• Anonym

bidrag till babyutrustning?

Jag har hamnat i en situation då jag kommer bli beviljad bidrag för babyutrustning då jag läser mitt sista år på gymnasiet och bor hemma hos min ena förälder.

Är det någon som vet summan som betalas ut?

• Svar på tråden bidrag till babyutrustning?
  • Anonym (Suck!)

Väldigt många som sitter och tycker en väldig massa utan att svara på frågan.

Jag jobbar på ek bistånd. Håller delvis med inlägg 1. Hos oss tittar vi även på behovet och vad som finns att införskaffa till rimligt pris. VI utgår från prisbasbeloppet men det viktigaste är att behovet tillgodoses.

Prata med din soc. Oftast finns fastställda riktlinjer.
    Skit i alla som tycker en massa o lycka till!

• iza86

Jag tycker du är stark TS, min kusin var 16 år när hon fick barn i februari i år, hon klarar det utmärkt, dte kommer du också att göra, jag kan själv säga att man får väldigt mycket grejer begagnat om man bara kollar på rätt ställen, jag har sammanlagt lagt ut ca 1500 kr på mina grejer varav en sprillans ny vagn för 900 spänn =)
    Jag tror att du kommer klara dig bra på det bidrag du får av soc, oavsett hur mycket det är!

Håller tummarna för dig!

• Anonym (Men)
    Anonym skrev 2008-11-12 10:58:56 följande:
    jag är 19 år och jag kan ju ta och berätta om att graviditeten kom vi inte på förrens hos läkaren när efter vecka 18 trots att jag ätit p-piller och haft småblödningar under hela tiden. Alltså kan jag inte göra annat än att behålla barnet eftersom allt såg bra ut.Visst fine att folk kritiserar en för man är ung och för ens ekonomi. Jag har själv varit den som kritiserat. Men när man väl hamlar i situationen är det inte så himla lätt längre :(
    Ta inte åt dig TS. Alla kan hamna i sitser man inte valt. Viktigast är att du känner dig glad och nöjd eller hur! Fast jag fattar att det blir några tuffa år för er, men det ska ni väl klara av, eller hur!
  • Anonym

Så länge du går i skolan så är dina vårdnadshavande försörningsskyldiga för dig.

• Anonym

jag var 18 & bodde hemma när jag fick min son, det är 12 år sedan nu! 2 månader efter han föddes fick jag egen lgh, När han var 10 månader gick jag tillbaks & pluggade klart sista året på gymnasiet.

Allt går bara man vill!!

• Leone i Västerås
    Anonym skrev 2008-11-12 12:38:10 följande:
    Så länge du går i skolan så är dina vårdnadshavande försörningsskyldiga för dig.
    Ja,Ts föräldrar är underhållningsskyldiga för henne, men INTE för hennes barn.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • alex0702
    Svar på #14
    vad är en bugaboo. har en son som har klarat sig fint tror inte han heller vet vad en bugaboo är..
  • neelliee

Anonym (ung mamma) skrev 2008-11-10 23:49:43 följande:

Vaa? Får mann typ bara 4500 spänn i bidrag? Det räcker ju inte till nått juh! Det är ju inte ens en halv Bugaboo som man MÅSTE ha, anars är man dålig förälder tycker jag. Jag hadde typ hoppats att jag skulle få mer pengar när jag får barn. I alla fall till en Bugaboo och några Babybjörnprylar som baby sitter och bär sele.
    Jag tycker inte att ordet "bara" kan användas när det gäller bidrag till sådant som bebisgrejer. Var glad och tacksam för att du får något alls. För 4500 kan man skaffa det _nödvändiga_ och vill du ha mer än så får du se till att skaffa dina barn när du har råd att betala själv.
  • Anonym (anna)

jag fick 4000 kr för ca 3 månader sedan som ska räcka till all bayutrustning...

• Alexandra85

MÅSTE man ha en bugaboo? Dålig förälder what?! haha sjukaste jag hört i hela mitt liv!!

Grattis ts till graviditeten, tror det kommer gå superbra trots allt.

• Tirem
    Anonym (ung mamma) skrev 2008-11-10 23:49:43 följande:
    Vaa? Får mann typ bara 4500 spänn i bidrag? Det räcker ju inte till nått juh! Det är ju inte ens en halv Bugaboo som man MÅSTE ha, anars är man dålig förälder tycker jag. Jag hadde typ hoppats att jag skulle få mer pengar när jag får barn. I alla fall till en Bugaboo och några Babybjörnprylar som baby sitter och bär sele.
    Hoppas detta var ett dåligt försök att driva om ett känsligt ämne...
  • panzermensch

Man måste inte ha en bugaboo

haha nog för jag har två men inte fan nån lag

TS: Mitt första barn fick jag veta om i v 21+3 så du är inte ensam om att få veta sent. Du verkar dock mogen och klok och gör det bästa du kan som så många andra. Finns fan folk 30+ som inte har utbildning jobb etc och avlar medvetet barn för att få bättre socbidrag så du är knappast dålig Hejja dig och hoppas allt går bra med bebis och du jämnfört med mig har stöttande föräldrar!

• panzermensch

TS: Inboxa gärna Lovar inte hänga ut dig men vill ge lite råd utan massa folk pratandes om hur dålig du är som inte har råd med en bugaboo

Svar på tråden bidrag till babyutrustning?