• Anonym

Kan skattemyndigheten se om jag fått in pengar på Paypal?

Efter mina mammas död så sålde jag massa saker via bla Blocket och E-bay. Fick in mkt mer än jag trodde. Kan Skattemyndigheterna gå in på Paypal och begära att få se hur mkt jag fått in? Jag har ju flyttat över till mitt Nordeakonto så man kan ju se att jag fått in pengar via Paypal.........f*n om jag måste skatta......

• Svar på tråden Kan skattemyndigheten se om jag fått in pengar på Paypal?
  • Kjell2

Ska nog mycket till för att du ska behöva skatta. Att bara sälja saker man äger, t ex har ärvt, är inte skattepliktigt. Vissa undantag finns bl a värdepapper och fastigheter. Det är när man säljer och köper så det kan anses vara yrkesmässigt som det blir skattepliktigt.

/Kjell

• Anonym

Jajo, men KAN dom be Paypal om information?
    Det rör sig om nästan 200 000 som jag fått in under ett år.....så det kan ju se yrkesmässigt ut...

• Kjell2

Ingen aning om de kan se det eller inte.

Men även om det SER yrkesmässigt ut betyder det inte att det ÄR yrkesmässigt och skattepliktigt.

/Kjell

• ForumTrollet

Skattemyndigheten kan granska alla dina banktransaktioner så det är troligt att dina inkomster kommer att upptäckas. Det bästa du kan göra är att kontakta Skattemyndigheten och fråga vad som gäller, jag kan garantera dig att det inte är lönt att försöka fuska. Förekom och slipp straffavgifter och böter.

• Anonym (been there)
    ForumTrollet skrev 2008-11-10 13:21:53 följande:
    Skattemyndigheten kan granska alla dina banktransaktioner så det är troligt att dina inkomster kommer att upptäckas. Det bästa du kan göra är att kontakta Skattemyndigheten och fråga vad som gäller, jag kan garantera dig att det inte är lönt att försöka fuska. Förekom och slipp straffavgifter och böter.
    Ett tips i samband med detta:

Skatteverkets muntliga besked per telefon kan man aldrig hänvisa till. Det bästa är att skriva till deras "frågelåda", skapa en anonym epostadress och ställa sin fråga. Sedan agera i enlighet med svaret man fått.

Jag har läst om flera som fått skatta och fått skattetillägg för att man inte redovisat inkomster från bla tradera.

Rent teoretiskt skall man ju tom betala skatt + arb givar avg för en barnvakt som man haft..

Ett gott råd är att aldrig lita på att Skatteverket ser till ditt bästa... det gör de inte.
  • Kjell2

Anonym (been there) skrev 2008-11-10 13:40:00 följande:

Ett tips i samband med detta:Skatteverkets muntliga besked per telefon kan man aldrig hänvisa till. Det bästa är att skriva till deras "frågelåda", skapa en anonym epostadress och ställa sin fråga. Sedan agera i enlighet med svaret man fått.Jag har läst om flera som fått skatta och fått skattetillägg för att man inte redovisat inkomster från bla tradera.Rent teoretiskt skall man ju tom betala skatt + arb givar avg för en barnvakt som man haft..Ett gott råd är att aldrig lita på att Skatteverket ser till ditt bästa... det gör de inte.
    Bra svar i grunden.

De som fått skatteverket på sig efter traderaaffärer är de som sålt och köpt saker i en omfattning så att det kan anses att det bedrivit affärsverksamhet. Det räcker alltså inte med att man sålte en massa saker.

Sen om man ska betala skatt och arbetsgivaravgift på barnflickans lön beror på hur mycket lön man betalar under året.

/Kjell
  • ForumTrollet

Ett gott råd är att aldrig lita på att Skatteverket ser till ditt bästa... det gör de inte.
    Nåja, det är kanske att ta i. Skattemyndigheten är inte ondskefull på pin kiv men däremot millimeterrättvis.
  • Anonym (been there)
    ForumTrollet skrev 2008-11-10 13:48:48 följande:
    Nåja, det är kanske att ta i. Skattemyndigheten är inte ondskefull på pin kiv men däremot millimeterrättvis.
    har tyvärr andra erfarenheter, där skatteverket smällt på med skattetillägg trots domar från Regeringsrätten som tydligt visat att de inte haft rätt till det.. handläggaren blev "sur" när hon pratade med mig och jag ställde några frågor om grunden till det hon sade när hon påstod vissa saker. Sedan kom brevet på posten om tillägg o hela baletten... fick vända mig till en byrå som hjälpte mig att plocka fram praxis som visade att SKV inte hade rätt att göra som hon önskade... man blir rätt trött på att behöva skydda sig.

har alltid betalat skatt och deklarerat fullt ut - har inget annat intresse än att se till att jag gör rätt för mig.. då blir man rätt trött när de inte ens kan vara "schyssta" tillbaks.

har även andra som råkar ut för samma sak i min omgivning. personen fick dom från RegR som gav dem rätt till återbetalning av belopp. personen ringde sin handläggare på SKV efter att ha väntat på betalningen en lång tid. svaret blev "njaaa, det är inte säkert att du skall ha pengarna...." Efter hänvisning till domen och påpekande att det inte längre var handläggaren som bestämde, blev denne mkt otrevlig och det tog lång tid att få ut pengarna...

Det gäller att vara försiktig med SKV - det finns så många historier att man blir mörkrädd...

Om man sålt för 200 000 kan det kanske anses vara i sådan omfattning att det ses som näringsverksamhet. Det ligger i statens intresse att ta in så mkt skatt som möjligt.

Vad gäller barnvakt så gäller självklart att man måste komma upp i vissa belopp, men allt måste redovisas, samtliga intäkter även om det inte blir någon skatt på det i slutändan....

*sucka*
  • Anonym (Anna)

Har sålt en del  på Tradera av gamla saker från arv och gamla saker i släkten,så undrar om skattemyndigheten har problem med det ,såg på ett ställe man fick sälja för max 50.000 /år .Har vanligt bankkonto nu,men de ska ändra betalningen till Traderabetalning som går via paypal  ,har hört Skattem. har full koll på PPal . Vet inte om det är sant ,Har pension med bostadstillägg, kan det förändra hur mycket man får tjäna .

Svar på tråden Kan skattemyndigheten se om jag fått in pengar på Paypal?