• kvinnan

luftvärmepump?

Funderar på att införskaffa en luftvärmepump men verkar ju finnas hur många olika som helst.
    Vad ska man tänka på? vilken är bäst/sämst?
    Vilken låter mest/minst?
    kan man ha den i närheten där man ska sitta eller blåser den mycket?
    Vad ska man kolla efter för siffror på den?
    tänkte ha den i tvrummet så vill ju inte bli störd av den.

• Svar på tråden luftvärmepump?
  • Karisma

var ska kondensslangen hänga då på insidan mot avlopp eller på utsidan ut mot gräsmattan?

Bör man ha den på en yttervägg eller kan den sitta i mitten av källaren? Var är bästa placeingen?

/K

• thiasvovve

På en yttervägg,och helst ha utedelen rätt nära innedelen.
    Utsidan,Kondensslangen skall helst göras så den pekar mot en gräsmatta,alternativt till en intillliggande dagvattensbrunn.
    Det kommer att rinna ut en del vatten både från inne och utedelen (c:a 20liter om dagen)så det är viktigt att vattnet kan sugas upp av gräsmattan och att det inte går ner så man får fuktskador i grunden...

• Karisma

vilken vägg?

fick för mig att det enbart ran vatten ur den om man kör ac.

Hur ska vattnet kunna komma ut om utedelen sitter högre än innedelen?

Det är 4rum i källaren, kommer den kunna pumpa värme runt källaren om vi sätter den i ena hörnet på huset?

• thiasvovve

Väggen som innedelen skall sitta på och därifrån skall rören och kommunikationskabeln gå till utedelen,sen går det även en kondensslang från innedelen,vilken inte behöver gå via utedelen utan kan sätta fast i konsollen till utedelens nedre del,det kommer även kondensvatten från utedelen...
    Kan maila dig en installationsmanual om du vill se hur det kan se ut...

• Karisma

Så man kan ha en dräneringsslang ute och en inne?

Jag skulle helst vilja ha den i tvättstugan då det finns avlopp där (+bäst flöde i källaren), men vill inte ha utedelen på den sidan av huset då det inte alls blir snyygt.

Svårt det där, antar vi får kontakta en återförsäljare och se vad de säger.

• thiasvovve

Ingen kondensslang inne,utan innedelens kondensslang skall genom hålet och ut...
    Det kommer även kondensvatten från utedelen.

• Karisma

Ok, men hur ska kondensvattnet kunna vandra uppåt, det finns inte risk för isproppar på vintern då vattnet kan fastna i slangen? Just pga att utedelen sitter högre.

Lr?

• Wojtan

Nyfiken gul:
    Du har nog missupfattat någon för en värmepump SPARA el, inte drar sjuk mycket el :)

Köp en pump med bra kvalitet och se till att få den monterad av ackrediterad firma!
    Jobbar med just detta och har STOR erfarenhet så jag vet vad jag pratar om!

Åsa

• Karisma

jag har läst där och som jag förstår så borde man inte kunna ha dem i källare pga att det inte blir fall utåt + att de ska vara 15cm från taket.

Får prata med en återförsäljare, eller rättare sagt grilla honom/henne med alla mina miljoner funderingar.

Vill inte investera i ngt som inte blir bra i slutändan för oss, då blir det nog billigare att proppa källaren med fler element.

Tack för att du tog dig tid att svara.

/Kristina

• thiasvovve

Karisma.
    Är källaren helt under mark?
    Eller har du fönster där...
    Om du har det lär det inte vara några större problem..
    Hade också det i tanke,men det blev inga problem.

• Karisma

Vi har fönster i källaren.

Karln försöker verligen sälja tanken att vi ska ha värmepump , jag är mer inne på fler element, han tycker det blir för dyrt.

Får se vilken lösning det blir, 16grader kan vi då inte ha i källaren.

• thiasvovve

Igår blev jag klar med installationen av vår luftvärmepump..
    Blev otroligt imponerad av hur tyst både inne och utedelen samt att värmen flödade upp genom källartrappan till markplan och även till andra våningen...Känns som det bästa köp jag gjort än så länge.

• Karisma

Vad kul att höra att den fungerar bra.

Meddela gärna hur den fungerar under vintern ochhur mkt den kostar dig i månaden.

Då kanske det blir en pump för oss ändå.

/K

• Karisma

Har ni öppet mellan källare och resten av huset eller har ni sånna där värmeflyttare?

Svar på tråden luftvärmepump?