• Ojojoj

Ont i bäckenet?

Aj aj... Jag är bara gravid i v 12 och har så ont bak i korsryggen och i bäckenet. Finns det fler som haft det så tidigt och att det blivit bättre sen? Är orolig att jag ska bli sängliggande senare i graviditeten... När jag har suttit en bra stund och ska upp och gå gör det så ont. Samma om jag har kört bil....

• Svar på tråden Ont i bäckenet?
  • axelsmamma

Du har en början till foglossning låter det som, det du nu ska göra är att lyfta tungt så lite som möjligt och ha gärna en kudde under rumpan när du sitter så blir det bekvämare.
    Jag skaffade ett bäkenbälte som jag hade och det hjälpte mig en hel del,jag har mitt till salu nu om du är intresserad för det är ngt jag kan rekommendera.

• snysop

Jag hade också ont tidigt, iaf vid ansträngning. Det blev inte bättre... Jag undvek sånt jag fick ont av, tex gå på stan i fleera timmar (fick tillslut så ont att det var jobbigt att gå), bära tunga saker, dammsuga osv.

Nu i v 21 så har jag ont oftare - även om jag inte gör något. Har ibland ont på nätterna och det är svårt att vända sig i sängen, inte för magens skull, utan för ryggen. Usch. Jobbigt är det.

• Pånglan

Jag fick foglossning tidigt ca v 13... var rädd att det bara skulle bli värre men det blev faktiskt bättre mellan ca v15 och 27... sedan började det kännas mer när magen blev tyngre....Be om en remiss till sjukgymnast.. de kan hjälpa mycket med övningar samt råd om hur mans ka stå, gå och ligga för att lindra...

• Pånglan

Glömde.. det är oftast just lägesförändringar.. alltså från sittande till stående som är värst i början... nu senare är det svårt att stå och gå längre perioder...

• snysop

Här är en sida som jag fick av min man! Skall genast printa ut den och försöka göra övningarna.

web.telia.com/%7Eu50009796/foglossning.htm

• snysop

Oj vad den länken inte fungerade... Kopiera och klistra in istället...

• Mitzi

Snysop: Tack för länken! Har printat ut övningarna och får väl sätta igång och träna nu då

• Skrutt04

Håller med Pånglan, fick ont tidigt me det blev inte värre förens nu för ca 2 veckor sedan. Nu är det riktigt illa, speciellt när man ska resa sig, när man suttit länge, när man går långt och när man ska vända sig i sängen Alltså kan man väl säga att det började kännas i vecka 13-15 men kom ordentligt i v 28.
    Ett tips, spring inte till bussen, gjorde det misstaget två ggr i början (runt vecka 15), blev nästan sängliggande i ett dygn efter båda försöken Ja, ja det är inte lätt att tänka till alla gånger
    Kram och lycka till Ojojoj, hoppas det dröjer innan det blir värre.

• Jenny 25

Har foglossning sedan vecka 11 (nu v15). Har fått övningar av sjukgymnasten. Har väldiga problem med att sitta, jobbar tyvärr (fast jobbet är jättekul) med administration och det innebär mycket möten och långa sittande perioder.
    Sjukgymnasten tyckte också att jag kunde simma för att kunna röra på mig utan att belasta bäckenet. Fungerar jättebra.

• joohee83

Började också känna av foglossning tidigt. Hade ont i korsryggen, skinkorna och svanskotan. Det blev bättre periodvis, men smärtan har funnits med sen dess. Köpte ett bälte som man skulle ha runt höfterna, det hjälpte, liksom träff med sjukgymnast, gympaschema och en sittkudde med saccosäckskulor i.

• Yllet

Det behöver inte bli värre bara för att det börjar tidigt!
    Själv fick jag riktigt ont i v16 och blev smått skräckslagen eftersom det var så långt kvar. Men det gick tillbaka nästan helt. Nu i vecka 30 har det börjat kännas igen, men inte alls så illa som då i början.

Lycka till!

• Mitzi

Började känna av min foglossning i vecka 13-14 och jag trodde nästan att jag hade blivit inbillningssjuk då alla sade att man inte kan få foglossning så tidigt! Så skönt att höra att andra också märkt av det tidigt. Är nu i vecka 20 och har stora problem då jag ansträngt mig litet mera och nu idag har jag varit till läkaren... Blev sjukskriven två veckor och ska få fysioterapi, så jag hoppas det blir bättre så jag kan återgå till arbetet.
    Vad har ni andra för erfarenhet av fysioterapi? Har det hjälpt?

Svar på tråden Ont i bäckenet?