• Kavat

Äggallergi-tråden: del 9

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m36253651.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35336472.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35336308.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 10:10
    Nya trådar:
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m38403068.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m38403330.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 20:45
    E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 20:18
    Nya allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 10:45
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9
  • Hedebris

på vårt julbord fick noah endast gurka :) eftersom min mor hade slängt alla innehållsförteckningar på bröd och liknande. ägg var det på skinkan och i köttbullarna.
    Sen var det typ salt i allt annat. noah är ju bara 10 månader. men burkmat och gurka var han nöjd med.

• Beccabecca

Att det ska vara så svårt för vissa att acceptera allergier. Ens egna föräldrar tycker man borde komma ihåg det.
    Mina föräldrar tänkte inte på ägg när de grilljerade skinkan (förra året gjorde de äggfritt). Sambonsföräldrar ställde köttbullar och prinskorv precis bredvid omeletten och någon hade förväxlat skedarna. *suck*

Har ju inte fått lilltjejen testad för ägg än, men nu har min misstankar stärkts ytterligare eftersom hon varit dålig i magen och fått några små prickar i ansiktet. Tror att hon fått i sig ägg ändå, eftersom hon vandrat runt bland folk under middagarna. (trots mitt tjat om att tvätta händerna och vara försiktig så hittar jag henne tuggandes på en använd servett...)

• Turnit

Någon som har ett bra recept på tårtbotten utan ägg. Min grabb fyller ett år om tre veckor.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • rew

Om man tar bort ägg helt ur kosten, hur lång tid tar det innan man märker ev förbättring? Är det som med mjölk ca 2 veckor?

• Blå Flygare

Turnit skrev 2008-12-28 13:45:40 följande:

Någon som har ett bra recept på tårtbotten utan ägg. Min grabb fyller ett år om tre veckor..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
    .?:*¨¨*:?.
    www.nogg.se/blogg.asp&idBloggCategory=67193&m=12&y=2008&intShowMenu=a2

Jag har använt "Saftig banankaka" som botten, hade då hallon som fyllning.
    Banan-och-chokladtårtan är också bra. Den är rätt söt.
    Nyckelpigetårtan är god, tyvärr tycker inte min tjej om den (hon är inte så mycket för choklad).

Men helt vanlig tårtbotten har jag inget recept på, det tar jag också gärna emot recept på. De jag testat har inte alls blivit lyckat
  • Twixie

Jag har också använt banankakan som finns i recepttråden som tårtbotten. Hade då Mangomix (HIPP) som mellanlager och blandat grädde och kesella vanilj på toppen och det blev riktigt bra! Väldigt uppskattat. Tyckte det var lite bra att smak i tårtbotten för då behövde man inte så mycket smak i mellanlagren men gav ändå en smakrik tårta. Har också bytt ut bananen mot annan frukt (sambon "allergisk" mot banan då det var det enda han tålde när han var barn och då det enda han fick att äta vid fruktstunder...) och det funkar bra. Bara man tar en smakrik frukt!

Det var nog jag som skrev om Abbas sillar, senapssillen läste jag inte på (i princip  den enda för senapsill gjorde mamma) så förlåt om någon hoppat över den i tron att det var ägg i!

Vi hade julen hemma och det var skönt ur allergisynpunkt eftersom vi hade koll på allt Det var  bara några sillar som inte var lämpliga för Melvin, men sill stod ändå inte högt i kurs i år så det gjorde inte så mycket....

Har tack o lov tur verkar det som för båda våra föräldrar och närmaste familj tar Melvins äggallergi riktigt seriöst. Är det något med ägg så ställer dem det vid sidan om och de sparar alla innehållsförteckningar för att vi ska kunna dubbelkolla om det behövs.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Kavat

Vi firade julafton hos brorsan, men min snälla mamma hade gjort specialmat till barnen så de hade en egen medhavd jultallrik, med skinka, köttbullar, prinskorv, potatis osv. Egentligen så är det ju inte alls svårt att göra utan allt de inte tål, men jag orkade liksom inte ändra på allt som de andra gjorde och köttbullar gjorde ju mamma special till barnen. Utan jag tyckte det var lättare så här så slapp man vara rädd för att ägg skulle spillas över köttbullarna ändå osv eftersom allt stod på ett stort bord.
    Vi var 11 vuxna och 6 barn, så det är ju inte lätt att ha koll på alla. Men julen var utan större missöden även om sonens ansikte såg ut som ett stoppljus.
    Sonen reagerar på kontakt med vetemjöl, så det är inte lätt att hålla det vetemjölsfritt från fingrar och annat. Men som tur är så reagerar han inte på ägg eller mjölk lika lätt.

• Turnit
    rew skrev 2008-12-28 13:54:10 följande:
    Om man tar bort ägg helt ur kosten, hur lång tid tar det innan man märker ev förbättring? Är det som med mjölk ca 2 veckor?
    Jag märkte skillnad ganska omgående. Men efter 1 vecka var utslagen borta. Klådan var helt borta efter 2 veckor.
  • rew

Sonen har ju förmodligen reagerat med löst bajs. Får se om det blir bättre snart då, han har varit utan ägg sen julafton!

• Turnit
    rew skrev 2008-12-28 19:11:40 följande:
    Sonen har ju förmodligen reagerat med löst bajs. Får se om det blir bättre snart då, han har varit utan ägg sen julafton!
    Är du säker på att det är ägg?? Det kan lika gärna vara mjölk? Gluten? Då brukar man reagera med lös avföring.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9