• skåne tjej

"Den som är satt i skuld är inte fri"!

citatet kommer från G.Persson.
    Vad tycker du? håller du med honom? varför/varför inte?

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden "Den som är satt i skuld är inte fri"!
  • sommartorpet

skåne tjej skrev 2008-11-05 03:12:13 följande:

man har kanske ett socialt liv som spelar viktig roll?varför ska du gå i pension vid 35-års ålder?
    Jag tror bestämt att en vis person är tillbaka igen uner nytt namn. I såfall har hon ju redan sjukpension så någon jobb att pensionera sig från har hon inte.
  • sommartorpet

iubirea adevãratã skrev 2008-11-05 02:20:40 följande:

de skaffar ju massa teleabbonemnag vettja, ringer upp allt o betalar inte ett öre! Telebolagen är ju helkorkade då det gäller sånt där..dyra telefoner får de också. Riktiga jobb vill de inte ha utan jobbar svart, och boende står nån annan för på kontraktet..jag vill inte leva så men de som gör det är nöjda
    Då är man ju verkligen inte fri. Du är hela tiden beroende av andra att någon står för dina kontrat ex.

Jag håller med om att den som står i skuld inte är fri men samtidigt så är det ju nästan omöjligt att gå genom livet skuldfri. Även om man inte har ett hus med lån på så är man ju ändå skyldig en hyresvärd pengar varje månad man vill fortsätta att bo var.
    Har man däremot en nettotillgång dvs att tillgånarna hela tien överstiger skulderna då tycker jag att man är fri.
  • Vasen

Fri känner jag sannerligen inte, men det är åandra sidan ett aktivt val vi har gjort att sätta oss i skuld så vi har någonstans att bo .

Klart vi skulle ju kunna på i en kartong i någon park, men jag känner att det är bättre att vi har ett hem och känner oss ofria än att ungarna ska växa upp som uteliggare.

• Virriga Vera

iubirea adevãratã skrev 2008-11-05 01:47:30 följande:

beror väl om man måste betala tillbaka skulden eller inte
    En skuld betalar man tillbaka annars är det en gåva.
  • Virriga Vera

iubirea adevãratã skrev 2008-11-05 01:53:47 följande:

nä, man behöver inte betala alla skulder, t.ex. om det inte spelar nån roll för ens försörjning eller leverne etc om man hamnar hos fogden så behöver man ju aldrig betala in en skuld. Finns människor som lever så, och de är nog mer fria än alla som har fogde-hot hängande över sig om de inte betalar, och fogden är ett reelt problem.
    Jo, du behöver betala men väljer att inte göra det, det är en milsvid skillnad.
  • Virriga Vera

En skuld behöver inte enbart betyda att du är skyldig pengar. Du är skyldig att ta hand om dina barn t.ex. Har du barn är du inte längre fri, men det är ju säkert en frihet du inte saknar.

• Balehead

Jag håller med om devisen. Är man satt i skuld så är man icke fri. Sen kan man ju fråga sig hur pass fri man verkligen vill vara. Mitt äktenskap och mitt moderskap håller mig ju också fången, men jag tar hellre den fångenskapen än den ensamhet det skulle innebära att INTE ha dem.

PÅ det ekonomiska planet är vi jäkligt försiktiga med vad vi lånar pengar till. Det skulle aldrig falla oss in att t.ex. köpa möbler, resor eller hemelektronik på avbetalning. Hugaligen!

• Winnertaco
    sommartorpet skrev 2008-11-05 07:41:31 följande:
    skåne tjej skrev 2008-11-05 03:12:13 följande: Jag tror bestämt att en vis person är tillbaka igen uner nytt namn. I såfall har hon ju redan sjukpension så någon jobb att pensionera sig från har hon inte.
    Exakt. Enkelheten är inte frivillig, den som lever på sjukpension har inget annat val än att leva enkelt...
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • ekonomi
    carlf skrev 2008-11-05 04:36:26 följande:
    vi ska köpa ett hus för 5-600.000 KONTANT nångång....[/citatOm ni nu skulle spara ca 10 år till de huset som kostar 5-600.000 idag vad tror du det kostar då, tänk på inflationen. priset stiger mer än räntan på lånet.
    jadu vi började inte NU och spara,så några 10år tar det inte..
  • Gorban

skåne tjej skrev 2008-11-05 01:40:55 följande:

citatet kommer från G.Persson.Vad tycker du? håller du med honom? varför/varför inte?
    ...och Göran citerade bibeln i sin tur.

Jo man har helt klart större handlingsfrihet om man inte har några skulder men i dagens samhälle är det svårt att klara sig utan studieskulder, bolån, billån osv.

Dessutom är det inte det bästa att betala kontant i alla lägen. Köper man en nyare bil och planerar att ha den under några få år för att sedan byta till nyare igen så är det ingen vidare affär att betala bilen kontant. Då får man istället se lånet som en kostnad för att bruka bilen, ungefär som en hyra.
Svar på tråden "Den som är satt i skuld är inte fri"!