Inlägg från: Mimmi P |Visa alla inlägg
  • Mimmi P

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

FlakeZ, oj, det gick verkligen fort! Skönt att höra att du mår bra trots operation. Det var ingen dålig födelsedagspresent du fick :).

LF, ta fram bilderna från 3d ul:et så kanske det känns bättre.

EvaMarianne, det låter som att du har helt rätt inställning. Oroa sig för de små liven lär man väl aldrig sluta med, även sen de är ute, lika bra att leva i nuet och njuta av stunden. Tråkiga saker kan hända och då får man ta itu med de då.
    Vad blev det för vagn?

Min kväll igår var både upp och ner. Vi var på middag hos kompisar inne i Stockholm. Jag hade rätt mycket sd redan under middagen, sen till tolvslaget så fick vi gå en sväng för att ta oss till ett bra ställe att se fyrverkerier. Jag har fått kryckor för foglossingen, vilket är jätteskönt eftersom jag kan lägga tyngden på överkroppen istället men det känns som att jag får ännu mer sd. Gick och la mig på värdparets säng när vi kom tillbaka, fick massor med sd, jag klockade de inte men de kom med 2-3 minuters mellanrum, höll i 30 sek och gjorde dessutom ont ner i ljumskarna och i ryggen. Det höll på i en timme typ, sen släppte dem och kom kanske en gång i kvarten istället. Lite obehagligt, trodde han tänkte komma i förtid ett tag men än så länge är han kvar.

• Mimmi P

Kallo, kul att höra att ni också gillade kursen. Nu är utmaningen bara att komma ihåg att träna också!

Yoysen, usch ja, jag får liksom andnöd då och då även om jag bara sitter stilla, jättejobbigt.

Lilljag, jag fattar inte heller vad det är som är så mysigt med att vara gravid, jag känner mig ful och otymplig (och då har alla mina kilon hittills lagt sig på magen och jag är inte svullen eller så), jag har ont, jag kan inte gå för då protesterar fogarna och jag får massor med sammandragningar. Försöker man knyta skorna får man upp maten igen, man får halsbränna om man äter fel mat. Hyn är som om man var tonåring igen. Man kan inte sova som man vill, kissblåsan blir full bara man funderar på att dricka och magen är ett helt projekt för att hålla igång.
    Visst kan det vara lite mysigt när han sparkar därinne men så träffar han ett revben eller kissblåsan och det är ju verkligen inte mysigt.
    Nä, några veckor till sen kan han gott komma ut (är i v 32+5).

Sexlust har jag och jag tycker det funkar hyfsat men eftersom jag har problem med fogarna och sd så vågar inte maken riktigt och det blir väl inte av så ofta.

Rauur, kan du få prata med nån genom din BM, vet precis hur jobbigt det är med ångest, verkligen inte kul. Det låter som att du haft problem med det tidigare? Har du kanske några sätt att hantera det? För mig brukar enkla saker som en långpromenad eller ett tufft pass i gymmet eller att springa en mil funka rätt bra som dämpare men den bakomliggande orsaken finns ju kvar.
    Jobbigt med bilen!

Idag ska vi(maken) lägga golv i lillens rum, det går framåt sakta men säkert.

• Mimmi P

FlakeZ, vad fin hon är :). Kan tänka mig att du har fullt upp. Hoppas hon lägger på sig lite till torsdag.

Rauur, hoppas du får hjälp och att det blir bättre. Jag tänker inte "snoka" men om du vill prata av dig mer privat får du gärna inboxa.

AMS, det verkar vara mer regel än undantag att när det väl är ok att de kommer så håller de sig kvar. Hoppas h*n lyssnar på sin mamma snart :).

Lillajag, låter om förverkar, ingen fara så länge de inte kommer tätt och regelbundet men får du fler än nån då och då så ska du nog kolla upp det med BM eller förlossningen.

50 dagar kvar för mig idag (hoppas att det inte blir +14!).
    Blir tokig, jag har börjat med en ny "vana" efter den nayyliga turen till toan så har jag jättesvårt att somna om. Idag gav jag upp och hämtade datorn. Jag som är trött redan innan, usch, inte har jag lyckats lägga mig nåt på dan heller. Jag vill sova!!

• Mimmi P

Yoysen, jag kör lactulos varje morgon för att hålla magen igång, men det är svårt, speciellt nu när jag inte kan gå ut och gå, tycker annars att promenader är det bästa för att hålla magen aktiv.

• Mimmi P

Yoysen, www.apoteket.se/rd/d/4927/ProductSKU/57717/tab/tillverkarinfo/showBuy/true/rightColumn/5190/action/showProdInfo det stod inte mycket til info här, men det är laxerande medel som man tar varje dag som hjälper magen att hålla igång.

Majsanna, lycka till och ha det så trevligt.. :)

Catt, vad mysigt det ser ut :).

Nu är vi ännu ett steg närmare, skötbordet är monterat. Imorgon ska vi ev hämta hem en spjälsäng.

• Mimmi P

Lillajag, usch, det var inget kul, hoppas du piggnar till snart.

AMS, jättesegt med onda förvärkar som inte ger nån "riktig verkan". Men det närmar sig iallafall.

Jag har också fler och fler onda sd, förut har det bara blivit hårt och spänt men nu blir det oftare och oftare att jag för ont också. Vet inte om jag ska tolka det som att det närmar sig eller om jag kanske borde kontakta förlossningen. Har en tid hos BM på tisdag och hos läkaren på torsdag för fortsatt sjukskrivning. Det svåra är ju att hålla sig stilla speciellt nu när jag har fått kryckor.

Första sjukskrivningen blev godkänd av fk iallafall, idag fanns det pengar på kontot, känns skönt att veta, tycker inte det borde vara nåt problem att få resten godkänt då.

Jag läste nånstans att förlossningen brukar gå lättare om man haft mycket sd innan eftersom livmodern fått extra mycket träning. Nån som vet om det stämmer eller om det bara är ännu en skröna?

• Mimmi P

Det hinner hända en hel del här i tråden om man är borta från datorn mer än en dag!

Virra, Grattis i efterskott!
    Ser att du redan fått svar fån fk. Jag hade väntat mig att det skulle ta längre tid med handläggningen. Jag blev sjukskriven den 4/12, sen tog det nog mig nästan 2 veckor innan jag skickade in pappret från läkaren, sen tog det ca 1 vecka innan jag fick hem blanketten man skulle fylla. Fyllde i den direkt och skickade in den, fick pengar häromdagen så ganska precis en månad tog det och då har det ju faktiskt varit jul och nyår.

Jag har inte ringt utan istället gav jag mig på att åka på konferens med jobbet.. kanske inte så lyckat men jag höll mig så stilla jag kunde. Har inte fått så måmga fler onda sd så jag avvaktar nog lite till. Nu ska jag verkligen hålla mig hemma i soffan de närmsta dagarna så jag får vila ordetnligt.

Gustafssons, ok misstänkte väl att det var en sån där saker folk säger för att man ska se nåt positivt med eländet.

Kallo, vad läskigt, skönt att det gick bra!

Intressant med åldrarna, jag hade inte gissat att vi hade en 20 och en 23-åring i tråden, jag har bara antagit att alla är typ 30. Tycker att det är skönt att lära känna folk på det här sättet, man kan inte "döma" folk efter utseenden, stil eller ålder eftersom man inte har en aning. Sen är det klart att det finns såna som spelar en roll i sån här forum men jag är så naiv så jag tänker inte så.
    Jag fyller 29 i april.

Jag tror min man håller på att boa, han bakar bullar och kakor och fryser in. Lite gulligt :).

• Mimmi P

gustafssons skrev 2009-01-09 19:55:17 följande:

...vad?... har tappat....tråden lite...
    Kan vara jag som svarade till fel person, det gällde huruvida mycket sd under graviditeten underlättade förlossningen eller inte. Jag måste nog gå tillbaka och läsa...
  • Mimmi P

gustafssons skrev 2009-01-08 10:00:14 följande:

jag  kan bara säga att jag hade väldigt mycke sd från v 25 som va jobbiga, ofta. 3 veckor innan bf va jag utplånad och öppen 2 cm. men v 38+0 när de tog hinnorna så öppnades jag bara 5 cm.. sen efter 18 timmar så fick de snitta.Så att det hjälper till att mogna gör det.. men mer vet ja inte.... inte på mig i alla fall..
    Hittade det, det var det här inlägget jag tänkte på.
  • Mimmi P

Eva Marianne, skönt :) ska ni börja sprida nyheten eller väntar ni till efter rul?

För en gångs skull ligger jag i övre åldersspannet i en grupp. Känns som att jag alltid är en av de yngre. Speciellt när det gäller att skaffa barn. På jobbet är de flesta som har småbarn eller ska få en bra bit över 30 år. Ingen av våra kompisar som är i vår ålder är ens på väg att fundera på saken. Om vi fortsätter på temat, hur gamla är era respektive? Äldre, yngre eller i samma ålder ung? Min man är knappa året äldre.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!