Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
Majsanna, det låter ju jättebra. Men det skulle ju ändå vara skönt att få träffa nån.
FlakeZ, spännande!
Majsanna, det låter ju jättebra. Men det skulle ju ändå vara skönt att få träffa nån.
FlakeZ, spännande!
Majsanna, i den här tråden var det nån som efterfrågade gravida med reumatism att dela erfarenheter med, vet inte om du sett den eller är intresserad. Lägger in länken iallafall.
www.familjeliv.se/Forum-2-14/m38936145.html
Kanelbulle, förstår att du är nervös men allt är nog bra. har du koll på vilka veckor du blödit i? En del blöder ju ung samma veckor som de skulle haft mens hela graviditeten, du kanske är en av dem? Kläckte ni nyheten för familjen eller höll ni på det till efter ul:et?
Lillajag, skönt med aurorasamtal, hoppas att det hjälper.
Jag ska också till BM på tisdag, får se vad hon säger om att fortsätta jobba eller inte. Jag blev bara sjukskriven till den 19 dec till att börja med, sen skulle jag återkomma. Jag mår ju bättre nu när jag är hemma och vilar men får se om hon tycker att jag kan testa att gå tillbaka till jobbet. Börjar kännas fånigt dock, det handlar om 6,5 vecka, jag hade ändå tänkt gå hem 2 veckor innan så 4,5 vecka. Får väl se vad hon säger.
Idag ska vi på profylaxkurs. Hoppas den är bra.
Kallo, det där låter riktigt jobbigt, hoppas du får hjälp.
LF, visst var det härligt med ul:et! Skönt att höra att illamåendet är lite bättre, hoppas det börjar gå åt rätt håll så du kan få må lite bra under graviditeten också.
FlakeZ, låter spännande, låter ju onekligen som att det närmar sig!
Första halvan på profylaxe avklarad. Vi går på Annas profylax i Stockholm (vi bor i Järna men här är utbudet inte så stort...). Vi fick en jättebra kursledare ( http://www.profylaxgruppen.com/docs/Kurser/Kursledare/ErikaSvensson.php ). Igår gick vi igenom vad som händer i kroppen om man spänner sig resp slappnar av, upplevelse av smärta, hur förlossningsförloppet ser ut och började med två andningsövningar (varav den ena gick ut på att simulera en värk genom att maken nöp mig i fläsket på insidan av låret samtidigt som man skulle andas). Hon pratade även om effektiv krystning (det skulle vi även fortsätta med idag) och mental förberedelse.
Jag trodde att det skulle kännas väldigt flummigt men blev väldigt positivt överraskad. Känns som att om man bara tränar lite på det hemma innan så kan man nog ha mycket hjälp av det. Framförallt tror jag mannen har stor hjälp av kursen då mycket handlar om vad han kan göra för att hjälpa till och slippa känna sig så hjälplös.
Kan verkligen rekommendera den (finns även som dvd-film och nån bok tror jag), men jag tror inte man ska gå för tidigt, så man hinner glömma bort det utan lite lagom innan så man känner sig motiverad att träna på det hemma.
AMS, det där lät verkligen inget vidare! Du kanske borde åka in och kolla så allt är ok, om inte annat så kanske du kan få hjälp mot smärtan?
FlakeZ, glömde, stort grattis på födelsedagen!
Nu är sista delen av profylaxkursen avklarad. Vi fortsatte med lite andningsövningar och krystövningar. Det var ett par omföderskor med på kursen och de verkade uppskatta att få en beskrivning på hur man ska tänka vid krystandet under lite lugnare former. Hoppas att det hjälper när man väl är där. Vi pratade mycket om pappans roll och vad han kan tänka på och gra (gick igenom en del massagetekniker, väldigt bra) och ytterligare en del snack om den mentala förberelsen med målbilder och vad man är orolig för osv. Vi gjorde även en del avslappningsövningar, bland annat en där man skulle spänna ena armen och ena benet och samtidigt slappna av i resten av kroppen och dessutom andas på rätt sätt. Klurigt!
Totalt sett är vi väldigt nöjda, framförallt maken tror jag känner sig mer redo och har bättre koll på vad som faktiskt händer under en förlossning, sen var det ju en del saker som inte känns som att det passar oss men det är det ju bara att skita i.
Kanelbulle, hur gick ul:et?
Kanelbulle, det lät ju hur bra som helst! Vad skönt!
Majsanna, köket ser verkligen ut att bli kalassnyggt!
Grattis FlakeZ!! Får bli dubbelkalas framöver då :).
Eva marianne, klart ni ska köpa vagnen.
Majsanna, tråkigt att ni måste vänta, men förhoppningsvis får ni ert plus innan dess ändå. Använder du äl-tester?
Lillajag, skönt att det gick bra hos aurora-bm, kommer du fortsätta på regelbundna samtal där eller var det bara en engångsgrej? Får man fråga vad det är du är rädd för inför förlossningen? (finns ju vissa självklara saker men det är så individuellt vad man har svårt för). För min del tycker jag det jobbigaste är att man omöjligt kan veta hur man kommer reagera och att det liksom inte går att träna eftersom man inte vet exakt vad som kommer hända. Jag tycker om att vara förberedd på allt. Men profylaxkursen och mina tusen böcker om graviditet, bebisar och födande har hjäpt mig jättemycket.
Kanelbulle, just för mannens del så tror jag de behöver få en tydlig bekräftlese på att det verkligen finns nåt där inne för att kunna ta det till sig. Vad kul att han är så glad.
Serafine, tråkigt att du har svårt att nå fram till mannen. Kan du hjälpa till "i det tysta" typ föreslå att ni går och tränar tillsammans eller nåt sånt? Män är stlta varelser, ibland får man ta till list...
Igår tapeserade vi bebisens rum och idag ska golvet in och så ska vi till Ikea och handla lite lampor och grejer. Vi har valt en väldigt bebis-aktig tapet, blå-grön och med en bård på mitten med hitta nemo-figurer. Den är så väldigt mycket "inte vi", det känns väldigt konstigt, hoppas lill-killen kommer gilla det. Jag har svårt för både färger och "gulliga" grejer, jag är väldigt svart och kantig själv men försöker tänka mig in att en mjuk liten bebis ska bo där. Det känns väldigt konstigt.
AMS, vad skönt att det gick bra, hoppas hon stannar så. Blir det snitt om hon vänder sig igen?
Kallo, jobbigt när man inte kan lösa det på en gång. Jag sitter ju i en lite annorlunda sits, men jag kan verkligen förstå att du inte vill att han ska åka iväg. Hur långt bort är han? Han kan inte lova att hålla sig nykter och se till att ha en möjlighet att ta sig hem snabbt om det skulle vara nåt?
Majsanna, jag tillhör dem som inte är skrockfull, klart du ska köpa lite bebisplagg om det känns rätt för dig, de ska ju komma till användning till slut.
Lillajag, det låter ju väldigt bra. Jag har också ett väldigt stort kontrollbehov, jag har satsat på att läsa så mycket jag kan och har gått både föräldrakursen på MVC, profylaxkurs och tänker gå på förlossningsföreläsning på Södertälje förlossning. Jag vet att man inte kan ha koll på allt men det man kan ha koll på vill jag ha koll på.
EvaMarianne, ja, det känns helt klart bättre. Hittillls har det varit full rulle, först hade vi en kompis och min syster här en knapp vecka runt julafton och sen drog vi igång med bebisrummet och så profylaxkursen. Jag hade nog sett fram emot mer lugn och ro och skogspromenader på tu man hand typ men jag kan ju inte gå ut och gå och vi behöver få de här sakerna klara. Men trots det så har vi ju fått träffats varje dag och sovit ihop i ett par veckor vilket helt klart har fört oss närmare varandra igen. Profylaxkursen var jättebra för oss som par, det kändes som att han blev mer engagerad och vi fick i uppgift att diskutera igenom hur vi såg på förlossningen och vad jag vill att han ska göra och hur han ser på sin roll. Tror att vi verkligen behövde få en knuff att diskutera de sakerna. Jag har mest fokuserat på mig själv och jag tror att han inte insett hur stor hjälp han trots allt kan vara. Jag tror även att han har förstått min oro för att han inte ska komma hem och det känns som att han tar den mer på allvar nu. Jag känner dessutom att jag litar mer på att han kommer se till att hinna hem och även se till att kunna vara hemma med oss åtminstone två veckor efter förlossningen. Så ja, det känns absolut mycket bättre.
Ikväll blir det middag hos kompisar, det brukar alltid vara vi som fixar med nyårssmiddag och midsommar osv. Känns så skönt att få åka hem till nån annan och slippa ta ansvar för mat och disk och sånt för en gångs skull.
Gott nytt år på er, hoppas att alla får en bra kväll!