• mej78

... barnsäkra lägenhet/hus...

Träffade mina kompisar förra veckan, vars bebisar är tre-fyra månader äldre än min dotter. Jag insåg då att det snart är dags att barnsäkra lägenheten. Så nu behöver jag tips och idéer!
    Vad ska jag tänka på när jag barnsäkrar?
    Vad är ett måste att barnsäkra?
    och vad är det man inte tänker på ("glömmer bort") när man börjar barnsäkra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 10:45
    Tack för alla tips!
    Fortsätt - jag vill gärna ha fler. Gärna detaljer på som kan behöva tänkas på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 11:18
    OBS! Snälla!
    Jag vill inte ha uppfostran snack här - det kan bli så otrevligt i tonen.

Utan bara tips till vad man kan/ska tänka på om man vill barnsäkra!!!

• Svar på tråden ... barnsäkra lägenhet/hus...
  • Liten Mjau

Vilka tråkiga hem alla måste ha när man plockar bort allt. Jag och mina vänner har diskuterat detta hur mycket som helst och det har visat sig att ingen av oss har plockat bort nått särskilt. Barnsäkra bokhyllor, bort med knivar i barnhöjd och kemikalier kan jag förstå men att ta bort allt från hyllor och bord kan inte vara nödvändigt för alla.

Gör man allt detta för att man inte orkar säga till sig barn vad det får och inte får göra. Jag tänker oxå mitt barns säkerhet först men det får inte gå till överdrift.

• La Lola
    Liten Mjau skrev 2008-11-05 10:49:51 följande:
    Vilka tråkiga hem alla måste ha när man plockar bort allt. Jag och mina vänner har diskuterat detta hur mycket som helst och det har visat sig att ingen av oss har plockat bort nått särskilt. Barnsäkra bokhyllor, bort med knivar i barnhöjd och kemikalier kan jag förstå men att ta bort allt från hyllor och bord kan inte vara nödvändigt för alla. Gör man allt detta för att man inte orkar säga till sig barn vad det får och inte får göra. Jag tänker oxå mitt barns säkerhet först men det får inte gå till överdrift.
    Håller med.
    Jag säger hellre till mitt barn 100 gånger att han/hon inte får röra något än "sanerar" mitt hem o gör det tråkigt o tomt.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Liten Mjau

La Lola skrev 2008-11-05 10:51:27 följande:

Håller med. Jag säger hellre till mitt barn 100 gånger att han/hon inte får röra något än "sanerar" mitt hem o gör det tråkigt o tomt.

Och om man är konsekvent så brukar det inte behövas med hundra gånger
  • Ninis

Vassa kanter på bord, hyllor etc måste säkras. Finns plast- eller gummigrejer att klistra på hörnen. Inte kul att slå huvudet i en vass kant . . . . .

Petskydd i kontakterna kan vara bra om man har klåfingriga barn.

Sätta fast  t ex lampsladdar längsväggen så barnet inte tar tag i sladde och får lampan i huvudet.

* Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Duckan74

Nejdå, 100 ggr räcker inte här, men vi har framme grejer ändå.

• Nyfiken gul
    Liten Mjau skrev 2008-11-05 10:49:51 följande:
    Vilka tråkiga hem alla måste ha när man plockar bort allt. Jag och mina vänner har diskuterat detta hur mycket som helst och det har visat sig att ingen av oss har plockat bort nått särskilt. Barnsäkra bokhyllor, bort med knivar i barnhöjd och kemikalier kan jag förstå men att ta bort allt från hyllor och bord kan inte vara nödvändigt för alla.Gör man allt detta för att man inte orkar säga till sig barn vad det får och inte får göra. Jag tänker oxå mitt barns säkerhet först men det får inte gå till överdrift.
    har man klåfingriga barn som verkligen vill utforska världen finns det inga miljarder nej i världen som stoppar dom...

jag började också med att bara ta bort nån sak ur varje rum,  men när en del arvegods gått i kras av bara ren nyfikenhet fick det vara nog och då totalsanerade jag allt jag var rädd om.

konsekvent i all ära men alla barn är olika...

o tråkigt behöver det inte vara. Jag hade framme såna saker det inte gjorde något att barnen undersökte.

träskulpturer från afrika var utmärkta leksaker tex....
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • La Lola
    Liten Mjau skrev 2008-11-05 10:53:49 följande:
    La Lola skrev 2008-11-05 10:51:27 följande: Och om man är konsekvent så brukar det inte behövas med hundra gånger
    Precis.
  • Mirali

... och som vanligt på fl förutsätter ett gäng "duktiga" morsor all alla barn är lika och att samma saker fungerar för samtliga barn i världen för att det för det för dem.
    Fan vad less man blir...

• La Lola
    Mirali skrev 2008-11-05 11:14:49 följande:
    ... och som vanligt på fl förutsätter ett gäng "duktiga" morsor all alla barn är lika och att samma saker fungerar för samtliga barn i världen för att det för det för dem. Fan vad less man blir...
    O som vanligt på FL blir man utpekar för att vara "duktig".....
    Fan vad less jag blir.
  • Mirali

La Lola skrev 2008-11-05 11:16:42 följande:

O som vanligt på FL blir man utpekar för att vara "duktig".....Fan vad less jag blir.
    Ja men det är ju det du försöker framstå som så det är ju inte direkt konstigt...
    Jag plockar undan alltså har ett sanerat, tråkigt och tomt hem. Snacka om förutfattade meninger.
    Blä...

Lycka till med barnsäkrandet TS.
  • Liten Mjau
    Mirali skrev 2008-11-05 11:14:49 följande:
    ... och som vanligt på fl förutsätter ett gäng "duktiga" morsor all alla barn är lika och att samma saker fungerar för samtliga barn i världen för att det för det för dem. Fan vad less man blir...
    Nä alla barn är inte lika. Tur är väl det. Lika många olika barn som det finns, lika många föräldrar sorter finns det. Man skriver ut i från sig själv. Ts vill ha tips om barnsäkra sitt hem och det får hon. Med många infallscinklar. Nu är det upp till henne att välja hur hon vill göra.
  • La Lola
    Mirali skrev 2008-11-05 11:20:15 följande:
    La Lola skrev 2008-11-05 11:16:42 följande: Ja men det är ju det du försöker framstå som så det är ju inte direkt konstigt... Jag plockar undan alltså har ett sanerat, tråkigt och tomt hem. Snacka om förutfattade meninger. Blä... Lycka till med barnsäkrandet TS.
    Eh, näe, jag försöker inte framstå på något sätt.
    Det är din uppfattning av mig.
    Precis som min uppfattning är att hemmet skulle bli tråkigt om man to bort allt som barnet skulle kunna råkas peta på.
    Det innebär inte är det är så.
Svar på tråden ... barnsäkra lägenhet/hus...