• bara lilla jag

Koka i buljong?

Jag undrar en sak, hur mkt onyttigare är det att koka ris i grönsaksbuljong istället för saltat vatten? För jag menar buljongen i sig är väll inte så superonyttig egentligen? Är det ett okej alternativ om man vill ha lite smak på riset?

• Svar på tråden Koka i buljong?
  • MaryD

Jag brukar koka pasta och ris i buljongvatten (eller ris i kokosmjölk). Men huruvuda det är nyttigare eller ej vet jag inte

• Rosana

MaryD: Förlåt TS om jag OT:ar men hur kokar du ris i kokosmjölk? Vill så gärna testa det!

• bara lilla jag

För det känns ju som att buljongen i sig är väll inte så onyttig egentligen? Och om man inte gör så så ofta så spelar det kanske inte någon större roll?

• Mamma till V och E

Buljong innehåller ju en hel del fett, men är du inte rädd för det så är det väl ok.

Däremot skulle jag se till att välja en buljong som inte innehåller glutamat, vilket många tärningar gör. Har hittat ngr ekologiska där glutamat (E621) inte är tillsatt.

• Neelah

Det beror lite på vilken buljong du använder. En del buljonger innehåller smakförstärkare och det är definitivt inte nyttigt, men om du väljer en buljong som inte innehåller det så är det inte onyttigare. Buljong innehåller lite fett, men fett måste vi ju äta för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer. Dessutom är det så ytterst lite fett i en buljongtärning att det inte kommer göra någon skillnad.

Ett tips om du har kokat pasta, potatis eller ris i buljong är att sen använda kokvattnet till sås. Då har du en bas som innehåller både kryddor och stärkelse.

• Rosana

Har sett att Renée Voltaire kommit med en serie ekologiska buljonger utan konstigheter i. Visst, de är inte billiga men om man vill vara säker så.

• MaryD
    Rosana skrev 2008-11-05 11:20:53 följande:
    MaryD: Förlåt TS om jag OT:ar men hur kokar du ris i kokosmjölk? Vill så gärna testa det!
    Har inget recept på det. Men jag använder jasminris och kokar i kokosmjölk i stället för i vatten
  • Rosana

MaryD: Så enkelt alltså! Bara att byta ut vattnet! Ska testa i helgen! Tack

Svar på tråden Koka i buljong?