• Paprikan

    Snart dags att samla papper till sydkorea, hjälp!

    Ja vi står nu på tur att få börja samla papper till sydkorea och vill naturligtvis vara snabba och tjuvstarta lite för att ha en chans att få skicka papperna innan jul.

    Så vad jag behöver hjälp med är lite info om hur det går till. Kan vi redan nu göra vår kompletterande läkarundersökning? Börja fota? Något annat?

    Finns det förslag på notarius publicus i stockholm som inte tar orimligt betalt?

    Tacksam för all info!!

    Kramar Paprikan, medlemmar i AC sedan 1 jan 2007!

  • Svar på tråden Snart dags att samla papper till sydkorea, hjälp!
  • Miss TN

    Nu har inte vi sydkorea men jag antar att några saker är ganska lika.
    Självklart kan och ska i börja fota då det kan ta en massa tid sen. Läkarundersökningen väntade vi med tills det var helt klart vad som skulle vara med, men självklart kan ni ringa runt lite till olika läkare för en priskontroll och höra hur lång väntetiden är. Detta sparade vi mkt tid på då en läkare var väldigt snäll och tog emot oss på en gång samtidigt som han inte var så dyr.

    Att sätta sig och ringa runt före och förbereda sig så är väldigt klokt

  • Thaimâe

    Lidingö stadsdelnämd ha ren NP med mycket bra pris.

  • Resa1000

    Översättningen av medgivandet tog lite tid för vård del, ni kommer att få en lista med rekommenderade översättare av AC, se till att få iväg den så snart som möjligt efter det. Foton är också bra att samla på sig. Om jag minns rätt skulle de vara tagna i hemmiljö, någon av föräldrarna måste vara med på varje kort, man skulle inte vara barfota eller ha jeans på sig.

    Dessutom, har ni anmälningsnummer i januari 2007?!?! Då känns det ju som om det ääääntligen rör lite på sig. Vad härligt!

  • Hej och Hopp

    Jag håller med Resa1000 - det var översättningen som tog längst tid för mig också, så försök få koll på vilka handlingar som ska översättas och skicka iväg dem så kan ni ägna er åt att samla resten under den väntetiden. Nu har jag i och för sig inte samlat papper till Korea utan till Vietnam och Indien så det kan ju skilja sig åt.

    Till båda mina länder skulle man ha utdrag ur belastningsregistet - det tar någon vecka att få så det är det ju bra att skicka efter på en gång.

    Jag hade fotona färdiga - kompletterade bara med några när jag fick instruktionerna. Lycka till!

  • Paprikan

    Tack för all info! Det känns underbart att ha kommit så långt till slut Jag ska genast börja fota och fixa diverse papper

    Paprikan

  • Cianna

    Etablera en kontakt med präst. Då det ska vara ett prästintyg med.

    Vill bara säga att Korea flyter på väldigt bra nu. För oss tog det knappt 4 månader från vi skickade papper till AC till vi var hemma med vår son.

  • KimKatt

    Roligt Paprikan! Grattis till att få börja med detta stora steg! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att uppmana dig att börja med det personliga brevet i tid. De tar mycket längre tid och är mycket svårare än vad man tror.

  • linamamman

    Stort grattis Paprikan! Kommer ihåg att vi hade kontakt när vi skulle skicka. Det är snart ett år sen vi fick vår son! Fixa fotona direkt. De ska vara som ett hemma hos-reportage, jag hade olika kläder på alla fotona. Man skulle göra olika saker på korten och fick inte ha nått husdjur med eller nån sovrumsbild. Inga bara fötter.

    Prästintyget ska fixas och sen, kolla upp era referenter! Vår ena i hemutredningen godkändes inte. Det måste vara två par (om ni inte har det redan).

    Översättningen kan ta tid.

    Lycka till!!

  • Paprikan

    Tack för all hjälp! Vi väntar ivrigt på att de första papperna ska dimpa ner i brevlådan

    Kramar Paprikan

  • brawny

    frågan är kanske lite OT men måste man vara vigd i kyrkan för att kunna få adoptera från sydkorea, eller går det bra att man gift sig borgerligt? tänkte på att man måste ha ett prästintyg...

  • Gbg2

    Det står på AC:s sida att man ska ha två barnfamiljer som referenter. Stämmer det?

  • fritid

    Hejsan,
    Vi har adopterat från Korea och vi gifte oss borgerligt.
    Det prästen ska intygad är att ni är goda människor och kommer att bli bra föräldrar inget annat.
    Ja det stämmer att det ska vara två barnfamiljer.

Svar på tråden Snart dags att samla papper till sydkorea, hjälp!