• minimalin

Shit?

Min dotter har börjat säga "shit" och har ju råkat säga det hemska och fula ordet på dagis, så imorse så fick jag minsann höra att "shit" säger vi inte här på förskolan.
    Sist jag kollade så var "shit" ett slang och betyder ungefär Jösses eller Herregud, men hon kanske tror hon säger bajs, eller refererar till shit som i knark. Är det jag eller dagis som överreagerar nu?

• Svar på tråden Shit?
  • Hugo Boss

För mig är inte shit en svordom heller..men som andra säger så tycker jag inte det passar in i ett barns mun..

Det är inte alltid lätt..
  • Februarii
    Alvi skrev 2008-11-07 10:00:10 följande:
    minimalin: Bajs = Poo eller nåt liknande. Skit = shit. Skit,. skulle jag inte heller vilja att mitt barn sade.
    Precis vad jag tänker skriva men får nicka instämmande istället
  • minimalin

Bajs, skit, poo, shit = avföring som avföring?

Alvi skrev 2008-11-07 10:00:10 följande:
    minimalin: Bajs = Poo eller nåt liknande. Skit = shit.Skit,. skulle jag inte heller vilja att mitt barn sade.
  • Fillay

Det är ju helt okej att de säger till på dagis att hon inte får använda ordet där.
    Jag personligen tycker faktisk inte det är så farligt att säga det ordet, för mig är det som "oj, jösses" eller lite mer uppgivet som norska "sören". Men det beror nog på att det ibland kommer ur min egen mun;)

• minimalin

När får ett barn börja säga shit då?

Hugo Boss skrev 2008-11-07 10:00:38 följande:

För mig är inte shit en svordom heller..men som andra säger så tycker jag inte det passar in i ett barns mun..
  • DHF

shit - skit

Jesus - jösses

I min värld, och troligen i ordbokens också.

• minimalin

Ja, i den musiken jag lyssnar på och i vår omgivning så säger ju folk shit liksom. Det är inte ett svärord i min värld. Man säger shit alltså eller shit pomfritt eller vad som helst.

Fillay skrev 2008-11-07 10:03:06 följande:
    Det är ju helt okej att de säger till på dagis att hon inte får använda ordet där. Jag personligen tycker faktisk inte det är så farligt att säga det ordet, för mig är det som "oj, jösses" eller lite mer uppgivet som norska "sören". Men det beror nog på att det ibland kommer ur min egen mun;)
  • minimalin

Vart fick du Jesus ifrån? Ja, men ordbok och ordbok. Kolla i slangordboken också då.

DHF skrev 2008-11-07 10:04:23 följande:
    shit - skitJesus - jössesI min värld, och troligen i ordbokens också.
  • Alvi
    minimalin skrev 2008-11-07 10:02:55 följande:
    Bajs, skit, poo, shit = avföring som avföring?
    Snopp vs. kuk. Könsorgan som könsorgan?

"Mamma, det svider i fittan när jag torkar mig", låter det bra??
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Hugo Boss
    minimalin skrev 2008-11-07 10:03:17 följande:
    När får ett barn börja säga shit då? Hugo Boss skrev 2008-11-07 10:00:38 följande:
    Jag hade inte velat att mitt barn använde ovårdat språk. Jag är uppvuxen med farföräldrar som svär i var och varannan mening, vilket jag snabbt tog efter. Och använder emellanåt svordomar och annat för att förstärka, vilket är heeeeelt onödigt.
    Men i vår familj kommer vi försöka hålla oss från sådant och lära sonen att här pratar vi rent, visst kan man inte hejda honom ifrån att höra fula ord, men dom ska inte läras hemifrån. Sen vad andra gör med sina barn är upp till dom!
    Det är inte alltid lätt..
Svar på tråden Shit?