• mej78

... barnsäkra lägenhet/hus...

Träffade mina kompisar förra veckan, vars bebisar är tre-fyra månader äldre än min dotter. Jag insåg då att det snart är dags att barnsäkra lägenheten. Så nu behöver jag tips och idéer!
    Vad ska jag tänka på när jag barnsäkrar?
    Vad är ett måste att barnsäkra?
    och vad är det man inte tänker på ("glömmer bort") när man börjar barnsäkra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 10:45
    Tack för alla tips!
    Fortsätt - jag vill gärna ha fler. Gärna detaljer på som kan behöva tänkas på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 11:18
    OBS! Snälla!
    Jag vill inte ha uppfostran snack här - det kan bli så otrevligt i tonen.

Utan bara tips till vad man kan/ska tänka på om man vill barnsäkra!!!

• Svar på tråden ... barnsäkra lägenhet/hus...
  • Majsan70

En grind in till köket bestod vår barnsäkring av. Dels för att vattenskålen och matskålarna till djuren skulle få vara i fred o dels för att det inte är en bra miljö att leka i.

• mej78

Grind till köket. Ska skrivas upp på listan.
    Tack!

Fler förslag?

• Liten Mjau

Jag tänker inte barnsäkra vårt hus förrän jag vet vad min dotter är "på". Tex trappan till övervåningen, om vi förbjuder den med en grind så tror jag den bli intressant för henne. Om den alltid finns där och man inte gör mycket väsen om den så kanske den inte blir lika spännande.

Det ända jag ska gör är att flytta upp kemikalier i ett högre skåp så hon inte kommer åt dem. Har haft dem under diskbänken men ska ha dem i städskåpet på en hylla nu.

Knivarna har vi ändå på väggen på en väggmagnet så de behöver vi inte oroa oss för.

Gör inget i onödan.

• La Lola

Vi barnsäkrade bara sånt som vi såg att dottern inte borde röra.
    Kändes onödigt att barnsäkra allt som gick.

Minns att vi hade petskydd i uttagen och nåt lådlås eller om det var till ett skåp.
    När vi sen flyttade till hus så blev det grindar i trappen oxå.

Kommer göra på samma sätt denna gång.
    Barnsökra sånt som behövs.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Nyfiken gul

*vänd handtagen på rumsdörrar uppåt

*var noga med att stänga dörrar - minskar risken för klämolyckor

*sätt barnspärrar på köksluckorna under diskbänken

*Ta bort farliga saker - ta bort diskmedel och ugnsspray från golvnivå tex och ställ dom högt

*sätt grindar för trappor - gäller även altantrappor och källartrappor!

*ta bort tunga och farliga saker i bokhyllor o på soffbord. Låt bara dukar ligga på bordet tex.

*hundmat och kattmat lyftes upp på diskbänken.

*undvik klätterolyckor! Säkra bokhyllor och andra möbler i väggarna, ta bort klättervänliga stolar o andra saker.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Liten Mjau
    Majsan70 skrev 2008-11-05 10:36:31 följande:
    En grind in till köket bestod vår barnsäkring av. Dels för att vattenskålen och matskålarna till djuren skulle få vara i fred o dels för att det inte är en bra miljö att leka i.
    Oj.. vi har lekhörnan i köket. Varför är inte köket en bra miljö att leka i. Okej om köket är 12-15 kvadrat så förstår jag men vi har 34 kvadrat med öppenplan till vardagsrum.
  • Duckan74

Samma som La Lola för oss. Inte maniskt barnsäkrat allt utan flyttat knivar (vår dotter klättrade tidigt), pluggat kontakter och flyttat sånt vi är rädda om.

• Mirali
    mej78 skrev 2008-11-05 10:37:15 följande:
    Grind till köket. Ska skrivas upp på listan.Tack!Fler förslag?
    Vi har inte gind till köket då sonen skulle bli jätteledsen om han inte fick vara där när han lagade mat så för oss var låd- och skåpsspärrar ett bättre alternativ.
    Grindar vid eventuella trappor, både uppe och nere.
    Plocka undan sånt som kan vara farligt, gå rum för rum och titta er omkring efter potentiellt farliga saker.
    Sätt fast hängande sladdar så att barnet inte drar ner lampor och liknade i huvudet, inga nerhängande dukar som går att dra i.
    Kontaktskydd för eluttagen.
    Dörrspärrar så man kan ställa upp dörrarna för att slippa klämda fingrar.
Svar på tråden ... barnsäkra lägenhet/hus...