ForumTrollet skrev 2008-11-10 13:48:48 följande:
Anonym (been there) skrev 2008-11-10 13:40:00 följande:
Nåja, det är kanske att ta i. Skattemyndigheten är inte ondskefull på pin kiv men däremot millimeterrättvis.
har tyvärr andra erfarenheter, där skatteverket smällt på med skattetillägg trots domar från Regeringsrätten som tydligt visat att de inte haft rätt till det.. handläggaren blev "sur" när hon pratade med mig och jag ställde några frågor om grunden till det hon sade när hon påstod vissa saker. Sedan kom brevet på posten om tillägg o hela baletten... fick vända mig till en byrå som hjälpte mig att plocka fram praxis som visade att SKV inte hade rätt att göra som hon önskade... man blir rätt trött på att behöva skydda sig.
har alltid betalat skatt och deklarerat fullt ut - har inget annat intresse än att se till att jag gör rätt för mig.. då blir man rätt trött när de inte ens kan vara "schyssta" tillbaks.
har även andra som råkar ut för samma sak i min omgivning. personen fick dom från RegR som gav dem rätt till återbetalning av belopp. personen ringde sin handläggare på SKV efter att ha väntat på betalningen en lång tid. svaret blev "njaaa, det är inte säkert att du skall ha pengarna...." Efter hänvisning till domen och påpekande att det inte längre var handläggaren som bestämde, blev denne mkt otrevlig och det tog lång tid att få ut pengarna...
Det gäller att vara försiktig med SKV - det finns så många historier att man blir mörkrädd...
Om man sålt för 200 000 kan det kanske anses vara i sådan omfattning att det ses som näringsverksamhet. Det ligger i statens intresse att ta in så mkt skatt som möjligt.
Vad gäller barnvakt så gäller självklart att man måste komma upp i vissa belopp, men allt måste redovisas, samtliga intäkter även om det inte blir någon skatt på det i slutändan....
*sucka*