• smultronochrabarber

Är jag en dålig förälder?

Hej! Jo det är såhär. När jag är ute och går med min barnvagn så får jag alltid så ner värderande blickar. Och sedan så får man alltid, alltid, ALLTID frågan; är det ditt barn? och när man svarar "ja" så kollar dem på en som att man vore dum i huvudet och oftast får man ett svar som "den måste vara jobbigt".

Men vadå? bara för att jag är ung är jag väl ingen dålig förälder? Bara för att jag är ung så betyder det inte att jag hänger på krogar och super skallen av mig, eller tex knarkar och skiter fullständigt i att jag har barn. för det gör jag VERKLIGEN INTE !!

Varför skulle inte jag som är 19 kunna sköta mitt första barn lika bra som en 40 åring skulle kunna med sitt?

jag menar, båda två har sitt första barn. det spelar ingen roll hur mycket barnvakt man varit sedan tidigare, erfarenheten kommer ju inte förrän när man har ett eget barn. i alla fall enligt mig.

och visst,mitt barn va inte planerat, men bara för det så är jag fan ingen dålig förälder. jag älskar min son mer än allt annat, och jag börjar bli jävligt trött på alla äckliga blickar och alla dumma kommentarer. AVUNDSJUKA SVERIGE, AVUNDSJUKA KALLAS DET!

Någon som håller med mig, och kanske känner likadant ?

Mvh Nadja

• Svar på tråden Är jag en dålig förälder?
  • iacata

erfarenhet kommer med åldern MEN det gör en inte bättre.

jag hann fylla 20 med några dagars försprång innan min son kom och jag förstår att hur du känner med blickar osv.

sträck på dig och skit fullständigt i vad andra tycker, det som betyder något är från dem du bryr dig om resten kan du srunta i

• BusGrogg

Vad spelar det för roll egentligen vad folk runt omkring dig tycker och tänker, huvudsaken du vet att du är en bra mamma.

• UngMorsa

Jag hade samma problem. Jag var 16 när sonen föddes och folk stirrade tills ögonen nästan trillade ut. Jag lät dom göra det och fortsatte precis som vanligt. Jag var/ är en bra förälder och det har folk förstått nu. Många människor har haft fördommar, snackat skit, osv men jag har alltid låit det rinna av mig som vatten på en gås.

Skit i vad folk säger, gör, tittar, mm.
    Du är en bra mamma och dom ska strunta i hur gammal du är.

• Melissande

jag var precis fyllda 18 när min första son kom. o jag lät ingen klanka ner på mig. om de tittade snett så var det deras problem. jag var iaf stolt över att vara mamma.
    idag är jag 25 år och har 3 barn. o funderar på att planera in ett 4e. men vi får väl se.

vad jag vill säga iaf är att bry dig inte om alla andra. huvudsaken är att du själv vet att du är en bra mamma som tar hand om ditt barn. vad andra tycker är obetydligt.

• smultronochrabarber

mjoo självklart vet jag att jag e en bra mamma. men samtidigt så är det så jävla störande närfolk håller på på det viset. ibland kan man bara inte låta bli att bli irriterad på dem jävlar som ser ner på en bara för att man är UNG. kroppen är till för att föda barn när man är UNG inte när man är "gammal".

men visst, det finns dem som är unga och föder barn som bara skiter i barnet, men även så finns det äldre som gör.

jag tycker det är fel av dem som ser en som en idiot bara för att man är ung och har barn, för jag är inge en idiot. visst min son va långt ifrån planerad, men där emot så va han välkommen till världen utav både sin mamma och pappa.

Det bästa jag har gjort i mitt liv, det är min son. och jag kan bli så jävla rasande på dem som säger att man "förstört" sitt liv för att man fått barn.

Hur kan man förstöra sitt liv genom ett barn? i så fall hade väl ingen haft barn idag. Visst det finns negativa sidor med att ha barn, men det finns jävligt mycket positivt. jag tycker egentligen allt är positivt, allt förutom tiden, att tiden inte räcker till till allt annat man vill få gjort. det är det "negativa" enligt mig.

men vad vet jag, jag kan ju inte säga att jag är erfaren eftersom att jag inte upplevt alla åldrar. och nej, man är inte mer erfaren bara för att man är äldre och skaffar barn. erfarenheten får man under sin tid med det första barnet.

det är i alla fall så jag resonerar ;)

• Helennnna

Du tjejen strunt i sånt där. Jag har själv varit med några gånger om tråkiga blockar, jag är själv bara 19 år med en bebis. Men vadå jag är ingen dålig mamma för det! Sträck på dig och visa stolt att du kan något som inte många andra kankse kan när dom bara är 19, du kan ta hand om ett barn!! Tro på dig själv.

Tänk såhär- om nån tant stirrar på dig så gör hon det kankse enbart för att hon är avensjuk för att hon inte "fick börja" så tidigt. Eller själv kankse aldrig ens kunna få egna barn.

STRUNT I TRÅKIGT GAMMALT FOLK!

Bara för dom söp skallen av sig när dom va "unga" (under 20) behöver inte det betyda att vi gör det. För jag har då knappt aldrig smakat på alkohol, säger som mamma - det är något man klarar sig bättre utan . Skulle du vilja gå ut en dag så lämna henne hos din mamma, DET är något man gör som 30 med ibland. Så jag förstår inte vad skillnaden skulle vara på "ung" och "gammal" förälder. Och när man frågar dom "gammla" så kan dom inte ens svara på det själva. Så lägg inte en massa engerig på sånt. Strunta i dom! Du är säkert en underbar mamma även om du är "ung".

• lillam82

STÅ PÅ DIG!
    även här en ungmamma el va ungmamma när dotter föddes på 7år sedan..

ja o min dotter stog o väntade på spårvagnen härom dagen o hon klätrade upp o ner på en bänk.. sa till henne att sluta så kom det fram en dam runt 60år.. o sa till min dotter... "gå ner från bänken din syster tycker inte om att säga till dig hela tiden"... min dotter blev sur.. sa att ja va hennes mamma o inte hennes syster.. tanten/damen blev helt tyst o bara vände o gick..
      så gött att man har en unge som kan säga ifrån när det gäller...
    fick höra av hennes två kompisar att dem tycker ja é tuff, för ja gör saker som inte deras mammor gör.. får nog kolla upp vad ja gör för saker som é så tufft..

Låt ingen sätta sig på dig, du é en bra mamma fast din unga ålder..
    Vi kommer ha så mycket gemensamt med våra barn när dem växer upp. vi kommer ihåg hur det va att vara tonåring m.m.

Stolt ungmamma född 82
  • bedasplace

Vad är folk avundsjuka på menar du?

• Pappa Tudor

Bara att du är på denna sidan är ett tecken på att du är en jättabra mamma, du bryr dig och gör allt du kan. Kan t.o.m vara en fördel att vara yngre. Stå på dig och låt sunt förnuft gälla:)

• Reglementet

Avundsjuk, på vad?

Sen, varför skulle man ha något gemensamt med sina barn bara för man är ung när man får dem?

Svar på tråden Är jag en dålig förälder?