• smultronochrabarber

Är jag en dålig förälder?

Hej! Jo det är såhär. När jag är ute och går med min barnvagn så får jag alltid så ner värderande blickar. Och sedan så får man alltid, alltid, ALLTID frågan; är det ditt barn? och när man svarar "ja" så kollar dem på en som att man vore dum i huvudet och oftast får man ett svar som "den måste vara jobbigt".

Men vadå? bara för att jag är ung är jag väl ingen dålig förälder? Bara för att jag är ung så betyder det inte att jag hänger på krogar och super skallen av mig, eller tex knarkar och skiter fullständigt i att jag har barn. för det gör jag VERKLIGEN INTE !!

Varför skulle inte jag som är 19 kunna sköta mitt första barn lika bra som en 40 åring skulle kunna med sitt?

jag menar, båda två har sitt första barn. det spelar ingen roll hur mycket barnvakt man varit sedan tidigare, erfarenheten kommer ju inte förrän när man har ett eget barn. i alla fall enligt mig.

och visst,mitt barn va inte planerat, men bara för det så är jag fan ingen dålig förälder. jag älskar min son mer än allt annat, och jag börjar bli jävligt trött på alla äckliga blickar och alla dumma kommentarer. AVUNDSJUKA SVERIGE, AVUNDSJUKA KALLAS DET!

Någon som håller med mig, och kanske känner likadant ?

Mvh Nadja

• Svar på tråden Är jag en dålig förälder?
  • Lykketrollet
    Kajsan skrev 2008-11-17 02:36:27 följande:
    Avundsjuk? På vad? På att du är en 19 årig mamma? Nä, om folk kollar konstigt på dig så beror det antingen på att de tycker du har en snygg jacka, att du inbillar dig att de kollar, eller att de faktiskt tycker att du inte verkar ta hand om ditt barn på ett bra sätt.Inte för att nån är avundsjuk, tyvärr.
    Precis vad jag tänkte skriva!
  • Lykketrollet

Försvann ett inlägg..?

• Gliimma

Jag är också en ung mamma, var 17 när sonen föddes och är 19 nu, men jag har aldrig fått någon blick och ingen kommentar heller, men jag lägger kanske inte märke till sånt. Skit i vad dom tycker, folk ska lägga sig i så mkt jämt, hade du inte gått med barnvagn utan med en hund mitt i stan så hade folk kollat snett på dig för det istället. För iaf här i linköping så verkar det vara absolut förbjudet att gå med hund på stan.
    Förra veckan när jag och en kompis gick på ikea med våra barn så provsatt vi i en soffa och en äldre mamma gick förbi, hon var kanske 38-40 år med ett spädbarn i bärselen så vi tänkte att vi unga föräldrar får så mkt blickar så vi glodde lite extra på henne. Jag tycker faktiskt att det är värre att vara en gammal förälder än att vara en ung förälder.

• hannahlilla
    Gliimma skrev 2008-11-21 10:45:51 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är värre att vara en gammal förälder än att vara en ung förälder.
    Då har du ingen rätt att klaga om någon säger att de tycker det är värre med unga föräldrar.
  • hoost

Jag tror snarare det är dina egna kä'nslor som spökar snarare än att andra tror och tänker illa om dig.

Upp med självförtroendet

• aero

Jag var 28 när jag fick mitt första, så inte en ung mamma men folk säger konstiga saker ändå. Så försök skaka av er det, det flesta konstiga komentarer kommer ju från panchisar ändå och för dem ser väl prinsessan Lilian ung ut.

• hoost
    hannahlilla skrev 2008-11-17 16:51:33 följande:
    Tror att du mest inbillar dig och ser vad du vill se när folk tittar på dig.Jag var 16 när jag fick min dotter och har aldrig märkt att någon kollat konstigt eller sagt något. Och bara för att någon kollar betyder det väl knappast att de tycker man är en dålig mamma.UNGA FÖRÄLDRAR, SLUTA KLAGA :P
    Håller med

Det gnälls gnälls och gnälls om vad folk gör,folk tror osv samtidigt som det för vissa av dessa unga mammor som känner sig mobbade tycker att det är helt ok att säga att alla lite äldre mammor är svartsjuka,för gamla och orkeslösa att ha barn att det är synd om barnen osv.

Varför har vi inte fullt med inlägg från äldre mammor?

Kanske för att de är vuxna óch mogna nog att veta själva att de är bra mammor och skiter i vad folk eventuellt tror,om de tittar på dem osv.
  • trötter22

nja nu räknar inte jag dig som en "ung" förälder, det tycker jag man är om man är under 18 år. dom kanske tror att du är yngre än du är.

• Lilja0709

Stå på er tjejer, ni är fullt kapabla till att ta hand om era barn! Det har inte med åldern att göra, det har med mognad. Det vimlar av ansvarslösa 30-åringar och missbrukande 40-åringar som skaffar barn.

För 30--40 år sedan skulle ni inte ansetts vara speciellt unga föräldrar, då skaffade man familj mycket tidigare än vad normen säger idag. Undra hur gamla kärringarna som häver ur sig kommentarerna var när dom själva fick sitt första barn!?

Svar på tråden Är jag en dålig förälder?