• titti1

hur får ni er bebis i somna,,,tips önskas

min dotter är 8 veckor imorron,,,ha ammat o sen 1 mån tillbaks få hon ersättning då jag ej ha tillräckligt. hon sover jämte mej nattetid o ligger då o snuttar hela natten igenom...ja kan knappt dra mej väck från henne..ba kortare stund..sen vakna hon o somna absolut ej om hon ej få snutta. dagtid ha jag helt slutat m bröstet o truga me nappen..o hon kan somna men ba i famnen på mej o sen sakta kan jag lägga henne i sin säng..bäst sover hon på magen faktiskt. problemet nu e att jag tänker sluta låta henne ligga snutta,,,för jag är ju ba en napp åt henne....vill få henne somna utan snutta p¨å mej,,,jag få gå runt me henne i famnen mellan 30 min - 2 tim nattetid om jag truga me nappen o ej låter henne snutta. hon få ju trygghet o närhet ändå,,,tycker ni jag gör fel. somnar era småttingar själva i sin säng, el bär ni runt på dom o sen lägger dom, el låter ni dom ligga o skrika ett tag, fast de sistnämda klara jag personligen inte av o låta henne göra. tacksam för tips..för att hon sk ta nappen lättare o hur jag ska göra för o sluta m bröstet äve natten.
    kram på er

• Svar på tråden hur får ni er bebis i somna,,,tips önskas
  • lövet2

Jag har ammat mina barn till sömns (enkelt o bekvämt) och sedan bara lagt ner dem på lekfilten. På natten har de sovit i dubbelsängen hos mig och vaknat X antal gånger, då jag snabbt ammat dem till sömns igen.

• corrob

På nätterna brukar jag bada min dotter och sen massera henne med olja, sen slocknar hon och sover jättebra! Så det är ett tips.
    Har gjort så sen hon var jätteliten för hon älskar att bada, behöver inte ta mer än 10 minuter med bad och massage. Och sen så lägger jag henne i hennes säng så somnar hon själv!

• lowe

När min dotter var så liten sov hon i ett "neste" vadderad madrass med en liten sarj runt. Jättebra då var hon nära och kännde sig ändå ombonad, men vi låg inte så på varandra. Efter det gick det jättebra att lägga henne i vaggan, hon var nog ca 8v när det började funka. Nu är hon 5månader och sover fortfarande gott

• lillvilda

Min yngsta son(2 mån) sover bäst om han är nära oss så på dagarna sover han ofta i sin liggdel till vagnen å då har jag den stående nära där jag och han storebror är. Om han inte ligger där så sitter han i sjal eller mei tai på min mage och sover. Han äter ersättning å blir ofta trött i samband med att han har ätit så då sätter jag honom ofta i sjalen eller mei taien och går runt här hemma och stökar med sånt som måste göras, tvätt eller leker med storebror eller sånt å då somnar Neo av att guppa på magen. Antingen lägger jag ner honom i min närhet så han får sova klart eller så hänger han kvar på magen å sover. på natten sover han intill mig i vår säng. Han vaknar på natten några gånger å då får han en flaska (jag har alltid termos med vatten, flaska och vällingdoserar tillhands intill sängen) åså somnar han om efter att ha ätit och rapat. Jag har aldrig haft förväntnignarna va att mina pojkar ska sova själva som bebisar utan de har liksom hängt med i sjalen och det har funkat fint för oss och sovit intill oss på natten. Det är en så kort period det är så iallafall, storebror på 1½ sover ju i sin egna säng nu och har gjort det utan minsta gnäll så den tiden kommer.

• sunt liv

ge ersättning på natten så barnet blir mycket mätt sen tycker ja du ska lägga ner barfnet i sängen å när barnet gnyr eller skriker gå in å klappa på huvudet ge en stor snuttefilt kanske så den finns något mellan huvudet å runt armen något som är nära å som luktar dig räcker med en av din tröjor prova

• emson

Mitt första barn somnade alltid i famnen gärna ammade han tills han sov. Sov max 20 minuter i stöten om dagen från det han var några månader tills han var 10 månader. Kunde inte somna själv och tillslut fick vi stå och nästan hoppa honom till sömns så när han var 8 månader fick han lära sig att somna själv. Mycket skik och asjobbigt var det men helt klart nödvändigt för allas bästa. Efter han kunde somna själv lärde han sig sova längre än bara 20 minuter i taget.

Dottern på nu 4 månader somnar 95% av gångerna själv dag/kväll lägger ner henne och så somnar hon. Kan skrika lite ibland men blir det argt och hysteriskt plockar vi upp henne (ca 5% av gångerna)¨På natten ligger hon i vår säng från första amningen vid 23-02 någongång. Kan inte låta henne somna i famnen eftersom att jag har en tvååring att sysselsätta och det fungerar inte rent praktiskt. Önskar att jag gjort samma med sonen när han var liten för att han sover fortfarande dåligt. En natt av 100 sover han hela natten resten vaknar jhan och skriker allt från 2-10ggr per natt.

• Hope4y

Hej, min son är 8 veckor och jag hade oxå lite problem att få honom att ta napp tills jag upptäckte att det finns olika nappar...

Silikon eller latex. Jag tror det är silikon son är lite hårdare och därför ratade vår son det. Kolla om det är så enkelt

Och han sover i sin säng kl 21-05 och i våran säng kl 06-09.

• Inki79

Vår dotter är två månader gammal. På kvällen somnar hon i min famn, efter amning, med nappen i munnen (vi testade fyra olika nappar innan vi hittade en som hon gillar och gärna har kvar i munnen och så ligger hon och småsnuttar på den när hon somnar in). Efter 20 minuter bär jag in henne till spjälsängen som vi värmt upp med en vetekudde, här sover hon i ca. 3 timmar innan hon vaknar och vill amma igen. I början steg jag alltid upp och ammade, lät henne somna i famnen och väntade 20 minuter innan jag la ner henne i spjälsängen igen men nu tar jag över henne till vår säng och ammar där istället och så sover hon hos oss till morgonen. Ibland sover hon jättebra efter nattamningen och ibland vaknar hon en gång i timmen och vill amma igen. Hon somnar aldrig av sig själv i spjälsängen (i vagnen och bilbarnstolen kan hon dock somna) utan på kvällen sitter jag alltid med henne i famnen tills hon somnat in ordentligt. Testa att värma en vetekudde så att sovplatsen är uppvärmd när du lägger ner henne, det fungerar bra för oss (utan uppvärmning vaknar hon oftare), vänta 20 minuter innan du lägger henne så att hon hinner somna in ordentligt och testa lite olika modeller på nappar så kanske du hittar någon hon gillar.

Lycka till!

Mamma till lilla Ebba född 5/9-08
  • Flickan och kråkan

När lill-grodan var så liten ammade jag till sömns. Nu är han 10½ månad och han guppas till sömns i famnen på pilatesboll. Sover hela nätter nu ....trots att han somnar i famnen. Det skulle alla sömnexperter klia sig i huvudet av

• så mycket bättre

Min kille somnar alltid i famnen hos mig eller min man, eller nära nära liggandes bredvid. På kvällen lägger vi ner honom i sin säng i sitt rum när han somnat, samma sak på natten. Jag tycker att det är helt ok att han inte somnar själv än.
    MEN jag har en man som hjälper till väldigt mycket på nätterna vilket såklart underlättar!

Förstår att det är jobbigt med snuttandet, vet tyvärr inte riktigt vad du kan göra åt det

Vi har tänkt försöka få honom att somna själv vid ca 5 månader, då börjar jag plugga igen och kommer behöva få sova på nätterna.

• Rilles Tilda

Den senaste veckan har vår lille kille börjat sova i sin vagga.

Den första tidn sov han bara i vår säng och ammade många gånger per natt. Då min sömn blev mycket störd av att ha han intill mig och jag märkte även att jag väckte han genom mina rörelser började jag försöka få han sova själv.

I början var det bara till första amningen runt 24. Men efterhand kunde jag efter amning få han att somna om fler och fler gånger i vaggan.

Nu 7 veckor sover han oftast i vaggan från 22 - ca.05-06. Han vaknar och skall ammas med ca. 2-2,5 timmars mellanrum. Dock kan en amning med nattning ibland ta en timme. Men totalt sett blir vår sömn bättre ändå. För jag kan sova ordentligt där emellan.

När jag skall lägga han kan jag ibland amma han till sömns och lägga tillbaka han i vaggan. Men ibland får jag gå runt tills han somnat. Och vissa gånger krävs det 2-3 nattningar att promenera han till sömns, innan han riktigt somnar.

Framåt morgonkvisten vägrar han att somna om i vaggan så då får han komma över till mig i sängen. Och vill då ligga alldeles intill mig.

Jag låter honom aldrig skrika sig till sömns, det skulle jag inte klara. Jag tror detta sätt kommer funka för det har blivit lite längre mellan amningarna nu än när han sov i vår säng.

• Rilles Tilda

Ps. Han tar inte heller nappen. Verkar tycka den är äcklig, grimaserar illa o spottar ut den.

• titti1

tack snälla ni för era svar o tips,,men är de inte bäst o fortsätta me samma napp,,,har MAM den minsta i silikon...prova jag nån anan så är de en annan sugdel hon ska vänja sej vi den,,men tack allihopa ska testa lite nya saker from ikväll.

• Isa08

jag har samma problem med min snart 4 månaders...

• Pudan

Ett litet tips när det gäller napp...

Min dotter ville inte heller ta den men en kompis tränade henne under en kväll och till slut tog hon den. Nu älskar hon den och den får henne alltid lugn.

Träningen gick till så att dottern satt i kompisens knä var nära henne. Varje gång nappen for ur munne satte min kompis tillbaka den igen - inte hårdhänt men så att den kom i rätt läge. Efter ett 30-tal gånger högg dottern ordentligt på nappen och sedan dess älskar hon den. Kompisen har 4 barn som alla är tonåringar nu och när de var små fick hon ovanstående råd från BVC. De sa att barnen ofta behöver öva sig i nappanvändande.

• så mycket bättre

Det kan vara bra att hålla över nappen om den inte "fastnar" ordentligt i munnen. Inte hålla hårt, men så att den inte pluppar ut. Självklart ska man itne göra det om barnet får kvälningar!

Svar på tråden hur får ni er bebis i somna,,,tips önskas