• Kallo

Håller oxå med om hur sjukt hur systemet är. Jag bröt totalt ihop idag då läkaren sjukskrev mig, även om det bara var på halvtid. Men har ca 6 veckor kvar innan bebben är beräknad och jag skiter fullständigt i om de inte godkänner min sjukskrivning. Jag "får" iallafall halva min lön från jobbet så länge jag är där mina 50%.

Jag hoppas det löser sig för dig Lightfish, att du får dina pengar! Man blir riktigt förbannad på alla dessa långa handläggningstider... det verkar ju aldrig vända!!

• Kallo

Inom samma bransch som mig då! Kul med kollegor!
    Jag hade tänkt jobba heltid tills den 20 feb, men snubblade på mållinjen idag kändes det som. Får ta dagen som den kommer och inte "planera" så mycket. Allt löser sig.

A L T A skrev 2009-01-29 21:52:35 följande:
    Såg att några pratade om HP. De kan jag nog glömma efter de nya reglerna. Jobbar inom transportbranschen o sitter på kontor framför datorn hela dagarna. Så jag lär ju inte få något sådant beviljat. Har räknat med att jobba till 1 och en halv vecka innan bf. Men april o maj brukar vara väldigt tuffa med massor att göra o hög stress. Så man får se hur man klarar det. I värsta fall måste de väl kunna sjukskriva mig? Men hoppas slippa det.
  • Kallo

Ja, du har rätt! Jag får passa på att träna på andning och avslappningsövningarna som vi lärde oss på profylaxkursen.

gustafssons skrev 2009-01-29 22:15:01 följande:
    du behöver nog ta det lite lungt.. man måste nog försöka med det i alla fall..
  • Kallo

Grattis AMS! Nu börjar bebisarna komma en efter en.

Själv sitter jag här och väntar på att maken skall komma hem från jobbet. Vi skall hoppa på flyget upp till Sundsvall om 2,5 timme för att fira min syster som har sin 40-års fest i morgon.
    Skall bli roligt att få träffa släkten, blir ju inte så ofta eftersom det är nästan 100 mil emellan.
    Ha en trevlig helg alla!

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!