• Miiiaaa

1-årstrots?

Jag har en dotter som blir 1 år nu om en vecka. Hon har blivit en helt annan bebis! Från att ha varit lugn och hur snäll som helst har hon blivit ett litet ettrigt monster!!

Det är precis likadant som min syrras barn som är 2,5. Lägger sig raklång på golvet och skriker när man ska klä på henne osv.

Helt otroligt trotsig. Skriker och blr TVÄRARG för ALLT!

Jag har aldrig sett en 1-åring göra såhär!!! Men förhoppningsvis får jag svar från er att det är vanligt?

• Svar på tråden 1-årstrots?
  • gryning2

Haha.... ja min 13-månaders är extremt "trotsig" eller vad jag ska säga. Speciellt med klädsel och blöjbyte *suuuuuck* Man ska helst vara 2 vuxna vid blöjbyte. En som håller i honom/distraherar och en som torkar och får på blöjan. Är man själv riskerar man att få bajs på hela golvet och sig själv då han är hal som en ål och vägrar ligga still. Häromdagen skrek han också i affären för han inte fick rota i alla saker. Han skrek tills min sambo fick lov att gå ut med honom....

• Miiiaaa
    gryning2 skrev 2008-11-09 08:45:17 följande:
    Haha.... ja min 13-månaders är extremt "trotsig" eller vad jag ska säga. Speciellt med klädsel och blöjbyte *suuuuuck* Man ska helst vara 2 vuxna vid blöjbyte. En som håller i honom/distraherar och en som torkar och får på blöjan. Är man själv riskerar man att få bajs på hela golvet och sig själv då han är hal som en ål och vägrar ligga still. Häromdagen skrek han också i affären för han inte fick rota i alla saker. Han skrek tills min sambo fick lov att gå ut med honom....
    Oh låter precis som vi har det hemma.

Tur att vi har ett brett och stort skötbord, annars gick det inte!! Herregud. Hon ligger och måttar sparkar föra tt vi inte ska komma åt och byta blöja... Oj oj oj.

Men jag kan inte annat än skratta åt eländet, hon är ju för söt trots allt....

Men det är väl nu som det verkligen gäller att vara konsekvent, för nu lär hon sig snabbt hur hon ska få sin vilja fram!!
  • örtagård

Byxblöja och stå - mycket fortare!

Asch, konsekvensen spelar inte så stor roll, fortsätt ni avleda, i den mån det nu går , trösta och bära bort från faror eller bära bort farorna - det är den bästa gränssättingen. Det visar henne vad som är ok och vad som inte är farligt. Tala om vad ni vill hon skall göra!

I treårsåldern då kommer den stora utmaningen !

Ni klarar det nog finfint - med den starka vilja är hon nog fantasirik och kreativ

Miiiaaa skrev 2008-11-09 09:05:59 följande:
    Oh låter precis som vi har det hemma.Tur att vi har ett brett och stort skötbord, annars gick det inte!! Herregud. Hon ligger och måttar sparkar föra tt vi inte ska komma åt och byta blöja... Oj oj oj.Men jag kan inte annat än skratta åt eländet, hon är ju för söt trots allt.... Men det är väl nu som det verkligen gäller att vara konsekvent, för nu lär hon sig snabbt hur hon ska få sin vilja fram!!
  • Miiiaaa

Har testat byxblöja och stå, men hon tvärsätter sig ner och blir som en säck....

Envis, som sagt...

• örtagård
    Miiiaaa skrev 2008-11-09 09:31:19 följande:
    Har testat byxblöja och stå, men hon tvärsätter sig ner och blir som en säck.... Envis, som sagt...
    det gör min också. Jag sätter honom i knät om det bara är kiss och lägger honom på mage över knät om det är bajs, i fast grepp och har foten på en pall som stöd. så byter jag intill tvättstället. snabbt som attan! Han rymde från mormor med bajset över allt
  • Miiiaaa

Får testa den varianten.. Hon kan inte gå än, och hon får gärna vänta ett tag till, det går nog snabbt när hon kryper tycker jag!

• Mephala the ranger

Min dotter är och plockar saker som hon vet att hon absolut inte får ha. Sen när man kommer och ser vad hon gör så springer hon fort därifrån med saken i handen. Oftast hamnar hon i ett skåp där hon försöker krypa in. Roligt kanske första gången men när hon för 100:e gången har slitit ut viasat-kortet eller tagit mobilen kan man bli något less. Måste gå nu, eftersom hon har öppnat frysboken IGEN!

• örtagård

alla sätt är bra utom de dåliga!

Min blev betydligt luygnare när han lärt sig gå! lallade omkrning mer stillsamt och sysselsattes ig mer påriktigt med lek och väar som sagt väldigt upptagen av att förflytta sig. han glömde en del annat utforskande då. nu är han 15 mån, nu klättara han och sysslar med annat farligt men pappar, bort, stolar bort och fasskruvade bokhyllor så lverlever vi det också!

Och så uppskattade han utevistelse mycket mer sen han kunde gå och då är allt mycket enklare! ute tre fyra timmer per dag. minimerar dvdbråken!
    Lycka till

• Miiiaaa

Ja, vi skulle inte överleva utan att gå ut varje dag! jag MÅSTE gå ut med henne i minst 3 timmar när jag är hemma med henne. Annars blir både hon och jag odrägliga på eftermiddagarna.

• örtagård
    Miiiaaa skrev 2008-11-09 09:45:58 följande:
    Ja, vi skulle inte överleva utan att gå ut varje dag! jag MÅSTE gå ut med henne i minst 3 timmar när jag är hemma med henne. Annars blir både hon och jag odrägliga på eftermiddagarna.
    fördelen är ju att man får en massa frisk luft. jag har saknat det när jag börjat jobba !
Svar på tråden 1-årstrots?