Pudan skrev 2008-11-08 14:02:13 följande:
Glutenfri välling kör vi med eftersom risken att utveckla glutenintolerans som jag skrev är mer än 4 gånger så stor om man introducerar det till barnen under den tiden när immunförsvaret är som mest aktivt dvs när det är mycket infektioner runt om.
Det är också genomfört en stor 12-årsstudie i Sverige som visade att det var väldigt många barn som fick glutenintolerans för att det var för mycket gluten i vällingen när den intrducerades under perioden mitten på 80-talet till mitten på 90-talet. Det resulterade bla i att livsmedelsföretagen fick ändra sammansättning på en del barnmat.
När det gäller att hellre få intoleransen tidigt i livet än sent tycker vi att eftersom det finns flera andra problem som hänger ihop med glutenintolerans som tex dålig viktuppgång, dålig förmåga att ta upp näring och magbesvär av två onda ting väljer vi hellre det senare. Att ha en liten bebis med närignssvårigheter vill vi inte ha och förhoppningsvis slipper hon det helt.
Små barn behöver inte gluten i maten så att undvika det är inte att på något vis beröva dem näring. Många länder väntar med den introduktionen till efter de är ett par år.
Min man är läkare med över 20 års forskning om gluten och behandling av glutenintoleranta bakom sig så ja, en läkare har varit inblandad i beslutet!
Alla gör som de vill men så här har vi valt för att minimera risken så mycket som möjligt :)
Ha en riktigt go dag och gör det som känns bäst för era små!
/Pudan
Det är några år sedan du skrev detta inlägget men var bara tvungen att skriva! Letade info om glutenfri välling och gröt av liknande anledningar, har misttanke men inte helt utrett och under tiden vill jag skona hans mage. Men det iaf som fick mig att skriva var ditt klocklrena svar! Älskar det! Såg de lite "besservissiga" kommentarerna (enligt mig extremt onödiga) då man antar att en förälder kollat upp själv innan vf de vill göra det ena eller det andra med sitt barn. Att anta människan inte gjort egen efterforskning, gått till läkare etc visar en sådan enorm brist på realistiskt tänkande. FL tanterna som inte kan anat än att märka fel och frsöka "sätta dit" andra med konstiga orelevanta frågor. I vilket fall så tyckte jag du svarade så sköt, speciellt att din man är läkare seda 20 år, du kom också med RIKTIG fakta och inte bara massa personliga åsikter. Jag fick ett leende på läpparna iaf och av bristen på kommentarer efter dig så sved det väl i ögonen hos de andra:)
Hoppas allt går bra med den lilla, håller sj tummarna här. KOm du fram till ngn bra välling?