• blomma71

Deletion på kromosom tio, nån?

Råkade titta in på sidan när jag såg något om kromosom10. Jag har en dotter som har en translokation på 10 kromosomen. Men vad det orsakar för något vet jag inte. Hon har utvecklingstörning och ep men vi har ingen särskild diagnos på henne.

• blomma71
    Svar på #24
    Sisu: Ja utredningen är klar för länge sedan. Min dotter är 9 år och jag tror att hon var ca 2 år när vi fick veta att hon hade ett kromosomfel. Tror bara att vi tog en massa blodprov och fick sedan veta vad som var fel. Jag minns inte det så väl. Vet bara att doktorn sa att hon inte kunde redogöra för vad kromosomrubbbningen innebar för just min dotter, och det vet jag fortfarande inte. Den "kan" vara orsaken till hennes utvecklingsförsening/störning. Annars har jag mest bekymmer om hennes mycket svåra ep som stör henne dygnet runt alltid.
  • blomma71

Risgrynet: Helt klart kan man ha kromosomfel utan att det syns. Det syns inget på min dotter hon har ett helt vanligt utseende. Du kan till och med ha ett kromosmfel utan att det märks någonting, och kan leva ett helt normalt liv. Jag har haft en jobbarkompis med kromosomfel, även hennes syskon hade det. Endast en av dom visade upp någon sorts "problem". Det är det som är så orättvist, det kan bli allt eller inget.

Svar på tråden Deletion på kromosom tio, nån?