• Risgrynet

Deletion på kromosom tio, nån?

Måste bara kasta ut en fråga till er som väntar på besked. När misstänkte ni att något var galet? Jag har själv ett kromosombarn, den allra vanligaste sortens. Men det är inte det det gäller. Jag har en bekant vars son på 1½ är väldigt sen i både sin mentala och fysiska utveckling.Föräldrarna lever i förnekelse och vill inte ha de utredningar som sjukvården erbjuder. Så jag funderade bara lite på om det är vanligt att kromosombarn har ett helt och hållet normalt utseende och att man börjar fundera på det lite senare (senare än precis under de första månaderna). Eller ska man tro att det kanske är mer sannolikt att det rör sig om en eventuell hjärnskada eller annat fel....

Apropå er tråd så har jag en bekant med ett barn som har avvikelser på kromosom 3 och 19 om jag inte minns helt galet. De gjorde en fullständig kromosomanalys i somras och har fått svar för ett tag sedan. Den undersökningen gjordes i Uppsala.

• Risgrynet

Sisu - tack för ditt svar. Håller med, otroligt trist med föräldrarnas inställning. Allra helst eftersom jag vet vilken björntjänst de gör barnet när de förväntar 'fel' eller 'för mycket' och inte kan ge honom redskap och draghjälp i hans egna individuella och lite sena utveckling.

Svar på tråden Deletion på kromosom tio, nån?