• Pudan

Glutenfri välling och gröt!

Är på jakt efter helt glutenfri välling och gröt. Vi köpte havrevälling eftersom havre inte innehåller gluten men nog tusan var den berikad med det ändå :( Likaså gröten vi köpte. Vi vill inte att dottern ska få gluten i maten nu under vinterhalvåret.

Nån som vet vilket som är helt glutenfritt?

• Svar på tråden Glutenfri välling och gröt!
  • abnocto

Nu har jag inga småbarn men finns det inte risvälling o gröt?

• Pudan

Majsvälling ska vi kolla men enligt en bekant fanns det spår av gluten i den de hade oxå. Hoppas dock att hon har fel!

Risvälling tänkte jag inte på! Tack för tipset!

• abnocto

Sökte lite på nätet ohc de flesta majsvällingar verkar vara glutenfria, tror säkert risvälling är det också.
    Och även om de inte tillsatt gluten i havrevälling så är den sällan gjort på ren havre så den skulle jag i alla fall inte ge till små barn.

• Vaniljlatte

Semper Majsvälling är naturligt fri från gluten. Den är osockrad och innehåller viktiga proteiner och fett med bra sammansättning. Vällingen är berikad med bl a järn och zink. Zink är viktigt för barnets tillväxt.

källa: barn.semper.se/sv/product/productdetail/2/4

Semper Mjölkfri Gröt med ris och banan är speciellt utvecklad för barn med komjölksproteinallergi. Eftersom den också är laktosfri och naturligt fri från gluten, kan den också ges till barn med laktos- och /eller glutenintolerans.

källa: barn.semper.se/sv/product/productdetail/5/125

• Pudan

Tack för era svar!

Jag hade gärna gått ut i affären och handlat och kikat själv men både jag och dottern är supersjuka och mannen bortrest så jag måste skicka grannen. Hon är snäll men rörig så jag måste säga exakt vad vi ska ha :)

Dottern är inte glutenintolerant men hennes farmor var det och även en anna nära släkting så vi vill inte ta några risker. Dessutom ökar ju risken att bli intolernat om gluten introduceras under perioder när immunförsvaret är aktiverat (dvs under höst/vintern när det är mycket infektioner ute och far). Havre brukar fungera alldeles utmärkt för glutenintoleranta och då blir jag så förvånad när de nödvändigt ska berika den med något som barnen inte behöver när de är så här små!

• abnocto

Risken att bli intolerant ökar inte men risken är att det bryter ut snabbare. Har du anlagen så har du och då anser jag att det är bättre att de får det när de är små än när de är äldre för då blir det besvärligare att vänja sig.
    Men det beslutet är upp till föräldrarna.

• Beasessan

Jag förstår inte riktigt varför du kör med glutenfri välling om hon inte är glutenintolerant? Jag är glutenintolerant och även en annan släkting, men vi har alltid använt "vanlig mat" till våra barn. Och kommer att göra för det är ju inte alls säkert att de kommer bli glutenintoleranta bara för att jag och en annan släkting är det. Gluten skall ju introduceras i små mängder. Jag har aldrig fått höra att vi ska vara extra försiktiga. Blir man sjuk så blir man och att vara glutenintolerant är inte något problem för mig. Lite mindre mat att välja på bara. Är det någon läkare som sagt att hon inte ska äta gluten?

• Pudan

Glutenfri välling kör vi med eftersom risken att utveckla glutenintolerans som jag skrev är mer än 4 gånger så stor om man introducerar det till barnen under den tiden när immunförsvaret är som mest aktivt dvs när det är mycket infektioner runt om.

Det är också genomfört en stor 12-årsstudie i Sverige som visade att det var väldigt många barn som fick glutenintolerans för att det var för mycket gluten i vällingen när den intrducerades under perioden mitten på 80-talet till mitten på 90-talet. Det resulterade bla i att livsmedelsföretagen fick ändra sammansättning på en del barnmat.

När det gäller att hellre få intoleransen tidigt i livet än sent tycker vi att eftersom det finns flera andra problem som hänger ihop med glutenintolerans som tex dålig viktuppgång, dålig förmåga att ta upp näring och magbesvär av två onda ting väljer vi hellre det senare. Att ha en liten bebis med närignssvårigheter vill vi inte ha och förhoppningsvis slipper hon det helt.

Små barn behöver inte gluten i maten så att undvika det är inte att på något vis beröva dem näring. Många länder väntar med den introduktionen till efter de är ett par år.

Min man är läkare med över 20 års forskning om gluten och behandling av glutenintoleranta bakom sig så ja, en läkare har varit inblandad i beslutet!

Alla gör som de vill men så här har vi valt för att minimera risken så mycket som möjligt :)

Ha en riktigt go dag och gör det som känns bäst för era små!

/Pudan

• MaLindi
    Pudan skrev 2008-11-08 14:02:13 följande:
    Glutenfri välling kör vi med eftersom risken att utveckla glutenintolerans som jag skrev är mer än 4 gånger så stor om man introducerar det till barnen under den tiden när immunförsvaret är som mest aktivt dvs när det är mycket infektioner runt om.

Det är också genomfört en stor 12-årsstudie i Sverige som visade att det var väldigt många barn som fick glutenintolerans för att det var för mycket gluten i vällingen när den intrducerades under perioden mitten på 80-talet till mitten på 90-talet. Det resulterade bla i att livsmedelsföretagen fick ändra sammansättning på en del barnmat.

När det gäller att hellre få intoleransen tidigt i livet än sent tycker vi att eftersom det finns flera andra problem som hänger ihop med glutenintolerans som tex dålig viktuppgång, dålig förmåga att ta upp näring och magbesvär av två onda ting väljer vi hellre det senare. Att ha en liten bebis med närignssvårigheter vill vi inte ha och förhoppningsvis slipper hon det helt.

Små barn behöver inte gluten i maten så att undvika det är inte att på något vis beröva dem näring. Många länder väntar med den introduktionen till efter de är ett par år.

Min man är läkare med över 20 års forskning om gluten och behandling av glutenintoleranta bakom sig så ja, en läkare har varit inblandad i beslutet!

Alla gör som de vill men så här har vi valt för att minimera risken så mycket som möjligt :)

Ha en riktigt go dag och gör det som känns bäst för era små!

/Pudan
    Det är några år sedan du skrev detta inlägget men var bara tvungen att skriva! Letade info om glutenfri välling och gröt av liknande anledningar, har misttanke men inte helt utrett och under tiden vill jag skona hans mage. Men det iaf som fick mig att skriva var ditt klocklrena svar! Älskar det! Såg de lite "besservissiga" kommentarerna (enligt mig extremt onödiga) då man antar att en förälder kollat upp själv innan vf de vill göra det ena eller det andra med sitt barn. Att anta människan inte gjort egen efterforskning, gått till läkare etc visar en sådan enorm brist på realistiskt tänkande. FL tanterna som inte kan anat än att märka fel och frsöka "sätta dit" andra med konstiga orelevanta frågor. I vilket fall så tyckte jag du svarade så sköt, speciellt att din man är läkare seda 20 år, du kom också med RIKTIG fakta och inte bara massa personliga åsikter. Jag fick ett leende på läpparna iaf och av bristen på kommentarer efter dig så sved det väl i ögonen hos de andra:)

Hoppas allt går bra med den lilla, håller sj tummarna här. KOm du fram till ngn bra välling?
  • acn

Är vuxen och glutenintolerant sedan många år.  Har testat havre i små mängder utan problem. Undrar nu om man vågar sig på Semper eller Nestles Havrevälling? 

Svar på tråden Glutenfri välling och gröt!