• smultronochrabarber

Är jag en dålig förälder?

Hej! Jo det är såhär. När jag är ute och går med min barnvagn så får jag alltid så ner värderande blickar. Och sedan så får man alltid, alltid, ALLTID frågan; är det ditt barn? och när man svarar "ja" så kollar dem på en som att man vore dum i huvudet och oftast får man ett svar som "den måste vara jobbigt".

Men vadå? bara för att jag är ung är jag väl ingen dålig förälder? Bara för att jag är ung så betyder det inte att jag hänger på krogar och super skallen av mig, eller tex knarkar och skiter fullständigt i att jag har barn. för det gör jag VERKLIGEN INTE !!

Varför skulle inte jag som är 19 kunna sköta mitt första barn lika bra som en 40 åring skulle kunna med sitt?

jag menar, båda två har sitt första barn. det spelar ingen roll hur mycket barnvakt man varit sedan tidigare, erfarenheten kommer ju inte förrän när man har ett eget barn. i alla fall enligt mig.

och visst,mitt barn va inte planerat, men bara för det så är jag fan ingen dålig förälder. jag älskar min son mer än allt annat, och jag börjar bli jävligt trött på alla äckliga blickar och alla dumma kommentarer. AVUNDSJUKA SVERIGE, AVUNDSJUKA KALLAS DET!

Någon som håller med mig, och kanske känner likadant ?

Mvh Nadja

• Svar på tråden Är jag en dålig förälder?
  • bodica

Usch ja det där minns jag från första gången jag fick barn, det var tvillingar jag var 19 år och tyckte det var häftigt att ha fått två barn samtidigt kände mig så stolt över mina pojkar men omgivningen hade problem med min ålder.

Om några veckor fyller de 21 år, de tycker att jag ska dateras med kol 14 metoden men till dem är jag faktiskt fortfarande en ung mamma, men nu är det ingen som säger något längre.

• Trocadero

Jag har aldrig hört någon klaga på _unga föräldrar_, däremot så klagas det på ett beteende som är vanligt bland unga föräldrar och det är att de lämnar bort ungarna åt helvete för ofta och inte orkar särskillt mycket vad gäller att ta ansvar och ta hand om barnet.

Håll isär begreppen.

En blogg med vanligt dravel: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b108045.html
  • Trocadero
    Trocadero skrev 2008-11-21 12:24:49 följande:
    Jag har aldrig hört någon klaga på _unga föräldrar_, däremot så klagas det på ett beteende som är vanligt bland unga föräldrar och det är att de lämnar bort ungarna åt helvete för ofta och inte orkar särskillt mycket vad gäller att ta ansvar och ta hand om barnet.Håll isär begreppen.
    ...och sluta spela offer pga av er ålder.
    En blogg med vanligt dravel: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b108045.html
  • hannahlilla
    Twinkiie skrev 2008-11-22 16:43:53 följande:
    Om du nu stör dig så mycket, varför lägger du ens ner tid och energi på såna trådar? Jag har bara hittat denna för jag letar inte direkt efter klagotrådar. Har bättre saker för mig :) Säger inte att ALLA hackar på unga föräldrar. Men när okända kärringar dyker ner i vagnen o börjar fixa o dona o berätta hur man måste göra för att dom tror att man e barnvakt så blir man trött påt o skönt o få klaga av sig lite till såna som känner igen sig. Blä på dig själv och dina kommentarer.
    Jag tycker bara det låter som att ni överdriver hela tiden för att få sympati och uppmärksamhet. Det kanske inte är så men jag vet många som uppfattar det ungefär som jag.
    Klart att ni kan få klaga av er men sluta tro att hela världen cirklar runt er, människor KAN faktiskt titta utan att tänka massa saker om er och ert föräldraskap.
    Klart det är irriterande om kärringar börjar pilla ner i vagnen men ärligt, HUR ofta händer det dig?
  • minatre

När jag läser dina inlägg så väl som många andra unga mammors inlägg så reagerar jag inte på att ni är unga men att ni har så dåligt språkbruk samt svär så mycket. Det ser illa ut och låter illa om det är så ni pratar IRL oxå!!!

Förövrigt så får man erfarenhet med åldern samt lär man sig kontrollera sina känslor vilket leder till ökat tålamod i olika situationer. Man har oftast bättre ekonomi vilket innebär att man kan ge barnet en bättre start och man har ofta levt med sin partner ett tag och känner denna väl vilket gör att chansen att förhållandet ska hålla större. Så jag tror att det ofta är bättre att vänta lite med att bli förälder än att skaffa barn när man är väldigt ung. Det finns självklart jätte bra föräldrar i alla åldrar och man kan aldrig säga att ngn är dålig förälder enbart utifrån sin ålder!! Men jag tror fortfarande att det generellt sett är bra att vänta lite!!

Själv var jag 19år när jag blev gravid med mitt första och 20år när han föddes, idag är jag 28år och har nyss fött mitt fjärde och sista barn. Jag kan i efterhand säga att jag var långt ifrån vuxen som 19åring!!! Men man får ju växa upp snabt när man får barn, när jag stog där som 19åring kände jag mig dock vääääldigt vuxen Jag tror att den yngre föräldern får ungefär lika mycket "dumma" råd som den äldre mamman men att den äldre mamman är säkrare i sig själv och har lärt sig ta människor på ett bättre sätt än man gör som ung. Men vist har jag oxå träffat på människor som haft åsikter om att jag fick barn så ung, fins tom de som sagt att jag förstört mitt liv som valt barn över att leka av mig som ung. Men det får ju stå för dem

• Twinkiie
    hannahlilla skrev 2008-11-22 21:25:04 följande:
    Jag tycker bara det låter som att ni överdriver hela tiden för att få sympati och uppmärksamhet. Det kanske inte är så men jag vet många som uppfattar det ungefär som jag.Klart att ni kan få klaga av er men sluta tro att hela världen cirklar runt er, människor KAN faktiskt titta utan att tänka massa saker om er och ert föräldraskap.Klart det är irriterande om kärringar börjar pilla ner i vagnen men ärligt, HUR ofta händer det dig?
    Överdriver, kanske. Men de e inte så konstigt att man tror att folk kollar konstigt på en pga man råkar ut för mycket såna kommentarer osv. Har någon här påstått att världen cirklar runt unga föräldrar? Tycker snarare att de e du som retar upp dig i onödan för INGEN har påstått det! Klart att människor KAN titta, de gör dom ju varje dag, men de e som sagt skillnad på BLICKAR OCH BLICKAR och KOMMENTARER och KOMMENTARER. De har faktiskt hänt mig 4 gånger och min dotter är 4 månader? SÅ ofta händer det MIG!
  • hannahlilla
    Twinkiie skrev 2008-11-22 22:30:59 följande:
    Överdriver, kanske. Men de e inte så konstigt att man tror att folk kollar konstigt på en pga man råkar ut för mycket såna kommentarer osv. Har någon här påstått att världen cirklar runt unga föräldrar? Tycker snarare att de e du som retar upp dig i onödan för INGEN har påstått det! Klart att människor KAN titta, de gör dom ju varje dag, men de e som sagt skillnad på BLICKAR OCH BLICKAR och KOMMENTARER och KOMMENTARER. De har faktiskt hänt mig 4 gånger och min dotter är 4 månader? SÅ ofta händer det MIG!
    Jag förstår att det är irriterande och jobbigt men jag tror seriöst inte att så många bryr sig om dig och hur gammal du är.
    Jag har märkt att vissa personer inte verkar respektera mig och heller inte tar det jag säger på så stort allvar, speciellt andra mammor i de övre åldrarna. Men jag tar det inte personligt. Blickar har jag säkert också fått, säker kommentarer också som jag inte uppfattat som särskilt negativa fast någon annan kanske skulle göra det. Råd i massor som jag inte behöver av många äldre mammor i min närhet. De verkar tro att jag inte vet någonting alls och jag förstår det, jag har inte samma erfarenheter från livet som de har och de vet ju inte vad jag vet eller kan och försöker antagligen bara hjälpa till även om jag ibland kan bli irriterad.
    Det jag menar är att man vet själv hur man är som mamma, man behöver inte fokusera sig på de kritiska och ibland elaka människorna runt omkring en. Klart att man ibland vill klaga av sig men det klagas så fruktansvärt mycket tycker iaf jag. Fokusera på allt positivt ni får från er omgivning, det måste ju finnas snälla människor som säger hur söta era barn är och hur duktiga mammor ni verkar vara?

Det är faktiskt väldigt sällan, om nästan aldrig, man ser en tråd där en ung mamma skriver om alla de snälla äldre damerna som ger en rara kommentarer eller de leende personerna man mött på gatan. Skulle vara en skön omväxling för en gångs skull efter alla de hundra trådarna som handlar om människor som "hatar" unga föräldrar.
  • Twinkiie
    hannahlilla skrev 2008-11-23 21:35:44 följande:
    Jag förstår att det är irriterande och jobbigt men jag tror seriöst inte att så många bryr sig om dig och hur gammal du är. Jag har märkt att vissa personer inte verkar respektera mig och heller inte tar det jag säger på så stort allvar, speciellt andra mammor i de övre åldrarna. Men jag tar det inte personligt. Blickar har jag säkert också fått, säker kommentarer också som jag inte uppfattat som särskilt negativa fast någon annan kanske skulle göra det. Råd i massor som jag inte behöver av många äldre mammor i min närhet. De verkar tro att jag inte vet någonting alls och jag förstår det, jag har inte samma erfarenheter från livet som de har och de vet ju inte vad jag vet eller kan och försöker antagligen bara hjälpa till även om jag ibland kan bli irriterad. Det jag menar är att man vet själv hur man är som mamma, man behöver inte fokusera sig på de kritiska och ibland elaka människorna runt omkring en. Klart att man ibland vill klaga av sig men det klagas så fruktansvärt mycket tycker iaf jag. Fokusera på allt positivt ni får från er omgivning, det måste ju finnas snälla människor som säger hur söta era barn är och hur duktiga mammor ni verkar vara? Det är faktiskt väldigt sällan, om nästan aldrig, man ser en tråd där en ung mamma skriver om alla de snälla äldre damerna som ger en rara kommentarer eller de leende personerna man mött på gatan. Skulle vara en skön omväxling för en gångs skull efter alla de hundra trådarna som handlar om människor som "hatar" unga föräldrar.
    Okej jo nu förstår jag lite mer vad du menar . Men som sagt jag har bara hittat denna tråden där folk klagar lite så ja tyckte lite mer att "big deal" då om vi klagar lite. Förstog inte all irritation. Självklart kommer de fram folk o frågar nyfikna SNÄLLA frågor o berättar hur söt hon är osv, men anledningen att såna trådar inte finns e väl att de inte finns så mkt att analysera i det, en annan e ju när man råkar ut för tråkiga saker och de tycker jag e över hela FL, inte bara i ung mamma frågorna!
  • Twinkiie

Sen avslutade faktiskt TS med "Någon som håller med mig, och kanske känner likadant ? " Och inte hej allihopa som stör sig på mitt inlägg och försöker stoppa såna här trådar.

• Tingeling83

folk e skumma vissa ...

ja va 18 när ja fick min son ... o allt gått bra ... e nu 25 o ha 2 barn

Svar på tråden Är jag en dålig förälder?