• minimalin

Shit?

Min dotter har börjat säga "shit" och har ju råkat säga det hemska och fula ordet på dagis, så imorse så fick jag minsann höra att "shit" säger vi inte här på förskolan.
    Sist jag kollade så var "shit" ett slang och betyder ungefär Jösses eller Herregud, men hon kanske tror hon säger bajs, eller refererar till shit som i knark. Är det jag eller dagis som överreagerar nu?

• Svar på tråden Shit?
  • Hugo Boss

fitta och kuk hör inte hemma i barnmun heller...usch!
    inte ens jag säger sånt..

Det är inte alltid lätt..
  • Alvi
    Hugo Boss skrev 2008-11-07 10:11:25 följande:
    fitta och kuk hör inte hemma i barnmun heller...usch! inte ens jag säger sånt..
    Könsorgan som könsorgan. Det är ju bara ord...
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • minimalin

Haha hur kan du likställa kuk och fitta med shit?

Alvi skrev 2008-11-07 10:10:30 följande:
    Snopp vs. kuk. Könsorgan som könsorgan? "Mamma, det svider i fittan när jag torkar mig", låter det bra??
  • DHF
    Svar på #18
    Jesus fick jag från att du sa att shit var ungefär som att säga Jösses, vilket ju är lite slang för jesus!
  • Alvi
    minimalin skrev 2008-11-07 10:12:38 följande:
    Haha hur kan du likställa kuk och fitta med shit?
    Tycker du verkligen inte att det går att likstäla med ditt resonemang?

Du tycker att bajs och skit är sak samma.
    Snippa och fitta, kan man inte likställa det, såsom du likställer ovanstående?
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • minimalin

Men nu pratade vi ju om bajs liksom...

Alvi skrev 2008-11-07 10:11:53 följande:
    Könsorgan som könsorgan. Det är ju bara ord...
  • DHF

Slangordboken är väl inget att titta i? Vilken nivå vill du att dina barn ska vara i samhället?

Det är väl ingen vettig som tar slangordboken framför den vanliga? Det kommer bli ett mycket ovårdat språk.

• minimalin

Ok, fattar din "poäng".

Alvi skrev 2008-11-07 10:13:39 följande:
    Tycker du verkligen inte att det går att likstäla med ditt resonemang? Du tycker att bajs och skit är sak samma.Snippa och fitta, kan man inte likställa det, såsom du likställer ovanstående?
  • minimalin

Haha ja med tanke på att slang ord letar sig in i den svenska ordboken så kanske du ska ta fram ordboken från 1952 istället så du får prata "ren" svenska. Min dotter går på språkdagis med i princip bara invandrare och får lära sig kurmanji på dagis. Är inte det ett hot mot ett fint språk så säg.

DHF skrev 2008-11-07 10:14:31 följande:
    Slangordboken är väl inget att titta i? Vilken nivå vill du att dina barn ska vara i samhället?Det är väl ingen vettig som tar slangordboken framför den vanliga? Det kommer bli ett mycket ovårdat språk.
  • minimalin

Sen tror jag inte att min dotter är på en lägre nivå i samhället för att hon säger shit, men tack för lritiken til lmig som mamma.

DHF skrev 2008-11-07 10:14:31 följande:
    Slangordboken är väl inget att titta i? Vilken nivå vill du att dina barn ska vara i samhället?Det är väl ingen vettig som tar slangordboken framför den vanliga? Det kommer bli ett mycket ovårdat språk.
  • minimalin

Ok, men jesus är ju ett religiöst uttryck. Får man använda det då?

DHF skrev 2008-11-07 10:12:54 följande:
    Svar på #18Jesus fick jag från att du sa att shit var ungefär som att säga Jösses, vilket ju är lite slang för jesus!
  • Fillay

Vi använder inte ovårdat språk här hemma vi heller, anser iaf jag. Vi säger aldrig svordomar som fan, helvete eller något sådant. Dock kan jag säga "shit, vad det här var svårt". Shit är det grovaste ordet vi säger här hemma och det är sällan. Mina barn har inte börjat säga det.
    För mig kan inte shit likestillas med fitta eller kuk, helvete eller fan. Jag vet inte varför, men jag tycker alltså att shit är mildare.

• minimalin

Men du... vet du inte att om du säger "shit, vad det här var svårt", så kommer dina barn lära sej det och leva på en lägre samhällsnivå än andra barn i Sverige (ironi).

Fillay skrev 2008-11-07 10:28:52 följande:
    Vi använder inte ovårdat språk här hemma vi heller, anser iaf jag. Vi säger aldrig svordomar som fan, helvete eller något sådant. Dock kan jag säga "shit, vad det här var svårt". Shit är det grovaste ordet vi säger här hemma och det är sällan. Mina barn har inte börjat säga det. För mig kan inte shit likestillas med fitta eller kuk, helvete eller fan. Jag vet inte varför, men jag tycker alltså att shit är mildare.
  • lillgrisen

Jag håller med dig, ts, tycker inte att shit är särskilt farligt. Det är inte så att jag lär min dotter såna ord eller använder dem själv (i alla fall inte då hon hör). Min dotter som är tre år lyssnar mycket och lär sig, på gott och ont, av sina tre äldre halvsyskon och då kanske även shit nämns ibland. Hon har sagt det nån gång men jag försöker mest att bara ignorera sådant då jag tror att det har den bästa effekten. Annars är ju bajs och bajskorv väldigt populärt och sedan hon började titta på Madicken har hon även utökat sitt vokabulär med snorunge, lortjänta och jävelunge.... Astrid Lindgren är kanske skadlig för barnen, även hon...

• minimalin

Hahah jaaa usch. Det är ju rätt oundvikligt att ungar lär sig "sämre" ord. I Bortspolad så säger ful-råttan "pundhuvud" och det ordet kanske inte är så bra att lära sig. Finns säkert mååånga fler exempel på hur barn kan lära sig fula ord.
    Däremot tycker jag shit är lite barnvänligare än jävelunge och pundhuvud :P Men det verkar jag vara rätt ensam om.

lillgrisen skrev 2008-11-07 10:49:06 följande:
    Jag håller med dig, ts, tycker inte att shit är särskilt farligt. Det är inte så att jag lär min dotter såna ord eller använder dem själv (i alla fall inte då hon hör). Min dotter som är tre år lyssnar mycket och lär sig, på gott och ont, av sina tre äldre halvsyskon och då kanske även shit nämns ibland. Hon har sagt det nån gång men jag försöker mest att bara ignorera sådant då jag tror att det har den bästa effekten. Annars är ju bajs och bajskorv väldigt populärt och sedan hon började titta på Madicken har hon även utökat sitt vokabulär med snorunge, lortjänta och jävelunge.... Astrid Lindgren är kanske skadlig för barnen, även hon...
  • Leija

Alltså. Hur farligt är Shit egentligen?
    Alltså... det finns MYCKET värre uttryck idag än förr, och Shit är väl egentligen bara ett vardagligt uttryck.
    Och man behöver inte ha lägre standard osv för att använda shit, eller måste jag börja gå på soc nu eftersom jag avänder shit?

• ticktick

Oj. Jag tycker verkligen inte att "shit" är någonting att förfasa sig över. Använder det själv rätt ofta, det är ett funktionellt uttryck i min värld. Och jag har femårig högskoleutbildning, hittills ...

• minimalin

Ok, man kan ju antas tro att du är i ett lägre samhällsskikt :P

ticktick skrev 2008-11-11 21:38:54 följande:
    Oj. Jag tycker verkligen inte att "shit" är någonting att förfasa sig över. Använder det själv rätt ofta, det är ett funktionellt uttryck i min värld. Och jag har femårig högskoleutbildning, hittills ...
  • trollslända 1

Jag kan nog använda ordet lite sådär som du skrev tidigare "shit pommes frites" men jag skulle nog inte vilja att min son använde ordet (nu är han bara sju månader men när han väl börjar prata) och särskilt inte på dagis. Jag tycker nog att det är en svordom och särskilt om man använder det som enskilt ord. Något att tänka på... I USA (och i England förmodligen också) så är shit en ordentlig svordom! (Därför brukar man säga shoot istället:P)

• Leija

trollslända 1 skrev 2008-11-11 21:50:35 följande:

Något att tänka på... I USA (och i England förmodligen också) så är shit en ordentlig svordom! (Därför brukar man säga shoot istället:P)
    Jo, men vi är ju i Sverige!
    Sen är dom kanske inte bäst att jämföra med efetrsom dom döps till kuk (dick)
Svar på tråden Shit?