• Schnooglewookiemush

Unga föräldrar - Sämre föräldrar?

Anser du att unga föräldrar är sämre föräldrar än de som väljer att skaffa barn senare i livet?

Ett enkelt exempel:
    Jag fyller 18 om en månad, har en son på 7 månader. När du får höra detta exempel, tänker du automatiskt att jag är en dålig förälder?

Med dåliga syftar jag mer på hur man tar hand om sitt barn, än hur mycket pengar man får på sitt konto varje månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 12:31
    Jag startade som sagt den här omröstningen för att se om unga föräldrar verkligen har befogenhet att känna sig kränkta, uttittade, misstrodda och annorlunda.

Jag har aldrig känt så, och kommer säkert heller aldrig göra det heller.

Min personliga slutsats är dock att jag verkligen förstår de unga föräldrar som har dessa känslor.
    Jag tycker det är rent ut sagt förjävligt att så många tror att man super helt tiden, lämnar bort barnen varje helg, köper cigaretter istället för mat till barnen... bara för att man inte är 35 år, har ett fast jobb, ett stabilt äktenskap, har rest utomlands.

Man kan vara en fantastiskt förälder fast man samtidigt studerar på gymnasiet.
    Man kan vara en otrolig kärleksfull mamma även om man får ekonomisk hjälp av soc.
    Man kan vara en enastående pappa fast man inte är gift med barnets mamma.

Självklart finns det dåliga föräldrar som råkar vara unga - Men varför lägga större vikt på dem än "vanliga, äldre" föräldrar?

Alla vi som har barn är just föräldrar.
    Vi kan vara gamla, unga, rika, fattiga, friska, sjuka... Men inget utesluter det andra.

Börja se mammor och pappor som föräldrar.
    Inte som unga föräldrar vs. föräldrar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Unga föräldrar - Sämre föräldrar?
  • banansteken

Åldern spelar absolut ingen roll. Det är hur man själv är som person .

• viiinter

Många yngre föräldrar säger "mamma är ingen ålder det är något man är". Visst. Men varför kallar yngre föräldrar sig då för ex. "ung mamma"? Förälder har inget med åldern att göra, enligt många men speciellt bland yngre, varför då säga antingen gammal eller ung?

Detta är bara något jag funderat över.

Jag är 20år och när jag får barn (förhoppningsvis snart) kommer jag bli/vara mamma. Kommer inte kalla mig varken ung eller gammal.

• RonjaMimmi
    Reglementet skrev 2008-11-11 14:27:13 följande:
    Varför bryr sig unga föräldrar så mycket? Jag ser inte en massa trådar startade av äldre föräldrar, om att de minsann är bra. Skit i andra istället, det är ett tecken på mognad.
    Fast det är ju på grund av att många (absolut inte alla) tittar snett på unga föräldrar och undrar hur dom ska klara sig. "Normal-föräldern" är ju lite äldre. En 18-åring är kanske inte "det normala", det man förväntar sig. Stereotypen för en 18-åring är någon som festar på krogen varje helg medan den stereotypa mamman kanske är 26-30 år. Sen kan man egentligen strunta i vad andra tycker, är man trygg i sig själv och i sin roll som mamma så är det bra så :)
  • RonjaMimmi
    viiinter skrev 2008-11-12 18:37:17 följande:
    Många yngre föräldrar säger "mamma är ingen ålder det är något man är". Visst. Men varför kallar yngre föräldrar sig då för ex. "ung mamma"? Förälder har inget med åldern att göra, enligt många men speciellt bland yngre, varför då säga antingen gammal eller ung?Detta är bara något jag funderat över. Jag är 20år och när jag får barn (förhoppningsvis snart) kommer jag bli/vara mamma. Kommer inte kalla mig varken ung eller gammal.
    Jag är snart 19 men jag kommer själv kalla mig för mamma den dagen jag blir det (förhoppningsvis snart), sen enligt många andra räknas jag som en ung mamma men enligt mig själv är jag mamma, punkt :)
  • mammamadeleine

verkligen inte! Äldre behöver inte betyda bättre, tycke rinte jag iaf!! Är sj sk ung mamma, eller va iaf när ja fick min första, min åsikt är att det enda som är "jobbigare" för oss som är yngre är man ska behöva lyssna på skit från äldre, alla "goda råd" Precis som man inte e kapabel att tänka själv, i övrigt tycker ja inte det är ngn större skillnad mer än att vu är unga o snygga mammor istället för gamla o tråkiga!

• Lena
    mammamadeleine skrev 2008-11-12 19:53:28 följande:
    verkligen inte! Äldre behöver inte betyda bättre, tycke rinte jag iaf!! Är sj sk ung mamma, eller va iaf när ja fick min första, min åsikt är att det enda som är "jobbigare" för oss som är yngre är man ska behöva lyssna på skit från äldre, alla "goda råd" Precis som man inte e kapabel att tänka själv, i övrigt tycker ja inte det är ngn större skillnad mer än att vu är unga o snygga mammor istället för gamla o tråkiga!
    Även om man är medelgammal (29) så får man MASSOR av ovälkomna råd.

För mig associerar jag ung mamma med en som är omyndig och/eller inte har egen försörjning och/eller bostad. Man behöver inte vara en sämre mamma men man är oansvarig om man planerar att skaffa barn i det fallet.
  • Miracle Cats

Vem som helst får väl goda råd oavsett ålder. Mognad tyder även på att stå tillbaka och inte snacka en massa strunt för att hävda er, såsom att ni är mycket yngre, snyggare, har mer ork etc etc. Det hade varit fint om kriget mellan mammor slutade och alla bara accepterade att de är mammor, inte yngre vs äldre, men mål att kasta mest skit på den andra gruppen. Men antar att det kommer med mognaden också.

• Linn och Robin

Är 20 år och har en 2-årig son hemma och väntar nu mitt andra barn. och tycker att det låter väldigt konstigt att man ska behöva dra alla unga föräldrar över en kam när det gäller att supa sig full varje helg, och lämna bort sitt barn?
    För det första så har alltid våran son kommit i första hand. Vi är båda nykterister (jag har supit mig full en gång i mitt liv som 15-åring), vi varken röker eller snusar.
    Vi har mat varje dag på bordet och min son går inte i second hand kläder (inget fel med det).
    Så detta med att man är sämre förälder för att man är ung sätter bara mer press på oss yngre mammor, och gör att vi mår sämre och känner oss mindre värde när vi egentligen kanske borde lyftas upp och ges mer uppmärksamhet och stöd.

Gabriel 061217 och syskon påväg med BF 6 maj -09
  • mammamadeleine
    Lena skrev 2008-11-12 21:00:19 följande:
    Även om man är medelgammal (29) så får man MASSOR av ovälkomna råd. För mig associerar jag ung mamma med en som är omyndig och/eller inte har egen försörjning och/eller bostad. Man behöver inte vara en sämre mamma men man är oansvarig om man planerar att skaffa barn i det fallet.
    Lena skrev 2008-11-12 21:00:19 följande:
    Även om man är medelgammal (29) så får man MASSOR av ovälkomna råd. För mig associerar jag ung mamma med en som är omyndig och/eller inte har egen försörjning och/eller bostad. Man behöver inte vara en sämre mamma men man är oansvarig om man planerar att skaffa barn i det fallet.
    oansvarigt ja, men det behöver ju inte betyda att man e sämre mamma för det! Jag hade NADA när ja fick min dotter, och visst jag fick lite hjälp från soc, men jag skaffe lägenhet själv, hade min FP och har klarat mej bra! Har såklart hänt att man fått ringa lilla mamma o låna pengar ibland, men det är ju knappast åldersrelaterat! Nä, planerar man ungar innan man vet hur fan man ska göra med allt annat så kanske man borde fundera lite till men det är inte alla bebbar som e planerade men man kan ju ändå göra det bästa av situationen! Tycker det är ett underbart land vi lever i ändå där man kan få så mycket hjälp, inte alla som har det så bra!
  • Lena
    mammamadeleine skrev 2008-11-12 21:28:28 följande:
    Tycker det är ett underbart land vi lever i ändå där man kan få så mycket hjälp, inte alla som har det så bra!
    Håller fullständigt med dig men man ska göra sitt bästa för att slippa utnyttja det.
Svar på tråden Unga föräldrar - Sämre föräldrar?