• annsson

    Himlen kan vänta (dokumentär om dödssjuka)

    SVT2 sänder ikväll kl 2130 första delen om fem människor som har olika dödliga sjukdomar. Höll på att börja gråta bara av att se presentationerna på hemsidan:
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp

    (inte så lyckat på jobbet kanske).

    Jag kommer sitta klistrad ikväll och vara beredd på att gråta hejdlöst. Någon annan som ska se det?

  • Svar på tråden Himlen kan vänta (dokumentär om dödssjuka)
  • sallybuse

    Jo jag ska titta jag med.Och jag kommer säkert att gråta jag med.Man vet ju aldrig hur länge man får finnas kvar på denna jord.

  • sassy74

    Åh tack för påminnelsen, det ska jag definitivt se...

  • Lantismamman75an

    Även jag tackar för påminnelsen! Självklart skall jag titta på den! Jag älskar dokumentärer och speciellt dokumentärar som berörGlad

  • Mumfy  1

    Här har ni en till som ska titta


    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Eisa

    Jag ska också titta. Ryser av något slags obehag över sånt där men samtidigt tittar man. Tror att såna människor kan komma med många klokskaper också.

    Sen tittar jag av rent medicinintresse /sjuksköterska

  • kimsi

    Helena avled ju nu i augusti, den vetskapen gör det ju ännu jobbigare att se det.

  • Eisa
    kimsi skrev 2008-11-06 17:15:06 följande:
    Helena avled ju nu i augusti, den vetskapen gör det ju ännu jobbigare att se det.
    Ja

    Usch jag såg presentationerna nu.
  • Grannen

    Ja, det blir en bra bearbetning för mig. För ett år sedan var jag döende och levde i väldig stress. Som tur var hade jag en överlevnadsmöjlighet och är idag frisk men en nya lever i kroppen. Kommer också lipa ögonen ur mig!

  • Lantismamman75an
    mumlin skrev 2008-11-06 17:25:27 följande:
    Ja, det blir en bra bearbetning för mig. För ett år sedan var jag döende och levde i väldig stress. Som tur var hade jag en överlevnadsmöjlighet och är idag frisk men en nya lever i kroppen. Kommer också lipa ögonen ur mig!
    Vad härligt att höra att du överlevde!! Stor kram!!
  • annsson

    mumlin skrev 2008-11-06 17:25:27 följande:


    Ja, det blir en bra bearbetning för mig. För ett år sedan var jag döende och levde i väldig stress. Som tur var hade jag en överlevnadsmöjlighet och är idag frisk men en nya lever i kroppen. Kommer också lipa ögonen ur mig!
    Oj oj. Sådant blir nästan overkligt när man tänker på det, men jag antar att det går att vänja sig även vid sådana tankar.
  • Grannen
    Lantismamman75an skrev 2008-11-06 17:39:33 följande:
    Vad härligt att höra att du överlevde!! Stor kram!!
    [/citat

    Ja det är härlig! Gått från att vara konstant trött och riktigt, riktigt dålig till att återigen kunna vara med på sociala grejer och jobba 50%!
    annsson skrev 2008-11-06 19:32:05 följande:
    [citat]
    mumlin skrev 2008-11-06 17:25:27 följande:
    Oj oj. Sådant blir nästan overkligt när man tänker på det, men jag antar att det går att vänja sig även vid sådana tankar.
    Nja, jag tror att man klarar det bara för att man måste. Jag var ju tvunget att leva relativt normalt iom att jag hade en tvååring så jag kunde ju inte bryta ihop helt.
  • Briana

    En otroligt varm och fin dokumentär. Helena var min svägerska och det är underbart att se henne så levande som hon verkligen var..Känns som om hon fortfarande finns när man ser detta...

    Otroligt starka och härliga människor som medverkar !

  • annsson

    Briana skrev 2008-11-08 12:04:59 följande:


    En otroligt varm och fin dokumentär. Helena var min svägerska och det är underbart att se henne så levande som hon verkligen var..Känns som om hon fortfarande finns när man ser detta... [/citat]

    Oj. Måste vara extra känslosamt för dig.
    mumlin skrev 2008-11-06 20:05:53 följande:
    [citat]
    Nja, jag tror att man klarar det bara för att man måste. Jag var ju tvunget att leva relativt normalt iom att jag hade en tvååring så jag kunde ju inte bryta ihop helt.
    Ja, men det är ju inte alla som är så starka.
  • Briana

    Nä visst är det inte det...Jag själv har svårt att se mig så stark om detta skulle drabba mig..Men Helena föll oxå till djupet men bestämde sig bara för att vara stark...Som hennes man säger i intervjun: Hon reste sig ur askan..Hon ville vinna över sin sjukdom,så stark det var HON in i det sista...Inte sagt att ALLA är det !

    Man kan se vidare på svt.se/himlen kan vänta....Klickar man på personerna så läggs det ut varje torsdag efter programmet ( på vissa iallafall ) längre delar av programmet..

  • annsson
    Briana skrev 2008-11-10 16:06:12 följande:
    Nä visst är det inte det...Jag själv har svårt att se mig så stark om detta skulle drabba mig..Men Helena föll oxå till djupet men bestämde sig bara för att vara stark...Som hennes man säger i intervjun: Hon reste sig ur askan..Hon ville vinna över sin sjukdom,så stark det var HON in i det sista...Inte sagt att ALLA är det ! Man kan se vidare på svt.se/himlenkanvantaKlickar man på personerna så läggs det ut varje torsdag efter programmet ( på vissa iallafall ) längre delar av programmet..
    Blev något fel där. Andra citatet var inte från dig. :)

    Skulle vara intressant att ta del av någon undersökning om hur folk reagerar på sådana här besked. Det kanske är så att många bestämmer sig för att leva livet "fullt ut" eftersom att de vet att deras tid är begränsad. I sådana fall kanske vi alla borde tänka lite mer på att vi alla kommer att dö förr eller senare?

    /hobbyfilosofen annsson :)
Svar på tråden Himlen kan vänta (dokumentär om dödssjuka)