• Alvi

Deletion på kromosom tio, nån?

Vissa av er som hänger i detta forum kanske känner till att min Lilja har en mikrodeletion på kromosom två? Hm, så är det INTE längre.

Vi fick den "diagnosen" för något år sedan, efter en Micro Array-check av alla hennes kromosomer. Nu har hennes blod omtestats, i samband med tester av vårt, hennes föräldrars, blod.

I nya testet, mer detaljerat troligtvis, visare att det om kromosom två är helt borta, fanns inte ens med i beskedet från laboritoriemedicinskt centrum (varför vet vi inte, läkaren ska maila och fråga) och nu är det alltså en deletion på kromosom tio som gäller. En avsaknad av 1,1 Mb av kromosomen, en ganska betydande storlek.

Dock blev vi inte klokare för det, för precis som med kromosom två-knaset, finns det INGA fler fall registrerade....

Skulle bara höra om NÅN vet NÅT om kromosom tio ändå, anything...??

*ska ge mig ut på socialstyrelsens hemsida och snoka*

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 21:19
    Alla andra som letar kromosomfel eller misstänker kromosomfel, får också hemskt gärna hänga i denna tråd!

Välkomna vi som hänger fritt i rymden och barar lallar omkring bland kromosomerna!
  • Svar på tråden Deletion på kromosom tio, nån?
  • Alvi

klamaj: Tack för ditt svar, visst är det härligt med kromosomer... Kram på dig!

• Alvi

Tack för svaren...!

Triple Trouble: Nej, jag hade inte sett den sidan förut! Tack! Men jag blev inte mycket klokare - det "händer" ju inget när man klickar sig fram... jag trodde man skulle få mer info än karyotyper typ.... Eller har jag missat nåt?

klamaj: Äh, Soc gav mig inget, för precis som med kromosom två, fanns det inte ett enda syndrom som orsakas av fel på kromosom tio...
    Jag blir så glad av att Lilja ger dig hopp och jag hoppas verkligen att er son kommer så långt som hon!

Ingen fara att du stjäl min tråd, skriv du bara!

The Johanssons: Men hej stranger! Jäpp, nya besked, men samma sits... Kram!

• Alvi
    William o Ronjas mamma: MEn åh! Nu blir ju JAG gråtfärdig, jag kan verkligen tänka mig din känsla!
    Måste maila!!!!
  • Alvi

... och NU har jag mailat!

• Alvi
    William...: Men åh FY, vad hemskt att veta DET, som en av få saker, att tidig död är vanlig...!! Åh, fyyy...!! Men skönt att höra allt bra och att det FINNS FLER! Förstår absolut att du gråter!!!

Men har era läkare inte vetat om att det finns fler?? För nån på laboratoriemedeicinsk centrum har ju sagt att inga fler matcher finns..... Vet inte om de kolla bara Sverige, elle hela världen...
  • Alvi

Nu har jag fått svar!!
    Men inget mer än så, utan de vill ha namn, adress mer info om Lilja, och gärna kopior av läkarsvaren... MEn vad ska de med sistnämnda till, det står ju på svenska?

Är som William o Ronjas mamma, lite skeptisk...

• Alvi
    guldklumpen: Men vad bra att du kände till lite om Unique! Tack! Ska gå in på noc och titta med!
  • Alvi

Jag skrev att jag var från Sverige, och jag har skrivit av det enda som står i mina kopior från labbet, men nu väntar jag på samtal från dem med den exakta biten som saknas, för det ville hon veta.

Och jag tror att hon bara har glömt bifoga, det är lätt hänt.

• Alvi
    blomma71: Ahaa.... Men utredningen är klar, de har letat färdigt eller? Finns det fler med samma knas på kromosomen?

Piiiiip: Japp, det är här vi hänger!! Vårt Micro Array tog typ en halv evighet... fyra månader eller nåt.... hur länge har ni väntat nu.
Svar på tråden Deletion på kromosom tio, nån?